silvertejp!?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
silvertejp!?
har lagt märke till att det är väldigt många som säljer sina kläder här på freeride... jag undrar bara vad som har hänt med den gamla skibum-trenden att ha så gamla/skitiga/sillvertejpade kläder som möjligt.. inte bara sälja av kläderna innan dom är inkörda för att köpa det senaste från JL... vad har hänt?

silvertejp!?
Ajajaj!
Om bratsen får reda på att riktiga bummare har silvertejp på utrustningen kommer JL m.fl. snart att börja sälja kläder med silvertejp på som original...

För att förklara för alla pappa-betalar-slynglar (på ett språk de förstår) exakt hur fjantigt det skulle vara med kläder som är silvertejpade direkt från fabrik:
-Det skulle vara som att gå runt i ett Gucci-bälte inköpt på marknad i Thailand... ...PÅ REA!!!

silvertejp!?
Martin: Menar du att bummarna frös i sina inkörda Gore-Texställ med silvertejp på men att nya "häftiga" grejer som Oakley och JL (tvi!, tvi!) skulle vara varma och sköna..... du måste ha hittat bra röka nånstans du.....

silvertejp!?
Det fanns en tid då skidkörning utövades av tysta kraftfulla män på branta otillgängliga bergsluttningar. På den tiden fanns inga sponsorer utan dessa män (och ett fåtal kvinnor) var tvungna att själv finansiera sin skidkörning. Eftersom de var mer intresserade av att tillbringa dagarna i bergen och nätterna i baren än att städa toaletter var pengaflödet definitivt negativt. Det var inte så att de köpte slitna begagnade kläder utan de slet helt enkelt ut dem fort i sin intensiva hårda livsföring. Silvertejpen var då den räddande ängeln när utrustningen började falla isär ... och ett bevis på att man levde hårt och självständigt.

Men ... idag tycks målet för många vara att skaffa sig sponsorer så att man kan få maximal respekt från sina pollare och årskort på Dippan ... är situationen annorlunda. Men det finns tack och lov fortfarande en grupp individer som söker sin tillfredställelse lång från parken, du kanske aldrig har sett dem ...

Du hittar dem tidigt på morgonen i första kabinen upp och sent på kvällen i det mörkaste hörnet av baren...

That´s all kids! / MM

silvertejp!?
Tyvärr så är de tysta kraftfulla männen och kvinnorna utdöende.

Har ni inte märkt hur den för dessa människor så viktiga "första kabinen" numera går att köpa företräde till, att rika bratts tillsammans med nån ungtupp till skidlärare glider före de utdöende silvertejpade hjältarna genom att helt enkelt lätta lite på sin pappas plånbok?

Har ni inte märkt hur svenska extremåkare poppar upp som svampar om hösten och ska ha spons och synas i media även om de bara hasar sig ner för motionsåk som redan åkts av generationer av tysta kraftfulla män och kvinnor?

Har ni inte märkt hur det mörka hörn där man alltid tidigare kunde hitta bergets hårigaste man och få tips om snö-, sprit- eller kärleksförhållanden så återfinns numera en full Mikael Persbrant eller hånglandes Jannike Björling (ni som var där minns)?

Har ni inte märk hur Fernet, den enda värdiga drycken efter en hård dag på ett ännu hårdare fjäll, i allt snabbare takt byts ut mot popcider i alla tänkbara färger på hyllorna i skidorternas barer?

Tyvärr så är silvertejpens minskade användning ett tecken på att en epok är på väg mot graven. Precis som Lappländska Fjällkarlars Klubb dog med Robert Bjukes bortgång 1973 så kommer De Riktiga Skidåkarnas Sällskap att bli Döda Skidåkares Sällskap då den sista silvertejpade jackan begravs.

Frid över de sista fritt åkande, tänkande och drickande skidåkarna.

silvertejp!?
Ni skriver ju så att man blir tårögd..

Undrar igentligen bara vart Glen Plake hamnar någonstans..? Är han en av de tysta kraftfulla männen eller en kille i JL kläder som hänger på Dippan/bygget?

silvertejp!?
Intressanta tankar....

men var får man tag på riktig gaffa nuförtiden? bygghandlarna börjar ju ha ett överutbud. vilken håller bäst?

