Ska det vara så?

freeride_nu

Aktiv medlem
Ska det vara så?
Jag har köpt ett par rossignol rebel med telisbindningar hos den lokala sporthandlaren, och det känns som om bindningarna sitter så himla långt bak. Det är ungefär hälften så mycket skida bakom bindningarna som någon annan skida jag haft. Det har resulterat i ett par ganska grova klotar hittills. Ska det vara så?
Är det någon som har liknande erfarenheter av rebeln?

Ska det vara så?
Tjena Daniel!

Min erfarenhet av lokala handlare är att många inte har en aning om hur man ska montera ett par telisbindninger. Detta kan bero på att de inte monterar telis så ofta. Jag tror inte att felmonteringar är så beroende av vilken skida som monteras utan problemet är mer generellt. Kompetens saknas hos de som ska montera. Utan att ha tittat på dina rebel är det naturligtvis svårt att avgöra om de är felmonterade, det låter på din beskrivning som om bindningen sitter för långt bak. Detta vekar också vara det vanligaste felet vid montering av telisbindningar att det just bakmonteras.

Det finns lite olika skolor om var på skidan bindningen skall monteras. Detta kan naturligtvis också vara lite individuellt. Titta in på http://www.telemarktips.com/BindingMount.html där finns en beskrivning på hur man kan montera.
Mitt tips till dig blir att du går tillbaks till butiken och säger att du vill ha ett par nya lagg, denna gång rätt monterade. Alternativt att de monterar om skidorna, med pluggar som följd, och att du kräver lite pengar tillbaka för att dina skidor blivit pluggade!

Om man själv inte vet hur bindningarna skall sitta på skidorna kan jag rekomendera att man monterar på skidorter eller i "lokala butiker" där man vet att de monterar mycket telis.

Lycka till,

/ Nisse

Ska det vara så?
Jag håller med om att det låter som skidan blivit bakmonterad. Om det finns en markering för pjäxans mittpunkt på skidan skall pjäxans mittpunkt vara där. Angående tipsen på länken ovan (www.telemarktips.com) vill jag säga att den så kallade "cord center" monteringen är helt förkastlig till moderna skidor och modern åkteknik. Denna montering rekomenderas tyvärr också i monteringsanvisningen som kommer med Rivabindningarna.

Finns ingen markering på skidan går det att mäta lite för att hitta rätt, men det enklaste är att jämföra med den alpinskida i Rossignols sortiment som mest liknar attaquen för attt på så sätt hitta just var pjäxans mittpunkt skall vara.

Om någon säger att telisbindninga skall monteras på annan plats än alpina bindningar på grund av den annorlunda åktekniken, stirra på dem ett slag som om de inte var kloka. Ge dem sedan en rejäl örfil och hälsa från mig.

Om bindningarna är mer felmonterade än 5mm bör de monteras om. Om butiken inte erbjuder dig nya skidor skall du ha MINST 1000 spänn rabatt, egentligen borde du få halva priset.

HitMe

Tillbaka
Topp