Ska byta bindningar på ett par blades, går det?

andersward

Ny medlem
Börjar med att säga att jag har sökt här på sidan utan att hitta något vidare vettigt. Det enda det står överallt är "blades är för töntar", "hur fan kan du åka blades" etc.
Jag vill INTE ha ett sådant inlägg här, det är inte det tråden handlar om. Förhoppningsvis sköts forumet lite bättre nu för tiden än för några år sedan då trådarna är daterade för ett tag sedan.

Min fundering är alltså att jag vill byta ut befintlig bindning på mina snowblades till vanliga bindningar så jag slipper knäcka benen när jag kraschar efter hoppen.
Går det, och isåfall; Hur gör jag?
Befintlig bindning sitter med 4 skruv rätt så centralt på skidan. En del vanliga skidor säljs väl helt utan hål eller har jag bara sett i syne? Montera bindningar är kanske inget man gör på egen hand?

Jag skulle gärna vilja ha en utförlig beskrivning om hur man gör, eller åtminstone en hyffsat utförlig så jag vet vad jag ger mig in på.

Och återigen, inga jävla inlägg om hur töntigt och patetiskt ni anser det vara med blades. Jag kör blades för att jag tycker det är skitsvårt med vanliga långa carvingskidor och med bladesen så kan jag hoppa, svänga och åka som folk utan att krascha hela tiden.
Så ni behöver inte tipsa om hur fult det är med SB och att jag istället ska köra TT eller snowboard eller dylikt. Tack ändå :)

PS: Jag hittade ingen vettig forumdel där tråden passade men jag tyckte den kändes bäst här men annars får en vänlig moderator flytta den dit den hör hemma. Radera gärna även eventuella inlägg som inte har med tråden att göra.

Bara du kan få av originalbindningen och få skidan helt "ren", de nya monteringshålen inte stör de gamla, samt att skidan klarar av att monteras i det område den nya bindningen hamnar i (och inte är för tunn) funkar det.

Tack, det var såna här svar jag sökte i de andra trådarna men inte hittade!
Ska genast sätta mig och läsa det hela, det verkar lovande hittills.

En liten fråga till; Vet ni vad det är för lack/färg de lackerar skidorna i? Jag har jobbat som lackerare och mina blades skulle behöva en omgång med sprutan då de är rätt så fula, speciellt om jag ska plugga de gamla hålen.
Någon som har lackat om ett par skidor någon gång och vet om det fungerar med vanlig baslack till bilar? Lite tråkigt att testa och se se det resa sig efter en stund...

Tillbaka
Topp