Sista skidresan innan "livet tar slut"? (Engelberg vs Riksgränsen i april)

MacL3an

Medlem
Hej!

Min fru och jag tänkte göra en sista liten skidresa ihop i påsk innan vi får kids och livet tar slut.
Jag är f.d. säsongare och min fru helt ok i off-pisten. Vad rekommenderar ni för remsål kring påsk (2-6 april?)

Just nu funderar vi lite mellan Riksgränsen och Engelberg (ingen av oss har varit på några av ställena). Vilket skulle ni rekommendera? Sjuka är ju att det kostar ungefär lika mycket... även om CHF:en är hög, så luncherna blir väl dyra i Engelberg. Eller kan ni rekommendera något annat ställe som är snösäkert i april, med relativt lättillgänglig offpist som är lätt att ta sig till när man bokar sent?

Alla tips uppskattas!

Senast ändrad:
Är det kvar nå snö i Engelberg i April först och främst, inte för att vara negativ men det är ju nästan högsommar där i April.

Riks är ju snösäkert däremot i April, har du tur så har det oxå fallit nysnö när ni är där.

Visst har Engelberg längre "backar" men Riks är bra det med helt klart.

Sen kan jag inte tycka att 2700kr/per för 2-5/4 inkl frukost & 3 dagars liftkort är dyrt. Fast sen tillkommer väl tåg oxå på det ca 800kr/pers om man inte kör bil

Senast ändrad:
Riksgränsen är ju ganska snösäkert även en bra bit in i maj så April är ju inte ens sent på säsongen. Jag har varit i gränsen en gång och det var en sjukt bra kristi himmelsfärdshelg men det man inser är att om solen inte skiner är det en katastrof. Det finns ingenstans att ta vägen om det är flatljus.

Men pratar man snösäkert är väl de flesta platser i alperna rätt safe runt påsk och även Sverige, typ Åre osv lär ju ha snö i påsk.

Vi är lite i samma sits men vårt barn kom i början av feb så vi fick lägga resorna i år så sent som möjligt för att mamman ska hinna tillbaka i form. Då blir det Chamonix över valborg...

Är frun höggravid kan ju dock skidåkning vara lite besvärligt, så jag antar att beräknat datum inte är i vår?

Enkelt ... Riksgränsen är speciellt och hör till en av de platser du ska besöka innan "livet börjar på riktigt", glöm inte att du har Abisko, Björkliden och Narvik på dagstursavstånd vilket öppnar enorma möjligheter. Jag påstår inte att det på något sätt är bättre än Engelberg, men definitivt annorlunda och en plats väl värt ett besök, speciellt i april! :-)

/MM

Senast ändrad:
Gränsen så klart.

Ps. Om du prickar in en bra dag/helg i alperna i April så är det puder på morgon, slash/våråkning på eftermiddagen och t-shirt i byn. Och framför allt inget folk alls. Haft några av mina bästa dagar i alperna i April.

//H

Mitten av Maj 2014 kring Riksgränsen (http://gadanguides.com/the-winter-season-finale-in-lapland/)

three_05.jpg

Mitten av Maj 2013 kring Riksgränsen

he_17.jpg

April brukar vara toppen på sina håll.... jag tror t.o.m Maj 2015 kommer vara så bra att jag är där...:D

Nu var ju förra årets vår inte som den brukar här nere i Schweiz, men jag åkte puder på Titlis i slutet av maj! Påsken ligger ju inte särskilt sent i år, lär vara fin åkning i Engelberg (och Andermatt som ju kan vara ett alternativ).

Stubaier Gletscher är en favorit för mig kring påsk, ligger på en glaciär vilket gör att snögarantin är väldigt bra :)

Många som förespråkar Gränsen här, och Gränsen är väl skoj....... men det är inte alperna. Det är faktiskt ganska långt från alperna.
Så satsa på en mysig alpby nu, sista resan innan barnet. På köpet får ni ju riktiga berg också. Räkna dock inte med snö i byn, där är det troligtvis t-shirt väder, medans snön fortfarande ligger djup på berget. Och fina dump är inte alls ovanliga i april, men blir det inget dump så lär det vara finfin vårsnö istället.
Stubaital, Ötztal, Pitztal och Kaunertal är ju säkra kort. Annars kanske någon mysig liten fransk/italiensk håla som Val Cenis eller Madesimo?

