ska köpa bräda, behöver hjälp med flex info..

Kaspur

Ny medlem
Hej! det är så nu att ja tänkte köpa mig en egen bräda tills v7 då ja drar till sälen, ja har åkt 4 ggr innan och åker riktigt säkert och bra. jag har kollat lite på bvrädor och är rätt så mycket inne på den här : http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16146&ProductDetailId=103248 , jag har sko strl44 och är ca 176 lång, dock så vet jag inte om den är för mjuk.. jag åker 60% i park, men om jag åker i pisten så blir de någon enstaka gång endast att ja åker rätt ner, annars åker ja runt o hoppar och "leker" på kanterna och så.. kör iprincip aldrig offpist då sälen inte har något sådant direkt. hoppas jag kan få snabbt svar ! :). och i framtiden är det mest park som gäller !:)

Senast ändrad:
Skit i ride kink, den har ingen rocker eller så heller som är för övrigt galet najs att ha i parken.
Jag skulle skaffa för parken antingen Bataleon airobic som är helt sinnes på rails eller Bataleon evil twin, som fungerar helt superbt i parken och riktigt najs att ha över hela berget. Batalen har Triple base tech. Vilket är sinnesjukt kul att leka med i park och pist.

Har du bra med pengar så skaffa lib-tech skate banana. Den har både rocker och magnetraction.

Kom ihåg att riktigt mjuka brädor som airobic, kan sketcha ut i större/svarta hopp då det blir fladdrigt att åka snabbt med dem.

okej :) hur är den här brädan då? :http://www.hollywood.se/sv/product/11349/salary-man-155-mw-red-blk-snowboard#filter-5 den har ju dock ingen rocker heller såg jag nu .. . asså ja är inte super bra i parken, kör inte så mycket rails utan mest boxar..

Senast ändrad:
boxar som rails, spelar ingen roll. Airobic är en fantastisk bra bräda att utvecklas med.

Aaahhh, everything sucks är också en favorit. Den är riktigt lekfull och fungerar fint allround. Dock så ska det finnas en "sucks" som rocker.

Det är inte lätt att välja bräda och när du har smalnat ner alla möjliga brädor till 4 st plankor så gå på vad som känns bra. Trust your feelings!

ja har åkt skateboard hela mitt liv, jag kör ärligt "bättre" än du kanske tror med snowboard:P jag satsar alltid 100% med 4 ggr menar ja 4 år^^, åker ca 2-3 gånger om året :P

Senast ändrad:
SverigeTomten sa:
boxar som rails, spelar ingen roll. Airobic är en fantastisk bra bräda att utvecklas med.

Aaahhh, everything sucks är också en favorit. Den är riktigt lekfull och fungerar fint allround. Dock så ska det finnas en "sucks" som rocker.

Det är inte lätt att välja bräda och när du har smalnat ner alla möjliga brädor till 4 st plankor så gå på vad som känns bra. Trust your feelings!
tack !:) en sista fråga bara.. vad är skillnaden med rock och inte rocker? och är de skillnad på EZ-rocker o V rocker?

Kaspur sa:
SverigeTomten sa:

tack !:) en sista fråga bara.. vad är skillnaden med rock och inte rocker? och är de skillnad på EZ-rocker o V rocker?och vilket flex tycker du skulle passa mig bra?

rocker, banana, chillydog är exakt samma sak. Rocker är då att nos och tail "lyfter" från marken och mitten har kontakt med marken. En vanlig bräda (camber) är tvärtom, nos och tail vilar på marken samtidigt som mitten är i luften. Finns för och nackdelar med allt men rocker är bäst på puder och park om du frågar mig (mindre hugg, bra flow o flyt, osv). Sen finns det olika sätt att ha rocker, EZ-rocker är mer som en måsformad bräda (gullwing) vilket kombinerar rocker och camber teknologin. V rocker är då att en del av brädan har "mer" rocker än nos. Det finns olika rockers over allt och alla företag kan inte riktigt vara sams.

För mig, så är tripple base technologi det som fick mig att gå från tailpress och boardslides ena säsongen till att nästa säsong (nu) sätta dubbel revert, pretzels, butters och sånt, good shit. Men som sagt, gå på vad som känns bäst.

SverigeTomten sa:
Sen finns det olika sätt att ha rocker, EZ-rocker är mer som en måsformad bräda (gullwing) vilket kombinerar rocker och camber teknologin. V rocker är då att en del av brädan har \"mer\" rocker än nos. Det finns olika rockers over allt och alla företag kan inte riktigt vara sams.
lite snabb invändning,
EZ V är en mildare rocker combinerat med mjuk flex och liten taper, medans
V rocker är en lite aggresivare rocker design med olika flex beroende på bräda.
Flying V är den rocker designen som har camber under fot och rocker utanför bindningarna.

;)

Okej ! :D tack så sjukt mycket för svaren ! har fått i mig en hel del nu ^^, ska kolla runt på lite brädor och blir med rocker iallafall :) ha de gött !

Tillbaka
Topp