Sitter i Engelberg, vilsen, behöver rad om K2!

EF73

Ny medlem
Snälla experter, ge mig ett sista rad innan jag slar till och köper antingen;
1. K2 Superfree - med matt 120-76-104 och en radie pa 14 meter
eller
2. K2 Superglide - med matt 127-80-109 och en radie pa 13 meter

är tjej, svaga benmuskler och rätt feg, vill kunna svänga lätt och ha kontroll. är inte nybörjare, snarare medel. Men eftersom jag är rätt feg (och har brutit benet i backen tidigare) sa verkar det som att min utveckling gar bakat den senaste tiden...

Testade Superglide idag och tyckte att de fladdrade i sidled och undrar om det kan vara att den var 127 mm i toppen (är van vid smalare racing skida) och att den därför högg tag i snön? Kan man säga att en bred topp har det som "svaghet" (om akaren är svag)?

Behöver som sagt en skida som svänger lätt, som jag kan ha kontroll över - har trattat ner en massa skidvarianter och märken till dessa tva. är det nagon som kan sia om vad som skulle kunna passa mig bäst. är Superfree med 120 i toppen kanske lättare att manövrera? Vilken av dessa tror ni passar bäst pa isiga och harda backar?

Jag skulle bli sa oerhört glad för lite mer tips!

MVH
E

Gå in på Okay-shopen (bredvid Bellevue-hotellet),de hyr ut och säljer K2 och prata med ägaren (jag minns inte hans namn) för han är rätt kunnig. Sedan hyr du de olika skidorna där.Troligen rekommenderar han dig något annat.

Ju mindre svängradir och mjukare skida brukar ge mig mindre "hookyfeeling".

Förresten:Varför åker du hårda och isiga backar i Engelberg?Jag ska dit 7/2 och då ska hela berget vara chestdeep pow.

talgdank sa:
Gå in på Okay-shopen (bredvid Bellevue-hotellet),de hyr ut och säljer K2 och prata med ägaren (jag minns inte hans namn) för han är rätt kunnig. Sedan hyr du de olika skidorna där.Troligen rekommenderar han dig något annat.
Dani heter han... Eller om du har (o)tur så är Linus där.

Senast ändrad:
Hej!
Vi var ett gäng som svarade på ditt förra inlägg (den om K2 Superburnin). K2 Superglide var ett av förslagen, även K2 Rictor som är herrskidan med samma mått (plus ett gäng andra smalare lagg...). Om dom här känns breda, hyrtesta ett par smalare.

Åkning på hårt underlag hänger naturligtvis på skidorna, men också på din egen kondition och teknik. Om tekniken känns darrig, ta några lektioner, man lär sig alltid något! Sen behövs det ett antal timmar att "åka in sig" på ny utrustning.

Nothing comes free...
Battle on!
/A

Senast ändrad:
Jag hyrde (hos Okay shoppen faktiskt!) idag Rictor å Superglide efter inrådan här på forumet :) Dessvärre hade Dani inte Superglide och det verkar omöjligt att testa den i närheten av där jag bor (Bern)... Rictor var alldelesför hård och svår för mig och Superglide "svajig". Det är därför jag nu måste bestämma mig utan att testa Superfree... Inte optimalt och det är därför jag undrar om betydelsen av toppbredden (om det var den som gjorde Superglide svajjig)...

Attans, vad svårt när man inte kan testa... :(

Jag tror du överskattar betydelsen av att hitta exakt rätt skida. Hitta ungefär rätt skida (det har du nog redan gjort) och lär dig sedan åka med den. På så sätt utvecklas du även som skidåkare (för det var ju ett av syftena).

EF73 sa:
Jag hyrde (hos Okay shoppen faktiskt!) idag Rictor å Superglide efter inrådan här på forumet :) Dessvärre hade Dani inte Superglide och det verkar omöjligt att testa den i närheten av där jag bor (Bern)... Rictor var alldelesför hård och svår för mig och Superglide "svajig". Det är därför jag nu måste bestämma mig utan att testa Superfree... Inte optimalt och det är därför jag undrar om betydelsen av toppbredden (om det var den som gjorde Superglide svajjig)...

Attans, vad svårt när man inte kan testa... :(
Föreslår fortfarande dessa alternativ:
- Atomic Cloud D2 75, (75 mm)
- Völkl Essenza Charisma (79 mm)
- Völkl Essenza Allura (75 mm)
- Head iSupershape Titan (78 mm)
- Head Supershape Magnum (70 mm)

Fötsök testa någon av dom som jämförelse. Snöa inte in bara på K2.

Tycker,
Ace DG

Senast ändrad:
Jag tycker det låter som ett problem med tekniken. 127mm i toppen är inte särskilt brett egentligen...

Snödjup

Tillbaka
Topp