Senast ändrad:
Alperna utan tvekan!!!
Högsommar i dalen och kallsnön på bergets norrsidor om ni har lite tur. Lite folk och den där fantastiska känslan av att göra långa åk som startar med kallsnö i minusgrader och avslutas i vårvärmen med bar överkropp!

Gränsen i april har väl mest dimma och skitväder som som "alltid" annars där. Om det så är högtryck och sol i hela Sverige så kan du ge dig faan på att det är moln på kartan just uppe vid Gränsen! Men jag är inte bitter......
;-)

Stort tack för alla svar!
Kring kl 15 idag kändes ju valet givet, men nu börjar man tveka efter de senaste svaren :)

Det är så himla svårt med bra flygtider & transfer i Gränsen, så det blir nog bara tre skiddagar... för 9000 kr / person! Med alperna går det att få fyra dagar för nästan samma peng. Det svåra är dock även här att hitta ett ställe med bra transfer när man landar typ 23 på kvällen.

Så om jag formulerar om frågan:
Tips på bra ställen i alperna dit det går många flyg och det är lätt att få transfer (alt. hyra bil) som är relativt snösäkert i april (=antar jag helt enkelt innebär att man vill att toppen ska ligga på ca 3000 möh?).

MacL3an sa:
Stort tack för alla svar!
Kring kl 15 idag kändes ju valet givet, men nu börjar man tveka efter de senaste svaren :)

Det är så himla svårt med bra flygtider & transfer i Gränsen, så det blir nog bara tre skiddagar... för 9000 kr / person! Med alperna går det att få fyra dagar för nästan samma peng. Det svåra är dock även här att hitta ett ställe med bra transfer när man landar typ 23 på kvällen.

Så om jag formulerar om frågan:
Tips på bra ställen i alperna dit det går många flyg och det är lätt att få transfer (alt. hyra bil) som är relativt snösäkert i april (=antar jag helt enkelt innebär att man vill att toppen ska ligga på ca 3000 möh?).
Hade du inte landat så sent så hade ju Engelberg varit klockers, tåget går från flygplatsen & stannar mitt i byn, typ 20m från Ski LodgeEngelberg

Potatisen och Örnen har en god poäng.... ;)

April 2014 i Alperna....:cool:

c_04.jpg

Med hyrbil har ni full frihet att åka runt bland olika orter. Kostnaden för bilen kan ni nästan tjäna igen genom att bo i byar utanför/nedanför själva skidorterna. Hotell m frukost för 350-400 kr/pers och natt bör ni kunna hitta då. Brukar inte behöva bokas i förväg, utom för första natten om ni landar sent. Då kan man å andra sidan boka ett hotell någon/några timmars körning från flygplatsen där man sover första natten. Efter tidig frukost kan man sedan köra en timme eller två och ändå vara vid liften vid halv 10-tiden......

Personligen kommer jag under påsk att vara i La Plagne / Les Arcs. De har visserligen inte fått de där riktigt stora dumpen i år, men det ligger högt så jag är inte orolig.
Val d'Isere och Val Thorens har fått lite mer snö, och ligger högt även dem. Lite längre söderut Alpe dHuez och Maurienne-dalen. Dessa når du från Geneve alternativt Grenoble.
Som sagt tidigare är ju även Stubaital, Ötztal, Pitztal och Kaunertal säkra kort, vilka nås från Munchen alternativt Zurich.
Hyrbil kontra transferalternativ? Hyrbil, det är ju ett trevligt påfund det där.

