sidestash elle rocker2 108

johhha

Medlem
Hallå, är sugen på en skida till svenska fjällen, Åre/vemdalsfjällen. Har tänkt gå ett gäng turer med på dem.
HAr sett och läst en del om dessa två skidor och tycker dem verkar intressanta och inte allt för dyra.

Jag kör så mycket offpist jag kan och kommer åt och gillar skogskörning men det blir ju en hel del åk i pisten med med bra ös, speciellt då svenska snöförhållanden inte alltid bjuder till bottenlöst puder.. jag gillar att leka på skidorna men är ju ingen jibbare/parkåkare precis, men finns ett hopp inom räckhåll så tar jag det.

En sak som både skrämmer och lockar med rocker2 är att bindningen sitter "frammonterad" (heter det så?).
Har inte just kört nått på det och inte i offpisten, bara provat några renodlade parkskidor men det var inget för mig.

Som sagt, en lekful offpistskida (100-110mm) som funkar på turer och i pist (suck, detta finns ju bara i försöljningsslogans..)

Tacksam för tips/reflektioner!

Mvh
Johan

Senast ändrad:
Frammonterat är väl om man sj väljer att montera bindningen framför rekommenderad monteringspunkt?
Så nej...frammonterad är den ej. Dock ska den ju monteras längre fram än traditionella skidor.
Krävs lite tillvänjning för att uppskatta den sortens montering. Det blir lite jobbigt rent psykologiskt att man har så kort nos och så mycket tail. Det blir kvickare och mer lättkört med den sortens montering. Du tappar lite grepp i pisten, då tailen ofta vill washa ut vid utgång av en sväng (tycker jag iaf) och övergå till lätt sladd.
Alla skidor som jag testar brukar jag, om möjligt, testa olika monteringspunkter. Jag kommer nästan alltid fram till samma sak. Fram=bra.
Mina chargelagg jag har nu monterade jag +2cm från rek = -7cm från mitten. När jag hade mina bibby så hade jag lätt kunnat gå ca 1-2cm fram för att få lite mer tail att jobba med vid tunga landningar. Samt när jag testade Pettitor och Opus så monterade jag dem -2,5 från mitten. SUUPERBRA!

johhha sa:
Som sagt, en lekful offpistskida (100-110mm) som funkar på turer och i pist (suck, detta finns ju bara i försöljningsslogans..)
Johan
Lekfull R2 > Ss
Funkar på turer gör bägge
Funkar i pist gör bägge men Ss är ngt mer farttålig.

Vad prioriterar du, lekfullhet eller farttålighet?

hej, tack för svar.
skulle tro att r2 passar mig bättre på eran beskrivning men är lite orolig för egenskaperna i pist. Gillar verkligen att ta några aggresiva åk i pisten då och då även om jag helst utanför och leker. Små drops på 4-5 meter och skogskörning gillar jag mycket och där verkar ju rockern trivas. Kan ju köpa enbeggad pistskida för en tusing att komplettera med.

Vilken rando/freeridebinning ska man ha då man offtast åker lift? har inte budget för dubbla par nya skidor i år :(

Tillbaka
Topp