(har ett par extrabrallor som har känt på stålkanten ett par ggr för mycket)

silvertejp!?
oavsett så tänker jag tejpa min jacka av en ända enkel anledning, jag lägger hellre pengarna på att åka till alperna än på en ny flashig jacka. och gällande drickan så dricker jag vad jag kommer över.

dock så när den dagen kommer då jag känner att jag verkligen behöver en ny jacka så kommer jag köpa en grym, dyr och fräck jacka som jag kan vara nöjd med hela dens livstid

silvertejp!?
balanselius: så du tror inte att oakley och JL jackorna är varma eller ? varför tror du att de är så dyra ? visst, de är delvis dyra pga märket, men de är fan inte kalla, de är ju ofta i gore-tex de med. jag kan inte säga något om hur varma/kalla silvertejpade gore-tex plagg eftersom jag inte åkt i det. men jag kan i alla fall säga att nya "dyra" jackor är varma.

silvertejp!?
nu handlade ju inte det här inlägget om huruvida JL-jackorna var varma eller inte. utan var trenden att åka i skidkläderna tills de börjar falla i bitar i stället för att sälja dom på freeride efter en veckas användning,

silvertejp!?
egentligen ser jag inte nån direkt fördel med att de skull vara varma det jag inte förstår är hur han anspelar på att tejpade skalplagg (från seriösa tillverkare troligtvis) skulle vara så dåliga så att man frös i dem. Oakley och JL är för posörer som mest hänger i parken. För övrigt så tror jag inte jibposörgrejerna är dyrare än seriösa märkens skaljackor vad nu priser har med allt det här att göra?

PS Gore-tex är inte för värmens skull...

silvertejp!?
... allå ... allå

När man efter en lätt rotation över några elaka stenar konstaterar att ena byxbenet har tagit formen av en sexigt slitsad kjol och det blåser vassa nubb i den iskalla luften och det är sex kilometers tuff stigning till närmaste depå. Då, tar man INTE av sig byxorna, sätter sig ned i snön och noggrant syr igen hålet från insidan ... Då, tar man fram sin rulle med silvertejp för att snabbt täta grendraget och rädda det som räddas kan av sina vitala organ!

Befinner man sig däremot i parken kan man naturligtvis tillsammans med pollarna som iallafall börjat bli kalla om baken efter knappa två timmar i backen dra tillbaka till lägenheten och spela dataspel, se på video, snygga till frisyren och sy igen byxorna ...

That´s all kids!
MM

silvertejp!?
centralbråkraten skrev:

"Har ni inte märk hur Fernet, den enda värdiga drycken efter en hård dag på ett ännu hårdare fjäll, i allt snabbare takt byts ut mot popcider i alla tänkbara färger på hyllorna i skidorternas barer?"

Väl talat, skidåkarbroder - dina ord talar visdom.

silvertejp!?
Dom tysta kraftfulla männen har också blivit äldre och fått stadig ekonomi och utnyttjar spons/pappabetalargossarna och köper deras grejer för skit och ingenting eller byter mot ett flak popcider.

silvertejp!?
Att andelen trendiga hak i skidorterna stadigt ökar har väl alla märkt av, uteställen med flotta ekmöbler och slipade betongbord. Interiör i svart, grått och vitt blir allt vanligare. Vad har hänt med brantåkarhaken? Skulle vilja tipsa om en diskussion som tidigare varit upp här på freeride nämligen diskussionen om brantåkarhaken. Här framgår det också tydligt att öl INTE skall serveras i lokaler ämnade för hattrullning!

http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3129

/Leder

silvertejp!?
WTF! Vad är det för fel med en kall bira? Passar utmärkt en efter en dag på berget. Men om ni vill sitta med Jon Olsson på Stureplan och dricka fernet hela dagarna så är det väl upp till er. Tror dock knappast att någon tuff brantåkare sitter i ett mörkt hörn och dricker fernet. Det hör hemma på Birgerjarlsgatan samt i ÅRE!

silvertejp!?
Singeliho, jag dricker med glädje både Fernet och rosa Champange med Jon Olsson på Stureplan eller Albert 1er (Jon, hör av dig nästa gång du passerar Stockholm så kör vi ett champangerejs. Vickan och Madde hakar säkert på också).