Sen tar inte livet slut heller, bara i 2år innan ni börjar åka med ungen igen. Så ni hinner senare i livet oxå

Sen brukar det kunna finnas barnvakter osv så det behöver inte ta 2 år heller... ;) Ska man bara amma är det ju förstås 6 månader man är lite fast

Alperna på våren är riktigt trevligt, tillgång till bil är en fördel som potatisen säger. Jag får även ställa mig i ledet som åkt mycket skidor i april i alperna, välj en ort med så hög åkning som möjligt. Vinter på toppen och sommar i dalen. Lite folk är det också och det är inte ovanligt med kall nysnö i april.

Kul att yngre generation är på väg, grattis! Nu börjar det på riktigt. Alperna med barn är kanon, du har mycket kul att se fram emot!

/Leder

Senast ändrad:
Med tanke på att det rör sig om fyra nätter så kanske man vill begränsa transfersträckan. Engelberg är därvidlag inte så dumt. Chamonix, (om ni nu inte har ngt emot det), har också kort transfer och Chamexpress går till sent på kvällen från Geneve till Chamonix. Kommer att vara mkt folk där eftersom det är själva påskhelgen som det handlar om här. Men jag gissar att det gäller var man än åker.

Går inte tåget fortfarande till gränsen? I så fall kan det väl vara mysigt med en egen sovkupé

Hoppa över svenskheten som Cham och E-berg och testa några orter utan så många svenskar. Kring Chur hittar ni tex Davos/Klosters och Arosa/Lenserheide. I Rohnedalen hittar ni Saas Fee, Grimentz, Zinal mfl.....

Livet tar inte slut bara för att man får kids. Man uppskattar bara de tre åkdagar man får in varje år oändligt mycket mer :)

Tack igen för alla tips! Det var ett svårt val, men det blev Gränsen tillslut. 8000 kr för 3 dar vs 12 000 kr för 4 dar i Engelberg på Ski Lodge... sen idag gick priserna på flyg upp ännu mer till Zurich, så då var valet enkelt. Vi får hoppas vi slipper flatljuset.

Pillard sa:
Vi är lite i samma sits men vårt barn kom i början av feb så vi fick lägga resorna i år så sent som möjligt för att mamman ska hinna tillbaka i form. Då blir det Chamonix över valborg...
Imponerande att ni drar till alperna så tidigt med en bebis! Hur gör ni med barnvakt? Eller är det mest du som åker? :)

Kaskar sa:
Livet tar inte slut bara för att man får kids. Man uppskattar bara de tre åkdagar man får in varje år oändligt mycket mer :)
Hehe, du har nog helt rätt :).

@MacL3an
... flatljuset i Gränsen är en intressant upplevelse det med ... men jag håller tummarna för lössnö och solsken. Hursomhelst kommer ni att få en upplevelse ni inte glömmer! :-)

/MM

MacL3an sa:
Pillard sa:
Imponerande att ni drar till alperna så tidigt med en bebis! Hur gör ni med barnvakt? Eller är det mest du som åker? :)
Vi har bara flygbiljetter bokade än så länge (billigt som fan med SAS) och om vi märker av någon anledning att det inte funkar så skiter vi bara i att åka. Men ambitionen är att köra barnvakt på hemmaplan (farmor har gott om tid) så att vi får komma iväg lite på egen hand och därmed slippa känslan av att livet tar slut...

Just FYI, lura inte er själva. I genomsnitt blir man mindre nöjd med livet med barn, och det gäller särskilt kvinnor. Finns hur mycket forskning som helst på detta inom psykologi, sociologi, lyckoforskning osv. Börja med att titta på länkarna i slutet av den här artikeln

http://ekonomistas.se/2009/11/30/skont-att-det-ar-mandag/

Återkom om du vill ha mer referenser. Sedan är det förstås i princip ingen som någonsin skulle medge att de ångrar sina barn, men sup ner dem så ska du få se.

