Sistaminuten resa?

elise

Ny medlem
Sistaminuten resa?
Tjena!
Är det någon som sitter där hemma och längtar att dra ner en vecka till Alperna!?
Det gör jag! Är du intresserad att ta en sistaminuten resa tillsammans? (erbjudna är bättre om man är flera). Jag åker skidor och vill åka mycket off-pist. Hör av dig! Elise

Sistaminuten resa?
Samma vecka. Punkt slut.

Vänder upp och ner på fördelar / nackdelar med UCPAs enda tillgängliga option, randonnée Chamonix, just nu som vettigt ensamåkaralternativ. Är tveksam till om jag är helt och hållet sugen på lika delar konditionsträning som skidåkning bara.

Hur ser övriga idéer ut?

Sistaminuten resa?
Jag har inga särskilda önskemål utom att jag helst håller nere priset...
Har ingen egen randonéeutrustning så i så fall blir det till att hyra på något sätt!

Sistaminuten resa?
Det ingår förvisso.. Halva grejjen med UCPA, allt inkluderat - men som sagt; det är bara enda alternativet så länge man reser själv och inte vill riskera åka skidor själv. För två eller fler öppnar sig de flesta alternativen igen..

Sistaminuten resa?
Jo det är ju sant! Det låter kul, men det är ju annars också en fördel att kunna åka lite som man vill. Så om man är fler kanske man kan få tag på något annat också!
Men vi kanske ska vänta och se om trådstartaren kan tänka sig v.6! :) Annars så var det en annan tråd om någon som ville åka v.5 eller 6 också som vi ju kan kolla!

Sistaminuten resa?
Kikat runt och det går att knåpa ihop flyg och boende +/- 4 pers för rimlig peng. Enstaka - väldigt få - arrangörspaket finns också. Fler uppslag och idéer vore såklart bra men ambitionsnivån känns rätt avgörande innan det forskas vidare!

Själv ser jag framför mig rimliga doser med skidåkning, after ski och gott käk - ingen dos nudlar och snarare mindre än mycket nattliv. Liftnära åkning - pist och inte pist - utan att det är åt helskotta brant. Det är idealresan som kan modifieras något men i minst dåliga fall så blir det UCPA, nybörjar-randonnée och slita blod på egen hand, sannolikt och med sedvanligt flyt i en grupp med enbart franskspråkiga.. Går ju det å.

Vill du kröka dygnet runt, knäcka illvilliga couloirer eller krama varenda minut ur backarna i precis alla väder så synkar vi nog inte.

Och som sagt är det v.6 som är aktuell.

Senast ändrad:
Sistaminuten resa?
Jag har kollat runt lite på alternativ kan återkomma när jag har lite förslag!
Liftnära off pist är väl det jag kör mest så det låter bra! Kanske med något enstaka extra äventyr...

Sistaminuten resa?
debbo - telisåkaren i granntråden - är också intresserad. Elise får ju gärna vakna till så vi kan få en laguppställning i letandet efter alternativ..

Varifrån utgår du hannam?

Senast ändrad:
Sistaminuten resa?
Kolla på lionalpin sista minuten, helt ok! Bl.a St.Anton nu på lördag för 3 personer från arlanda. 12 000 kr ink halvpension. Helt ok (men tanke på orten). Finns billigare också...

Sistaminuten resa?
På snowtrex.se finns också en hel del sistaminutenresor, bland annat till La Plagne för drygt 2000/person (För 7 nätter + liftkort) Ej mat inräknat, man bor i lägenhet så det är antingen gå ut och äta eller fixa själv som gäller, äter helst en del egen mat, men kan anpassa mig! Tycker det verkar som ett väldigt billigt pris och det är ju inte alltför långt upp dit från Genève...
Jag reser från Arlanda, bor i Uppsala.

Finns fler alternativ också...
http://www.snowtrex.se/specialsoekning/sista-minuten_och_specialerbjudanden.html?code=3648

Sistaminuten resa?
Märkligt billigt..?

Området "Plagne 1800" verkar ligga någon kilometer från huvudorten och ser ut att enbart innehålla boende. Kikar mer på det senare ikväll. Kollat transfer?

Sistaminuten resa?
Mer av Huddinge Centrum.

300 m från lift men lite off, inte många kvadrat att röra sig på och orten minst sagt sådär. Å andra sidan snorbilligt om det är med liftkort dessutom och åkningen verkar det absolut inte vara något fel på.

Fler alternativ;

Cervinia/Zermatt. Boende i C.
Räknat på 4 pers = 6520 p/p (Flyg STS 1595 + Boende 3150 + Liftkort 1775)
Motsvarande paket går att sätta ihop för de flesta orter (Chamonix, Bad Gastein osv) som STS har endast flygstol till men boendet blir antingen sämre eller dyrare.

