Sizea ner skidor?

Sizea ner skidor?
Säsongen börjar luta mot sitt slut och jag funderar på längd på mina skidor. Jag är en god åkare, har åkt i hela mitt liv (40+) och tar de flesta typer av backar, terränger och underlag utan större problem, i och utanför pisten. Tidigare har jag åkt på Salomon QST 106 181 cm årsmodell -17 pga en del turande, men utrustningen för den här säsongen har varit ett par QST 92 i 184 cm längd. Jag funderar på om de inte är lite långa för mina knappa 177 cm över marken och ~75 kg fjädervikt.

De känns markant mycket mer tungsvängda än mina tidigare lagg, och jag märker att jag är mycket tröttare efter en dag i backen med årets setup. Funderar på om de är snäppet för långa, och om jag ska sizea ner från 184 till 176 cm. Eller om jag bara behöver mer benstyrka för att dra runt dem. Jag gillar verkligen hur de beter sig i övrigt, men det är nånting med dem som inte riktigt är 100. Jag har 19 åkdagar på dem, så har hunnit åka in mig på känslan av dem och förstår hur de beter sig jämfört med den förra utrustningen. Har även A/B testat ett par åk här och där för att känna efter, och jag upplever att min bredare skida är mer lättsvängd än den nyare. Men det kan ju vara nån knepig bias/bekanthet som sitter i bakhuvudet också, pga många års användning av den bredare skidan.

Vad säger den kollektiva kunskapen om funderingarna? Jag ser att vår-rean har börjat så det finns möjligheter att hitta ett par i kortare längd till bra pris till sista svängarna senare i vår.

Sizea ner skidor?
Alltid svårt att tolka beskrivningar och min personliga erfarenhet av qst-serien är begränsad men en tolkning låter som ett klassiskt exempel av att monteringspunkten på de nya inte är helt 100%.

Flytta fram en tum och se vad som händer?
#fwiw #snö

Sizea ner skidor?
Alltid svårt att tolka beskrivningar och min personliga erfarenhet av qst-serien är begränsad men en tolkning låter som ett klassiskt exempel av att monteringspunkten på de nya inte är helt 100%.

Flytta fram en tum och se vad som händer?
#fwiw #snö
Där sa du något, ska definitivt kolla upp om det är något snett med monteringen. Montera bindningarna längre framåt gör ju skidan kvickare in i sväng, låter som ett bra spår att börja nysta i innan jag slänger ut pengar på nya skidor. De bredare skidorna har bindningarna monterade -1 om jag inte minns fel, det är ett tag sen, och de är lättare in i sväng med men det är en annan typ av skida också.

Sizea ner skidor?
Jag slet fram skidor och pjäxor för att kontrollera monteringen av bindningar, den sitter just nu smack mitt på rekommenderad. Det såg ut som att det går att flytta tå och häldel nån cm framåt utan att borra om, så ska testa det först.

Tittar jag på den här längdguiden så indikterar den att jag ska ha den kortare varianten för min längd och erfarenhet, men det kan ju vara mycket tyckeri bakom det.

En annan grej jag kom på, är att jag köpte nya pjäxor i samband med skidorna. Om nu monteringen är på rekommenderad plats, kan det vara så att mina pjäxor behöver vara mer vinklade framåt än vad det är nu för att jag ska balansera rätt för mig? Den upprätta vinkeln på pjäxorna kanske gör att vikten hamnar för långt bak med min åkstil osv, och därmed blir trögsvängda? Pjäxorna går att justera vinkeln på i tre steg. Mina spekulationer här bara.

Sizea ner skidor?
Pjäxor påverkar i allra högsta grad.
Vilka hade du och vilka har du nu?

Varken qst92 eller 106 är, eller har varit, speciellt trögsvängda. Tvärtom är nuvarande 92 (och 98) riktigt kvicka på skär. I skogen är dock den kortare radien långsammare, om vi bortser från alla andra faktorer.

Vilken typ av svängar tycker du är tyngre?

Sizea ner skidor?
Pjäxor påverkar i allra högsta grad.
Vilka hade du och vilka har du nu?

Varken qst92 eller 106 är, eller har varit, speciellt trögsvängda. Tvärtom är nuvarande 92 (och 98) riktigt kvicka på skär. I skogen är dock den kortare radien långsammare, om vi bortser från alla andra faktorer.

Vilken typ av svängar tycker du är tyngre?
Jag körde med Technica Cochise till 106, och de nya pjäxorna är Atomic Hawx Prime. Det är framför allt i brantare backar som jag upplever det här, att jag måste ta i mycket mer för att svänga runt, jag sladdar ut lättare och måste kompensera med benstyrka för att trycka mig ur svängen, så att säga. I flackare terräng är det inte lika uppenbart. I de nya sitter någon typ av vad-inserts med kardborre, det har inte mina äldre pjäxor. De sattes dit av butiken. I övrigt känns de båda väldigt bekväma. Båda inköpta hos någorlunda reputabel boot fitter.