Med dina djupa kunskaper om de tuffa brantåkarnas dryckesvanor måste du vara fullständigt into extremskiing.

Vi överväger att rösta in dig i Big Mountain Extreme Hardcore Steep Wall Avalanche Surfers Association. Sänd en lista över hårda åk du rippat, ett fotografi på dina silvertejpade byxor samt en stor flaska Fernet till vårt kontor:

BMEHSWAS Association
Kuumiut
3913 Tasiilaq
GREENLAND

Respektfulla hälsningar

Centralbyråkraten

PS. Lycka till med din första säsong i Engelberg! DS.

silvertejp!?
Att representera sossarna (tejpa) och samtidigt representera MUF (Fernet) tycker jag är märkligt.

Är man mindre extrem för att man har fina kläder?
Man kanske åker så bra att man inte kör sönder sina kläder stup i kvarten?
Kanske pappa betlar?
Kanske mamma betalar, hu hemska- icke konservativa jag är äldsta = bästa brantåkaren på freeride men jag bor i bromma med fru och barn och har ett par monster 77 i garderoben som är så jävla feta och jag mobbar yngre människor på freeride som i stället för att jobba ihop pengar som alla går till skidåkningen! -tanke

silvertejp!?
annars äre en rätt roligt att stå å titta i backen.. man ser ju rätt lätt vart pappa-betalat, bruka ju inte gå så jätte bra å ta sig ner för dom men jackan å googelsen ä ju ny iaf..

den där centralbyrakraten har en poäng!

silvertejp!?
Jag köpte en Burton Jacka i år, fast jag åker skidor. Vågar jag använda den? Tänk om jag blir jagad på berget av en hel armè snöbräde och skid kids som vill tala om för mej hur fel jag resonerar. Jag köpte den för att den verkade vara en varm jacka plus att färgen/mönstret på den tilltalade mej. om märket hjälper bidrar till att jag vaknar i en annan sovsäck än min egen fler gånger i år än förra året då jag hade en everest jacka återstår att se. Jag lovar att komma med en återkoppling vid säsongens slut. Det jag kan säga är att Everst jackan hade ungefär samma resultat i "Respekt" och "Flick fiskning" på berget som den jackan jag haft innan. Det var en H/H för er som nu biter på naglarna och undrar. Innan det har jag haft en gammal anorak (Stavas?) och farsans gamla bandymössa och kurvan pekade i topp där också. Den ända återspeglingen man kan göra från forna säsonger är att alkohol intaget för sovsäcksägaren man hamnar hos spelar mer roll än den jackan du har i pisten. Förlåt, OFF-Pisten menar jag självklart där va det nära att jag försa mej. Självklart har jag inte åkt pistat på flera år. Jag glömde säga att det är självklart för att få andra skidåkares respekt samt för att ragga brudar som jag åker skidor.

Den ända självklara drycken vid skidåkning är och förblir Jäger Määäjster.

silvertejp!?
Fernet dricks enbart av kvinnor och barn, samt män som önskar dom vore kvinnor. Detta avspeglas extremt på deras skidåkning, då dom oftast ses i knapp liften med rosa pannband och kåå-Flach pjäxor från tidigt 80-tal. Så är det, så kommer det alltid att vara. Dom som går på topptur med varm-skinnrik-choklad i magväskan tänker jag inte ens kommentera.

silvertejp!?
jag tycker min fina rosa jlindeberg jacka är riktigt fin nu förtiden.. den är lagad med fin silvertejp efter ett litet äventyr i skogen en dag i höstas.. och hela framsidan är fläckig efter att en full nordnorsk kallade mig bög och hällde ut en storstark på mig. så det blev lite blod på den oxå... men för fan den kommer hänga med på många fina äventyr i vinter för de.. kanske ska tvätta den dock.. vet nån hur silvertejpen påverkas av detta?? eftersom silvertejpen på jackan matchar den på byxorna ser jag inte något annat alternativ än denna uppfinning...

jag har iallafall jack daniels i min plunta..