Med dubbelrum istället för lägenheter går det att hitta lite mer reducerade priser med Lion, STS osv. Även UCPA finns som alternativ men det är normalpriser - minimum 8k men det konceptet kanske är extra vettigt när man inte känner varandra.

Sistaminuten resa?
Hej, ja nu har jag vaknat till liv ;) Vad roligt att det blev engagemang på denna tråden! Det känns tråkigt att säga att jag har fått andra planer nu! Jag byter ut alperna mot Karibien (inte så dåligt det heller!) Hoppas att ni får ihop ett gäng som få doppa näsorna i puder!

Sistaminuten resa?
Det låter ju rätt bra också iofs! Är det bussresa ner som gäller då eller är det flyg? Grejen för mig är att jag inte kan åka förrän på söndagen (jobbar på lördagen). Men vet inte när de åker?

Sistaminuten resa?
Kollade nu, de åker buss redan på fredag. Så det funkar kanske inte superbra för mig, för jag antar att om man ändå måste betala fullt pris om man väljer att flyga ner en dag senare?

Sistaminuten resa?
Är du bunden på lördagen så får det nog till andra lösningar.. Flygtransfer går på lördag och buss på fredag. Genomgående. Reguljärflyg gäller i så fall - vad jag vet - och den prisbilden är inte riktigt lika generös som endast flygstol-varianten. Ca 3000 för vettiga tider via Genève / Innsbruck, 2700 Salzburg, medan Milano går att få ner till 1700.. Nästan så man behöver hyrbil därifrån bara.

Kan räkna på vad det skulle kosta att köra själv även om jag inte är helt sugen på den varianten.

Sistaminuten resa?
Hm, ja det känns lite krångligt.
Men för att sammanfatta lite: Är det alltså 3 som är på än så länge? Vi två och vem mer?
Hittills är det som har föreslagits:

* La Plagne +billigt - verkar inte så mysigt
* Cervinia/Zermatt
* Val Thorens, UCPA +billigt, all inclusive - resan blir krånglig om man inte åker med dem
* La Gràvekillen tycker uppenbart att vi ska åka dit, men har inte kollat upp vad som vore bäst där

* Sen har jag kollat på Engelberg, det går bra flyg till zurich lite när som helst för under 2000, vandrarhem för ca 1800, sen tillkommer liftkort.

Vad känns bäst i nuläget?

Sistaminuten resa?
Tredje musketören är telis-debbo, han med egen tråd, men därifrån har jag inte hört ett ljud sen igår förmiddag.

La_grave är bara en forumkråka.

Hade du en länk till Engelbergboendet och hur det med transfer Z-E? Tåg?

Av de andra alternativen så faller Cervinia om vi bara är tre. I övrigt skulle jag säga att det behövs ett nytt varv med att titta på alternativ som utgår från utresa söndag - har bara tittat fredag/lördag hittills.

Oavkortat begränsningar så tycker jag att Val T känns bäst i och med att vi inte blir helt beroende av varandra. Men den ryker ju all världens väg med ditt lördagsjobbande! Vilken tid kommer du loss på lördagen förresten..?

Sistaminuten resa?
Här är vandrarhemmet. Man måste iofs kolla om de har lediga platser den veckan. Det tillkommer en avgift för medlemskap om man inte redan är det, men det verkar inte vara mer än 200kr typ. http://www.youthhostel.ch/en/hostels/engelberg/price

Det går tåg zurich-engelberg varje timme, resan tar drygt 2h och kostar ca 150kr enkel om man bokar idag.
Jag tycker att detta alternativ låter rätt ok förutsatt att det finns plats i något av de billigare rummen på vandrarhemmet, där frukost förresten ingår.
Det som är negativt är väl att jag kan tänka mig att mat i övrigt/liftkort är lite dyrare i Schweiz än i Frankrike. Hade svårt att hitta vad liftkort kostar då jag inte blev klar över om priserna var i euro eller schweizerfranc.

Ja, det är ju det här jobbet som ställer till det tyvärr... Det är på morgonen, slutar vid 11. Egentligen jobbar jag söndag morgon också så det optimala vore att ta ett söndag-tidig-eftermiddag-flyg, men om det blir jättekomplicerat kanske jag skulle kunna försöka slippa söndagen och då kanske t.o.m kunna hinna ett flyg lördag eftermiddag. Och i så fall kanske man hinner till Val T transfer???

