Ska det plöjas så gör det för he&#£te i fallinjen!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hundfjället levererade stort idag (långfredagen) med 2 dm orörd (åtminstone inledningsvis) lössnö på en halvfast botten. Detta i kombination med ett snödjup på över 150 cm ... ;-)

Det lilla kruxet var att två "bönder" var ute och plöjde upp sluttningen med sina skotrar. Inte så kul att mötas av halvmeterdjupa diken som går tvärs över sluttningen.

Så en uppmaning till alla skoteråkare, ska ni plöja så gör det på en åker, måste ni nödvändigtvis ut på fjället så plöj åtminstone i fallinjen! Det innebär att ni ska styra skotern antingen rakt uppför eller rakt nedför ... Förstått?

/MM

Inför skoterförbud! Tillåt endast nyttotrafik utanför skidområden.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Ytterligare en anledning till att Norge är bättre.
Det är inte hela sanningen. Har varit med om toppturer i Norge där skoterspår har setts upp på fjället.

Det handlar väl snarare om att inte köra såpass nära en skidanläggning, något de allra flesta har förnuft till att inse. Men varför vill man köra just där, när man har möjligheten att dra till helt andra områden i närheten.

Anzom sa:
Vattendroppe sa:
Ytterligare en anledning till att Norge är bättre.
Det är inte hela sanningen. Har varit med om toppturer i Norge där skoterspår har setts upp på fjället.
Du förstörde precis min världsbild :(

Själv tycker jag gott skoteråkarna kan hålla sig i den "liftburna" åkningen, där är det ju ändå så jäkla mycket folk, ljud och annat skit som ändå gör att det blir uppåkt på en halv förmiddag och naturupplevelsen blir minimal ändå. Värre är det när di jeflarna behagar köra ut och pajja ett åk som man kämpat för med hudarna i 4 timmar för. #bitter #turbög

Jag är fortfarande irriterad men "secret spot" var skoterfri och gav harmoni ... :-)

/MM

PS! Spåren är gjorda med Kuro 195 med Atomic Tracker ... bättre styrketräning än gymmet! :-) DS.

Senast ändrad:
Och jag som trodde att det var ett gäng brädåkare som skråat sönder din sluttning, det vore ju inte första gången heller..fast deras spår är nog lite grundare.
Vad otrevligt trevligt du verkar ha haft det förresten. Glad påsk!

Sorry
@Mountain_Man. Mitt nya intresse är att köra skoter. Och det är ju tillåtet att köra var man vill i Sälen än så länge. Kan vara lte svårt att köra rakt upp i bland. Men det var fin snö och kul åkning..

//H ;)

Senast ändrad:

@Hasse_Lindborg
Jo, det var många danskar i Sälen i veckan ... Jorå det var ju kalasfin snö vid trägränsen och i en "remsa" på omkring 100 meter. Torr, kall och "bottenlös". Nu är den lätt att identifiera och skiljer sig från omgivningen tack vare de djupa spåren. Må Danne Die Hards hämnd drabba dig och dina vänner snabbt och hårt! ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg
Jo, det var många danskar i Sälen i veckan ... Jorå det var ju kalasfin snö vid trägränsen och i en "remsa" på omkring 100 meter. Torr, kall och "bottenlös". Nu är den lätt att identifiera och skiljer sig från omgivningen tack vare de djupa spåren. Må Danne Die Hards hämnd drabba dig och dina vänner snabbt och hårt! ;-)

/MM
@Mountain_Man Jo det vet jag att det var.

Men skoter är ju nice.... Och lössnö på skoter är mer nice...

Med lite bondförnuft inser man lätt att plöjning skall ske tvärs fallinjen, då hålls nederbörden kvar och det blir inga rännilar som sköljer bort utsädet. (nej, jag är inte bitter för att snödjupet utanför pisten i Åre är obefintligt.)

Hasse_Lindborg sa:
Sorry
@Mountain_Man. Mitt nya intresse är att köra skoter. Och det är ju tillåtet att köra var man vill i Sälen än så länge. Kan vara lte svårt att köra rakt upp i bland. Men det var fin snö och kul åkning..

//H ;)
Hah, börjar du bli för gammal för att huda upp
@Hasse_Lindborg ;P?
Tillåtet att köra skoter var man vill i Sälen, ehhh va?

Sen kan man ju fråga sig om man har någonting öht innanför pannbenet om man får för sig att köra uppför i närheten av liftanläggningarna där skidåkare åker utför. Känns ju ungefär lika smart som att köra motorcykel i en cykelfil, mot åkriktningen.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Hasse_Lindborg sa:
Sorry

//H ;)
Hah, börjar du bli för gammal för att huda upp
@Hasse_Lindborg ;P?
Tillåtet att köra skoter var man vill i Sälen, ehhh va?

Sen kan man ju fråga sig om man har någonting öht innanför pannbenet om man får för sig att köra uppför i närheten av liftanläggningarna där skidåkare åker utför. Känns ju ungefär lika smart som att köra motorcykel i en cykelfil, mot åkriktningen.
@lima-ko tror du att jag har kört skoter där så har du ju fel det var mest för att reta
@Mountain_Man jag skrev det och det vet han nog ganska klart att jag inte har gjort. Har ingen koll på skoteråkningen i Sälen och kommer nog aldrig att få det då det inte är inom mitt intresse område ;)

Senast ändrad:
Svårt att förstå att det var samma hundfjäll jag var i veckan därpå...stenhårda (morgon) och blytunga (efter 10.00) 30 cm snö över hela fjället som jag upplevde det då...eller så hade vintern gömt sig på något hemligt ställe xD

Tillbaka
Topp