@la_grave
Ähum ... men då känns det ju som enklast att inte supa ner sina barn. Tycks vara ett (av många) storstadsfenomen! ;-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@la_grave
Ähum ... men då känns det ju som enklast att inte supa ner sina barn. Tycks vara ett (av många) storstadsfenomen! ;-)

/MM
Som 3 barns far kan jag inte annat än instämma med Mountian_Man.
Ingen kommer någonsin att (tror jag för framtiden vet ju ingen något om) få mig att ångra mina barn.
Men då den yngsta idag är 24 år så känns det som sannolikheten är låg för en förändring på den inställningen.

la_graves inlägg låter mer som ett försök att att förklara sin egen eventuella barnlöshet alternativt dåliga kontakt med barn/barnfamiljer.

Kanske lämpligt med att uppsöka en terapeut för att försöka komma tillrätta med de underliggande problemen för somliga.

Ake_Astrom sa:
Mountain_Man sa:
@la_grave

/MM
Som 3 barns far kan jag inte annat än instämma med Mountian_Man.
Ingen kommer någonsin att (tror jag för framtiden vet ju ingen något om) få mig att ångra mina barn.
Men då den yngsta idag är 24 år så känns det som sannolikheten är låg för en förändring på den inställningen.

la_graves inlägg låter mer som ett försök att att förklara sin egen eventuella barnlöshet alternativt dåliga kontakt med barn/barnfamiljer.

Kanske lämpligt med att uppsöka en terapeut för att försöka komma tillrätta med de underliggande problemen för somliga.
Här har vi ett typiskt exempel på en av dessa personer som gör att folk när de får skatta sin egen förmåga som bilförare en majoritet hävdar att de är bättre bilförare än snittet.

Åke: du kanske kan plocka fram lite forskning, du vet något som inte är baserat på anekdoter, som stöder ditt påstående att man blir lycklig av att få barn? Jag har nämligen hållit utkik efter den sortens forskning sedan 1992 utan att ha stött på ett enda resultat som pekar i den riktningen. Däremot har jag stött på massor med resultat som pekar åt andra hållet. Bortsett från det här med barn är i stort sett all forskning överens om vad som gör folk lyckliga och det är helt intuitiva resultat: partner, arbete, goda vänner, hyfsad inkomst, stabilt boende, husdjur, givande fritid osv. Men alltså inte barn.

Det faktum att du direkt börjar spekulera om mig som person och mina bevekelsegrunder är ju rätt talande för hur säker du egentligen är på att du gjort rätt val i livet.

Det är konstigt att en tråd om en specifik fråga.omgående spårar ur. Efter ett par turer handlar det nu om barn eller inte barn, det kan väl inte ha något med ursprungsfrågan att göra. Om Lg inte tror sej önskad av sina föräldrar, för det är väl det som antyds, är det ju tragiskt för hans del.

gubbfan sa:
Det är konstigt att en tråd om en specifik fråga.omgående spårar ur. Efter ett par turer handlar det nu om barn eller inte barn, det kan väl inte ha något med ursprungsfrågan att göra. Om Lg inte tror sej önskad av sina föräldrar, för det är väl det som antyds, är det ju tragiskt för hans del.
Nja, initialinlägget innehöll bla följande mening Min fru och jag tänkte göra en sista liten skidresa ihop i påsk innan vi får kids och livet tar slut. Kan inte se det som helt OT att kommentera första meningen i första inlägget.

Måste nog hålla med LG här. Visst är ämnet relevant för tråden. Dock tycker jag nog att frågan måste nyanseras lite.
@la_grave fokuserar ju bara på sin egen lycka. I att skaffa barn måste man ju ändå räkna in barnets lycka. Och dessutom lyckan du komemr att uppleva i framtiden. Att du "inskränker" din lycka under några år lär du i gengäld ha tillbaka när du är gammal och inte behöver vara ensam (om man nu ens ser barn som en inskränkning i lyckan)

Sen måste vi då räkna på barnets lycka. Att någon en gång valt att skaffa barn har ju om inte annat skapat en enorm lycka för
@la_grave. Och åtminstone ett gäng skidmekaniker och bootfitters runt omkring Briancon-området. Tänk om dessa låtit bli att skaffa barn för att optimera sin egen lycka, då hade la_grave gått miste om all lycka av sina dyra prylar, superlyxiga jobb och fläskiga nedfärder för La Meije.