Sistaminuten resa?
Till Er som väljer att fixa resan till Alperna på egen hand, finner ni här lite information som kan vara bra att ta del av innan avresa.
• Ni får tillgång till ert rum på centret mellan 17:00-19:00, på lördag kväll. Anländer ni tidigare kan ni fråga receptionen om bagageförvaring. Centrets reception är inte öppen dygnet runt så om ni anländer kvällstid, då den är stängd finns det ett kuvert med nödvändig information.

Sistaminuten resa?
Stockholm-Genève, STS endast flygstol, lördag 2/2, avresa 16.20, 1595,- Saknar info om transfer Val Thorens bara. Letar upp det.

Tar och detaljräknar på Engelberg under kvällen. Lite tveksam till boendet bara - fånglägervarning?
Flyger från Gbg förövrigt.

Sistaminuten resa?
Det låter bra! Vi kan ju köra dessa två och göra mer precisa beräkningar!
Haha, nja, för mig spelar det ingen roll. Har bott en del på många liknande vandrarhem i schweiz och visst, det kan vara en del folk om rummen fylls, men det brukar vara snyggt och trevlig stämning!

Sistaminuten resa?
Transferinformation Geneve - Val d'Isère, Tignes & Val Thorens
Delad transfer från Geneve flygplats till Val d'Isère, Tignes eller Val Thorens med en lokal samarbetspartner. Normal restid cirka 3,5h och bussen stannar 750 m från centret i Val d'Isère, 500 m från centret i Tignes och i Val Thorens stannar bussen uppe vid centret. Du får en länk några veckor före avresan där du skall ange dina flygdetaljer. Maximal väntetid på flygplatsen är c:a 3 timmar. Sista bussen avgår från flygplatsen kl 21:30 och vi rekommenderar er att inte boka flyg innan kl 10:00 på hemresedagen. Pris 795 kr T/R. Ring för att boka, tel. 031-711 50 54 .

OBS: Transfer går endast att boka tur & retur samt med en befintlig bokning hos UCPA Resor.

"Reguljära" alternativ låg på +130 euro.. Men där har vi ett komplett paket med både flyg och transfer lösta; 10000 på öret för din del.

Blev -500 på totalpriset iom egen transport och det går att boka transfern med samma bokningsformulär som resten.

Sistaminuten resa?
Engelberg hamnar på 6300-6800 beroende på tillgängliga rum och diffar någon hundralapp med flyg. Tillkommer käk utan möjlighet att fixa själv.

Med martok med i matchen så twistar det till igen. Cervinia / Zermatt åter ett alternativ även om lördagsdilemmat där återstår för hannaam.

martok - några ingångsvärden, nya möjligheter eller begränsningar?

Sistaminuten resa?
Men vänta nu är jag inte riktigt med, vad skulle val T resan kosta totalt om vi flyger själv? Vilken tid på lördagen flyger man om man kör cervinia? Eller är det redan på fredagen? Kul att nån mer är på!

Sistaminuten resa?
Här går det undan! Kostnaden Val T är med eget flyg och transfer. Det drogs 500 från ursprungspriset i och med att bussresan Sverige-Alperna försvann men flygtransfern blev ändå dyrare.. 795 för lokalbussen och 500 för buss över halva Europa. Rimligt!

Cervinia borde vara samma flyg men dit har sts alpresor transfer. Kollar. Edit - Yes. 16.20, lördag

Senast ändrad:
Sistaminuten resa?
Rättar mig själv: Cervinia behöver vi helst vara fyra för. Fast pris på den lägenheten.

Och Val T är beräknat på icke studentpris men du nämnde ju Uppsala i något skede så den möjligheten är kanske inte ringa..?

Sistaminuten resa?
Jag är visserligen student men det verkar som att happystudentresan endast har två platser kvar. Så det blir ju lite svårt om vi verkar vara 4 st nu!
Då verkar väl cervinia vara det som gäller? Och om flyget dit inte går förrän lördag kväll så hinner jag ju iaf jobba lördag!

Sistaminuten resa?
Aspirerar inte på en av studentplatserna! Och debbo gruvade sig över fruns åsikter så han lär väl inte heller vara det.. Så sett är det nog ingen begränsning för det alternativet.

Däremot hade det varit lägligt med en signal från honom att han är på.. Och från martok. Spindeltrådstunna garantier från de två känns det som.

Sistaminuten resa?
Okej, men ska vi preliminärt säga Cervinia/Zermatt om båda dessa är på? Och om inte så är det Val T som gäller? Hur låter det?

Sistaminuten resa?
Det låter väl alldeles utmärkt. Avvakta återkoppling till lunchtid imorgon?

Dubbelkollade Val T - studentpriset är på likadant paket så det blev genast 2130,- billigare för dig.

Tillbaka
Topp