Sizea ner skidor?
Är din nya pjäxa styvare, då behöver du jobba mer för att flexa och få ner kraft i skidans brätte, kanske kan upplevas som ”trögare”. På plussidan kan du få mer grepp och sväng.

Sizea ner skidor?
Vad är det förresten för bindningar på de båda? Med olika bindningar och därtill en ny pjäxa kan både ramp- och deltavinkel förstärka varandra.

Hawx prime är något rymligare än Cochise, vilket också kan bidra litet.

Nu hade du a/b-testat med nya pjäxorna men många bäckar små... Annan montering låter klokt innan du köper nytt

Sizea ner skidor?
Vad är det förresten för bindningar på de båda? Med olika bindningar och därtill en ny pjäxa kan både ramp- och deltavinkel förstärka varandra.

Hawx prime är något rymligare än Cochise, vilket också kan bidra litet.

Nu hade du a/b-testat med nya pjäxorna men många bäckar små... Annan montering låter klokt innan du köper nytt
Sent svar pga semester. Har mätt delta på bindningarna. qst 92. Tå 1,3-1,4 cm, häl 1,6-1,7 och för qst 106 är det i princip platt på 1,3. Jag tog fram de gamla pjäxorna och testade i hallen. Jag upplever att jag står rakare med qst 106 och Cochise-pjäx (110) än med qst 92 och Hawx Prime (120). Tar jag bort vad-inläggen på Hawx står jag rakare och känns mer naturligt, så kan kanske vara det som spökar? Jag kan justera Hawx-pjäxorna att vara mindre framåtlutade också.

Sizea ner skidor?
En annan grej jag kom på, är att jag köpte nya pjäxor i samband med skidorna.
Det är inte så att pjäxorna blivit litet för stora efter tre veckors inkörning av innerskon? Så var det för mig nyss när jag åkt 3 veckor på mina Hawx Ultra 110. Skidorna började ”åka med mig”… Blev mycket bättre när jag la in den tunna ”minus-sulan” som följde med pjäxan. Stämmer iofs dåligt med din a/b-test.
Tror knappast med din bakgrund att just den skidan är för lång för dig.

Sizea ner skidor?
Det är inte så att pjäxorna blivit litet för stora efter tre veckors inkörning av innerskon? Så var det för mig nyss när jag åkt 3 veckor på mina Hawx Ultra 110. Skidorna började ”åka med mig”… Blev mycket bättre när jag la in den tunna ”minus-sulan” som följde med pjäxan. Stämmer iofs dåligt med din a/b-test.
Tror knappast med din bakgrund att just den skidan är för lång för dig.
Jag har uteslutit att skidorna är för långa, helt klart. Det är mest troligt nånting med bindning/pjäxor som inte lirar, oklart vad. Har eventuellt möjlighet att sticka iväg på söndag om vädret är med mig. Det kändes lite mer naturligt, på platten i hallen, när jag tog bort vad-inläggen som har suttit i hela säsongen så ska testa först hur det är utan dem, och ska ta med mig innersulorna för att testa med och utan, tack för tipset.

Sizea ner skidor?
Sent svar pga semester. Har mätt delta på bindningarna. qst 92. Tå 1,3-1,4 cm, häl 1,6-1,7 och för qst 106 är det i princip platt på 1,3. Jag tog fram de gamla pjäxorna och testade i hallen. Jag upplever att jag står rakare med qst 106 och Cochise-pjäx (110) än med qst 92 och Hawx Prime (120). Tar jag bort vad-inläggen på Hawx står jag rakare och känns mer naturligt, så kan kanske vara det som spökar? Jag kan justera Hawx-pjäxorna att vara mindre framåtlutade också.
Delta och ramp påverkar relativt mycket, med samma bindning/skida kan det variera upp till 1,5-2 cm vart jag vill stå beroende på vilken pjäxa jag åker på.
Det är definitivt två parametrar jag tycker det allmänt talas för lite om och någonting jag tror att alla känner en väldigt stor skillnad på, även om de kanske inte är medvetna om det.

Sizea ner skidor?
Är själv 50+ och har downsizat sen 80-talet. Då 203 och nu 184 samt 180. 2010 låg jag på 188 men upptäckte att det var för mycket för mig. Väger knappt 70. Men det är inte bara åldern som har spelat in utan framförallt att skidorna har utvecklats med mer flyt från bredd och rocker. Moderna skidor inom freeride/offpistsegmentet är ju väldigt lättsvängda - iaf mina (Völkl revolt 121 och Atomic Bent 100). Funderar på om dina kanter kan vara för lite hängda och om du kan slöa till kanterna från där tapern börjar - dvs den del av skidan som inte bidrar till svängradien.

Tillbaka
Topp