Dessutom, den lyckan jag kände över min tidigare helt icke-skidåkande frus glädje över att studsa runt i Japan-pow förra vintern eller över stoltheten hon sprudlade av efter att ha klarat att åka hela Balma senare samma säsong misstänker jag endast kommer att övertrumfas av den dagen min nyfödda dotter gör detsamma. Så även om vissa helger och även andra dagar kommer kunna bli väldigt jobbiga och "olyckliga" framöver så måste man ju mäta lyckan ackumulerat över hela livet och då kommer antagligen lycko-highsen vida överstiga de ackumulerade lowsen.

Och huruvida livet tar slut eller inte beror nog helt på huruvida man låter det ta slut eller inte.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Måste nog hålla med LG här.
[...]
Och huruvida livet tar slut eller inte beror nog helt på huruvida man låter det ta slut eller inte.
Oerhört väl sammanfattat Pillard!
Och jag ställer mig också på LG:s sida här. Även om nu jag väljer att ha barn måste man ju kunna ha åsikten att man inte vill ha barn, utan få en massa personliga påhopp och insinuationer från folk!?

Lycka, är det att vara egocentrisk och endast ta hänsyn till sina egna behov?

Varför många känner sig olyckliga i sin familjesituation tror jag beror på vårat samhälle, inte barnen!!!
Åk till ett icke västland och gör samma undersökning och du kommer med största säkerhet få ett helt annat svar. Det är inte barnen som är problemet utan våra skitnödiga normer och pretto-krav vi har och försöker leva upp till, se till Er egen prylångset? Många kan inte köpa sig ett par skidstrumpor utan att först försäkrat sig om att det är "rätt sort" man köper efter fjorton inlägg på freeride, ingen vågar lita på sin egen åsikt längre, tänk om det inte är creddigt märke jag köpt...

Det är svårt att passa in i dessa framgånsriksnormer med barn. Städat hus med rätt design på möbler och den där vita soffan är bara sjukt snygg, fina resmål och spännande (ur våra normer) liv och leverne... Vem fan kan ha ett inredningssterilthem med tre ungar i? Här är vårat hem. Stökigt, javisst! Men fullt av liv.

När du tror att du borde dammsuga och klippa häcken så spela ett parti försvunna diamanten med barnen istället, det gör dig lyckligare. Häckjäven kan du klippa tillsammans med barnen senare, lite sned kommer den bli men ni kommer skratta tillsammans, du och barnen. Vem bryr sig om skitnödiga Familjen Erixzon tycker häcken blev ful....

Det faktum att det blir stökigt med lekandes barn hemma och att detta stressar livet ur många vuxna, särskilt kvinnor är ett faktum och ett resultat av våra förväntningar. Tänk om det kommer någon och hälsar på och det är stökigt... Tror Ni inte dessa människor plågas av dåligt samvete för de, istället för att umgås med barnen, städar och fixar för att upprätthålla "den lyckade familjens" fasad? Denna stress och dåliga samvete för att man är OTILLRÄCKLIG (enligt mig den nya folksjukdomen) maler ner oss och gör oss olyckliga. Och julen var bra? Vi var hemma jul och umgicks med släkten, samtidigt som man tänker ”Undra om dom var i Thailand i år igen”… jaså ni var i Mexiko i 3 veckor med gud vad trevligt... Fuck that shit!

Nu vet jag ju inte om @la_grav har reflekterat över detta när han läst sina studier i hur barn gör oss olyckliga. Några av de lyckligaste människor jag träffat är betydlig fattigare än oss i västvärlden men har betydligt fler barn. Jag ser inte sambandet barn = olycklig utan snarare lägre krav = lyckligare

"Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser
glöm bort bekymmer, sorger och besvär.

Var glad och nöjd för vet du vad
en björntjänst gör ju ingen glad.
Var nöjd med livet som vi lever här."

Sen får men välja själv om man vill ha barn eller, man gör som man vill.

/Leder

Senast ändrad:
Jahopp, det var den diskussionen det. Kan väl sättas punkt där? :)

Leder sa:
Lycka, är det att vara egocentrisk och endast ta hänsyn till sina egna behov?
en massa mer text

"Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser
glöm bort bekymmer, sorger och besvär.

Var glad och nöjd för vet du vad
en björntjänst gör ju ingen glad.
Var nöjd med livet som vi lever här."

Sen får men välja själv om man vill ha barn eller, man gör som man vill.

/Leder
Bra sammanfattat!

@Pillard, även ackumulerad lycka är lägre för de som väljer att bli föräldrar. Egentligen är det inte så konstigt: jag brukar förklara det med att under hela uppväxten/barndomen vill man ju hänga med de som är äldre (och tuffare/vuxnare). När man sedan blir vuxen kan man göra detta och ägna sig åt vuxensaker som är bra mycket mer stimulerande än att måla med fingerfärger. Om man sedan skaffar barn regredierar man till situationen som den var under barndomen.

Och faktum är ju att trådstartaren verkar dela min och forskningen uppfattning när han skriver att livet tar slut i och med barn. Men jag blir förstås lite nyfiken på varför man gör ett val i livet som man med stor säkerhet vet är dåligt (om det nu är ett lyckligt liv man eftersträvar).

@Leder - du har en märklig definition av "egocentrism". Hur skulle du beskriva handlingen att skaffa biologiskt-genetiska barn i en värld där det finns miljontals barn som svälter och är mer eller mindre övergivna?

Sedan har du gått på en myt: att folk som lever "naturligare" än vi i väst skulle vara lyckligare. Det stämmer inte. Fattiga blir lika olyckliga som vi när de drabbas av död och katastrofer, skillnaden är att för fattiga händer det hela tiden medan vi klarar det är relativt ovanligt i den rika delen av världen.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/pengar-ger-lycka_7099823.svd
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/visst-skapar-tillvaxt-okat-valbefinnande_1304329.svd

Men visst har du rätt i att normer påverkar. Enklaste (?) sättet att komma undan behovet av att följa normer är att skaffa sig hyfsad privatekonomi (så kallat fuck off-kapital). Har man det är man sedan rätt fri att göra vad man vill. Och som bekant är barn dyra i drift, har negativ inverkan på ens arbetsinsats, tvingar in en i bur av måsten (skolplikt!) osv så det är inte en faktor som gör det lättare bryta normer.

Enstaka anekdoter bevisar ingenting.

la_grave sa:
@Pillard, även ackumulerad lycka är lägre för de som väljer att bli föräldrar. Egentligen är det inte så konstigt: jag brukar förklara det med att under hela uppväxten/barndomen vill man ju hänga med de som är äldre (och tuffare/vuxnare). När man sedan blir vuxen kan man göra detta och ägna sig åt vuxensaker som är bra mycket mer stimulerande än att måla med fingerfärger. Om man sedan skaffar barn regredierar man till situationen som den var under barndomen.

Och faktum är ju att trådstartaren verkar dela min och forskningen uppfattning när han skriver att livet tar slut i och med barn. Men jag blir förstås lite nyfiken på varför man gör ett val i livet som man med stor säkerhet vet är dåligt (om det nu är ett lyckligt liv man eftersträvar).
Två saker, kolla din ackumulerade lycka den dagen du är 75 och ingen annan vill umgås med dig längre och dessutom, du läste inte delen kring din egen lycka och att den är avhängig av att nån annan skaffat barn?

Pillard sa:
la_grave sa:

Två saker, kolla din ackumulerade lycka den dagen du är 75 och ingen annan vill umgås med dig längre och dessutom, du läste inte delen kring din egen lycka och att den är avhängig av att nån annan skaffat barn?
Min ackumulerade lycka är rent anekdotisk. Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska kommentera?

Tillbaka
Topp