Vad är det för fel på varmchoklad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

silvertejp!?
Bland skidåkardrycker tycker jag ni glömmer den gamla favoriten STROH "80". Inget är som en varm choklad lätt spetsad med högoktanigt..
Annars är jag av uppfattningen att "allt går i grisen" (norskt jungelordspråk). Den som nästan dött i skörbjugg i alperna på grund av tunn plånbok VET att det inte går att ställa för höga krav till livsmedel. Mat såväl som dricka.
Andra favoriter, om man får välja från den nedersta hyllan, är "champagnen" från bensinstationen i Chamonix och Biere Blonde från SPAR i süd (huff vilken dålig mage man får).
När det gäller kläder så har centralbyråkraten helt rätt.

Och framför allt; det är svårt att hitta folk med silvertejpuniform om man åker på charter vecka sju. De befinner sig i Libanon, sydamerika, canada och i sunnmørsalpene...

silvertejp!?
""Med dina djupa kunskaper om de tuffa brantåkarnas dryckesvanor måste du vara fullständigt into extremskiing.

Vi överväger att rösta in dig i Big Mountain Extreme Hardcore Steep Wall Avalanche Surfers Association. Sänd en lista över hårda åk du rippat, ett fotografi på dina silvertejpade byxor samt en stor flaska Fernet till vårt kontor:

BMEHSWAS Association
Kuumiut
3913 Tasiilaq
GREENLAND""

Var vill du komma? Inte jag som börjar skryta om mina djupgående kunskaper inom skidåkarnas dryckeskultur! Å andra sidan så blir man kanske lite bitter vid din ålder, vad vet jag?

""Singeliho, jag dricker med glädje både Fernet och rosa Champange med Jon Olsson på Stureplan eller Albert 1er (Jon, hör av dig nästa gång du passerar Stockholm så kör vi ett champangerejs. Vickan och Madde hakar säkert på också).""

Gör det du så får vi berget för oss själva.

Får jag fråga ifall du hade något bättre för dig än att bo i Engelberg när du var ringa 19 år?

Best Regards

Den öldrickande generationen

silvertejp!?
Men va fan e absinthen? Gudadrycken fran tjekien som forfriskar livet! Och snalla, kan inte bara folk fa se ut hur fan dom vill?

Cred till centerbyrakraten och jibberich, sakna dig pa turkey-day du skulle passat perfekt in har da.....

Snacka aldrig skit om varm-choklad i thermos! Det e ju fan det som ar hela grejen, choklad och tunnbrods-rulle...

silvertejp!?
...så frågan är om man behöver se ut som en bum (engelska; fattig luffare) bara för att man drömmer sig bort med titeln skibum. Personligen har jag svårt att tänka mig något mer bisarrt än lodare som dricker fernet, uttänkt klädda i ihoptejpade trasor då de anser det mer "manligt" (eller vilket utvattnat uttryck ni hellre vill använda, "äkta" kanske").

Det är naturligtvis mer rationellt att klä sig varmt och nöja sig med ur ungdomligt perspektiv "manligare" drycker såsom valfri öl, JD, Captain Morgan eller varför inte ett glas rött. Nu väcks frågan vem fan som vill vara rationell? Om en utomstående objektiv överblickare i grunden granskar båda grenar saknar naturligtvis båda dessa genarationers skibums rationellt uppbyggd kultur gällande klädstil och dryckesvanor. Vem har då rätt?

Varm choklad kryddat med äkta hemkört norrlandsvatten för turgående nordmän invirade från topp till tå i silvertejp, detta då desamma hellre lägger pengar på lyxig fernet till afterskin än varma kläder har sin charm. Det går inte att säga emot. Även de yngre som brinner för skidåkningen är att respektera, detta trots att de föredrar varm klädsel och kall öl.

Lustigt nog är det är de äldre som har svårt att hålla sig i skinnet utan att hejdlöst uttrycka diverse åsikter mot de yngre. Är de månne aningen för nära sin skidpension för att tänka helt klart? Vad är det rationella svaret?

silvertejp!?
hmm
"tysta kraftfulla män" men vänta nu...
som jag minns det var silvertejpandet en rätt "brat-aktig" trend i början av 90-talet. Nästan som zinkpasta på kinderna.
Jag brukar laga mina kläder med hjälp av nål och tråd. Eller med symaskin om det finns nån i närheten.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp