Sidval, finns det en skida för allt?

• Trådstartare Trådstartare KPD
  • Start datum Start datum

KPD

Medlem
Hej hej!
Jag vill byta upp mig inför vintern och behöver hjälp. Har säkert läst ett 100-tal vad ska jag köpa för skidor trådar och sökt runt men blir bara mer och mer förvirrad ju mer man läser och om att man ska montera bindningarna duck, skidor med omvänt spann och allt vad det är :)
Vore jätte tacksam för lite tips och råd efter vad jag försöker precisera nedan om vem jag är och vad jag söker. Pallar inte försöka ta en sån här diskussion i skidaffären då det tyvärr är alldeles för många försäljare där ute som inte har en aning om vad de snackar om, men ändå är de experter.. ja, jag tror säkert ni alla vet vad jag pratar om.

Ålder/Längd/Vikt:
27år, började åka när jag var grabb, 5år nånting. Är 179cm lång, och väger knappt 65kg.
Åker idag på: Skidor till 90% men också lite bräda. Inte hittat något som slår surfet i pudret med brädan hittils, men hoppas på det nu. De två sista åren har spenderats i Åre med runt 45 skiddagar / säsong. Blir att man åker vad som funkar, carva storslalomsvängar i pisten eller ut bland träden i skogen, men det är när det dumpat ordentligt man trivs. Kör rätt aggresivt och gillar när det går fort. Gått några toppturer med i år för första gången och är fast! Något jag helt klart skulle vilja göra mera.

Åkt på det sista:
Dynastar Big Trouble som allround skidor, gillar de skarpt i pisten och men känns tunga och flyter dåligt utanför när det ligger lite djupare. Gillar att de pallar att man står på även när det är januari hårt i pisten.
Atomic Thug till när det snöat lite mer. Flyter ju på betydligt bättre men skulle vilja ha något som är modärnare och som har lite mindre än 40 meters svängradie när man hamnar i pisten en hel dag.

Söker:
Skulle gärna ha ett par skidor till allt. Till pisten, bottenlöst puder och till toppturen. Men är väl så att det då blir en skida som inte är riktig grym på nått då är jag rädd. Men det är offpist åkningen som får mig att längta till vinten så de egenskaperna går före pistefenskaperna iaf även om jag jag blev smått förälskad i ett par Kneissl White star (storslalom) när jag fick prova de några åk förra sessongen. Viktigast med skidorna jag söker är ändå lekfullheten. Läst lite här om Hendryx skidorna vilka verkade som fina skidor, verkade iaf ha potential på pappret. Kan man nu hitta ett par lagg som kan funka även till toppturen är iaf Trekkers uteslutet och är inte direkt övertygad av Fritschi häller efter två turer på sånna (med tjyvsläpp vid helt fel tillfällen) och sen är det väl bara Duken kvar om den ska vara stabil även i pisten även om de verkar lite bökiga att slå om från gå till åk, för visst måste man ta av sig skidorna för att ändra detta eller har jag blivit felinformerad?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast ändrad:
KPD sa:
... även om de verkar lite bökiga att slå om från gå till åk, för visst måste man ta av sig skidorna för att ändra detta eller har jag blivit felinformerad?
ja det måste du men det är väl rätt svårt att sätta på stighudarna utan att ta av sig ändå?

Någon av hendryxskidorna lät bra, finns ju icelantic(www.icelanticboards.com)också som gör ganska likadana skidor(på pappret, aldrig provat hendryx), breda med kort svängradie. Shaman, som är deras fetaste skida låter som att den skulle passa bra!

Sen förstår jag inte varför folk har fått för sig att det är jobbigt att ta av skidorna för att ändra till gå-läge på dukes, som balanselius skrev så ska du ju ändå på med hudar...

Rossigol S7 188 tror jag kan vara ngt för dig. Kommer inte regera i pisten men har en radie på 17m har jag för mig...så svänga kan dom. Sen är det kraftig taper på tailen och feet rocker tip så flyta kommer den oxå att göra :)
Andra alternativ är även Atomic Bentchetler och 4frnt CRJ 188. Båda är varianter på JJs.....

Senast ändrad:
Duken: Angående Dukens brist på att slå om från gå till åk läge tycker iaf jag det är en stor brist då man på tex Fritschin kan lösa det med endast ett litet pet med staven. Givetvis ska ju hudarna av när man når toppen :) men på alla turer jag har varit på har det varit några större flacka/platta parti på vägen ner och då är det riktigt fint att kunna slå om till gå utan behöva plocka av skidorna, bara snäppa om och knata några steg och sen slå om igen när man kommer fram till lite brantare terräng. Även när man ser nått härligt litet dropp eller nått annat kul en bit bort, att bara då snäppa om och snabbtt kunna gå dit för att ta droppet.

Skidval: Skriv gärna en utförlig motivering till varför skidorna skulle passa efter mina önskemål, har ni åkte på de själva eller bara läst om de och har ni tillgång till viktuppgifter är det intressant med. Någon som provat Hendryx eller liknande skidor på topptur?

Google: Tro mig jag har googlat. Alla märken skriver ju givetvis att deras skidor är de bästa och när man hittar trådar om andra som söker skidor har de inte samma förutsättningar eller samma mål med skidorna.

Du ska köpa ett par hendrix http://www.hendryxskis.se/index.php

Antingen Rhino Chaser eller Cash. Mitt tips är att vänta till någon skidtestarhelg, vet att hendrix var på den i tandådalen iaf. Ägaren finns här på freeride - ta kontakt med honom och se vilka skidtestar helger han ska gå på, så kan du prova och se vilken som passa bäst. Eftersom priset är riktigt högt (10000kr) så skulle iaf jag vilja prova lite olika först.

Ang. bindingar/montering tror jag duke med duck skulle bli bra..

Senast ändrad:
Skulle också rekomendera Hendryx om du vill ha en skida som är bra på det mesta. Men kolla gärna på Purple Hazen också om du vill ha allround!

Icelantic Shaman verkade ju riktigt intressanta men i 184cm väger den precis under 4kg/paret och med ett par tunga duke på det kanske blir lite väl, någon som provat eller kan säga nått om den och vart köper kan de i Sverige? Fakta på pappret: http://www.icelanticboards.com/#/skis/detail/shaman

Ang. Hendryx: Tyvärr är det ju nästan alltid hårt och dåligt med snö utanför pisterna vid de första skidtestarhelgena här i Sverige (alla jag varit på iaf) men det hade helt klart varit bra att få prova ett par i pisten åtminstonne innan köp, det är ju en hel del pengar trotts allt. Också tittat på Cashen innan men Purple Hazen kanske tom skulle funka som skidan för allt, för att släpa Cashen på topptur, nej det tror jag blir för bra med mina fågelben..

Ang. JJ och S7 så ser de med ut som konkurenter till Purple Hazen tycker jag. Skulle nog nästan funka på allt, frågan är vad de olika väger, nån som vet?

Senast ändrad:
Det tar inte lång tid att ta av ett par duke, de är ju i princip som en vanlig bindning, och du nämner drop, droppar du med Fritschi så får du ju helt andra problem istället...
Men inget är perfekt, välj själv stabil eller smidig, jag har provat båda och väljer Duke.

Offtopic: Går det att stoppa Martoks helt galna trådkapande?

balanselius: Väljer Duke framför Fritschi helt klart basserat på de två turer jag provat Fritschi freeride + och då var de för ostabila och kändes osäkra bara man matade på lite, skulle adrig droppa med de.. men utvecklade bara varför jag saknar en smidigare omställning mellan gå och åk på Duken. Att knäppa loss sig för att ställa om känns lite som att behöva ta loss ena foten på brädan så fort det flackar av, riktigt B. Marker borde fixa det där, måste vara många med mig som saknar en smidigare omställning och borde väl inte vara så svårt att lösa även om den ska vara stabil. Strunt samma, nu är Duken som den är och det finns väl än idag ingen annan bindning som slår den på fingrarna vad gäller dess allsidighet.

Jag skulle rekommendera Nordica blower till dig. En riktigt lekfull och lätt skida som flyter på GRYMT i puder (139-110-129). Det är sjukt svårt att ramla med dessa lagg å fötterna. Jag har många gånger känt att det ska gå åt helvete efter ett dropp eller en tight sväng, men skidan skjuter upp en ur snön gång på gång. Riktigt roliga i stora svängar men funkar även rikgtigt fint i lite trängre skog. Deras lätthet gör dom lekfulla och roliga att skutta lite med också.
I pisten funkar de fint sålänge det inte är trångt, isigt och mycket folk. Det är dock enda gången jag känt att de varit begränsade. I en stor bred pist känns det som ett par feta storslalomskidor. Man kommer lätt upp på kant och får bra fäste trots brädden.

I och med skidans låga vikt skulle jag tro att den även lämpar sig för toppturer. Jag har själv aldrig provat det dock...

kom just på en skida som känns intressant: Salomon Shogun, hyfsat lätt, borde flyta ok, på med ett par Duke och du har nog en sjyst allroundskida, med viss reservation, ryktet säger att dessa ska var annorlunda än forna tiders Salomon"nudlar".

edit: såg att du åker i åre då lär är det väl nästan ett måste att ha flera skidor för du behöver ju typ skridskor för pisten och det är ju inte direkt lättaste puderfluffet utanför.

Senast ändrad:
KPD sa:
Icelantic Shaman verkade ju riktigt intressanta men i 184cm väger den precis under 4kg/paret och med ett par tunga duke på det kanske blir lite väl, någon som provat eller kan säga nått om den och vart köper kan de i Sverige? Fakta på pappret: http://www.icelanticboards.com/#/skis/detail/shaman
Terranix.se står som återförsäljare i Sverige men dom verkar ju ha dött, sidan har varit likadan i minst ett år nu... Finns www.fatbastards.dk som är återförsäljare i Danmark och www.junkigear.com som är återförsäljare i Storbritannien, riktigt bra priser på junkigear f.ö. Sen finns ju massa andra, kolla in listan över återförsäljare på icelantics hemsida.

Jag körde på nomaderna förra säsongen, köpt ett par shamaner inför kommande säsong, ska bli kul att prova :) Har skrivit en recension här på fr så den kan du ju kolla in om du känner för det.

Vikten tror jag inte är något större problem faktiskt, var ute lite med nomaderna + dukes och det kändes inte speciellt tungt, så länge man håller igång på sommaren/hösten tror jag att det är lugnt!

Icelantic skidor kommer finnas på skidtestarhälgen i Åre, så testa dom om du är där. Sjukt grymma skidor!

K2 Obsethed kanske.. Har fått för mig att den är ganska lätt och lekfull, men ändå hyfsat stabil. Någon som vet lite mer och testat den?

Det blev ett par Salomon Shogun på vinst eller förlust. Nu bokade jag trotts allt biljett till Åres skidtestar helg så det blev lite i fel ordning det här men, men.. Ska bli kul att testa Icelantic och de andra skidorna man hade i valet och se om man gjorde rätt eller inte.

Till er som kör med duck. Ger det nått vidare med duck montering på en skida som inte är bredare än 101mm eller behöver det vara en fetare skida för att det ska vara nått att bry sig om?

KPD sa:
Det blev ett par Salomon Shogun på vinst eller förlust. Nu bokade jag trotts allt biljett till Åres skidtestar helg så det blev lite i fel ordning det här men, men.. Ska bli kul att testa Icelantic och de andra skidorna man hade i valet och se om man gjorde rätt eller inte.

Till er som kör med duck. Ger det nått vidare med duck montering på en skida som inte är bredare än 101mm eller behöver det vara en fetare skida för att det ska vara nått att bry sig om?
Ajajaj, jobbigt läge om du skulle hitta några bättre nu. Men hoppas allt går väl :)

Är inte turbindning som ska monteras, kommer inte bli mer än kort turande med trekkers om något alls i år. Vad jag är nyfiken på är erfarenheter av duck montering på skidor runt 100mm. När jag sökt har jag inte hittat nått om från vilka mått det börjar göra nån större nytta mer än att om man tar för stor vinkel på för tunna skidor kan man hamna utanför nån "förstärkning" där skruvarna biter bättre. Men om man går på nått litet som 2 grader eller liknande då borde det ju knappast vara nån fara tycker jag.

jag tror stenhårt på shogun! skicka ett mail till salomon o ring o fråga alpingaraget/skistore om va dom tror o vet om skidan?

hade avrått från duckmontering på dem, baserat på vad de som förespråkar duck säger så låter det som att det är tänkt för skidor med mkt kortare radie än Shogun.

jag körde duck på THUG...

kör du lite är det en bättre position för dina knän men kanske inte lika mkt för kantningens skull då om man tycker att Shogun har för stor radie...

Håller inte riktigt med om att Shogunen har en stor radie, den ligger på knappa 26m (182cm). Visst har som Hendryx skidorna en radie på 4-9m kortare beroende på modell men mkt kortare radie tycker jag inte det är, eller?

LawndartGustav: Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att det blir bättre för knäna med duck på en skida som Shogun men inte så mycket för kantningens skull då de är 20mm tunnare än tex Thugen och där kan man snacka om längre radie?

öh? hendryx ligger ju runt 15-18 m och ja det är mkt mer sväng än 26 tro mig! Sen stör det mig som fan att om man har duckmonterat kan man inte skifta höger -vänster så man kommer garanterat få en smäll på innerkanten just därför, murphy...

för övrigt verkar LawndartGustav lite vilsen idag förstår knappt hälften av vad han syftar på ?

Vill inte tjabba om Hendryx svängradier då det inte riktigt handlar om det men satt med deras hemsida uppe när jag skrev mitt förra inlägg och de ligger på som minst en radie på 17m (voodo child) av skidorna som är 180cm eller längre.

Vad jag ville få sagt däremot var att Shogunen borde väl knappast räknas in bland raka järnspett med 30m + radie som syftas på i duck tråden. Givet att 25,9m är längre än 17m men som Rihno chasern har ju en radie på 20+ och den snackas ju om flitigt hur bra det är med duck på den. Men är det då enbart för att man har fördelar med duck pga att det blir lättare från kant till kant då den är så bred?

Edit: Monterat den "normalt" nu.

Senast ändrad:
Sugen på att testa bara, men får försöka hitta några andra skidor med duck montering att prova i år. Men struntar det på dessa.

låter vettigt, tror inte duck med bara nån grad märks heller för övrigt, har haft snedmonterade bindingar på gamla skidor och det märktes inte

jag har bara monterat duck för att jag anser det vara knänas naturliga position och att man är starkare i det läget, bättre kantgrepp och sånt har inte påverkat mig när det gällde THUG.

jag har ett par andra skidor med duck, Bluehouse Maven (139mm midja), där det även hjälper kantningen mer då dom faktiskt har en svängradie.

sen så kan det vara bra att lättare komma till kant och lättare få tryck på kant även om man inte pratar carva i pist...

Tillbaka
Topp