Ska köpa bräda mm, hjälp tack

lossev

Ny medlem
Hej alla!

Jag ska nu köpa ny bräda, jag har åkt snowboard ca 15 gånger och börjar nu växa ur min gamla "skolningsbräda" och jag känner att den inte riktigt håller måtten nu när man börjar göra volter och annat skojigt ;)

Jag vill bara köra jibb och funpark eller va de nu heter, jag tror ni fattar ;) inga feta bigjumps, men typ röda och svarta hopp, rails och boxes mm.

Jag har några frågor som jag skulle bli väldigt glad om ni ville besvara åt mig!
Lite kort info om mig först: (detta är inte helt på millimetern/grammet exakt, men utgå från dessa mått)

Vikt: 66kg
Längd: 183cm
Fotlängd: 26.5

Nu är de så att jag har hittat en vad jag kan se verkar som en bra bräda:
Burton Blunt 159 cm Wide
(jag tror inte detta räknas som reklam, men vill ni se brädan så finns den på boardstore)

Specifikationer:
Form: Twin
Flex: Twin
Bas: Lightspeed™ vision
Kärna: Fly Core™ med Negative Profile
Glasfiber: Biax™ React
Sidor: Slantwall
Kanter: Rail Ready Tune
Extra: New Pro-Tip™
Passar åkarvikt: 61-84 kg
Passar bindningar: L
Midjebredd: 260 mm
Sidoskärningsradie: 7,71 m
Stancebredd: 560 mm
Stanceplacering: Centrerad

Nu är de så att jag egentligen inte vet så mycket om vad som står här ovan.

Nu undrar jag följande:

1) Kommer längden vara bra? har hört att de ska vara ca 20-30cm kortare om man kör mckt park, så ca 24cm kortare bör ju vara bra?

2) Kommer vikten vara bra? har hört att mjuk bräda är bra för park å jibb, kommer den vara mjuk eller för mjuk? eller för hård? (några följdfrågor)

3) Har även hört att fotstorleken spelar stor roll, så om min fot är ca 26.5, kan jag köra på denna 26cm breda brädan? låter rimligt för mig, vad tycker ni?

4) 56cm stancebredd, början av knäskålen är ca 50cm upp från marken, och slutet ca 60cm. detta tror jag är bra, men vad tycker ni?

5) De här med negativ och positiv vinkel på bindningarna (eller hur man står då), vad bör jag ha? jag vill testa lite switch åkning och lite 360s typ. Men vill inte att de ska bli typ as svårt att hålla balansen.

6) Om någon kunde förklara lite om Flex och allt vad som står om brädan vore jag jättelycklig. och har ni någon egen erfarenhet av just denna modell SNÄLLA dela med dig.

7) Måste jag köpa just "snowboardstrumpor" eller kan jag köra med skidstrumpor?

8) Ska jag våga beställa en boot? eller borde jag kanske gå till stadium, intersport lr nått och prova där? har hört att de är boot:en som e viktigast.

9) Har ni mer info ni kan dela med er av, SNÄLLA dela med er ;) men snälla låt det vara givande feedback jag får, inga t.ex. "Burton suger, köp Crazy Creek!" utan specifiera varför jag bör köpa något annat i så fall.

Och slutligen en liten extra fråga, jag har fått typ wax på mina vita snowpants (termobyxor) från ett rail, är brunt och ser inte jättefräscht ut, vet någon hur jag kan få bort det?

TACK SÅ VÄLDIGT MYCKET om du har kommit så här långt, snälla svara nu med ;)

lossev sa:
Hej alla! .......... jag känner att den inte riktigt håller måtten nu när man börjar göra volter och annat skojigt ;)

Jag vill bara köra jibb och funpark eller va de nu heter, jag tror ni fattar ;) inga feta bigjumps, men typ röda och svarta hopp, rails och boxes mm.

..............

Vikt: 66kg
Längd: 183cm
Fotlängd: 26.5

---------

!!! då har du ca: 41 i skor ?? eller jag har 27,3 och har 42½ då skall du INTE ha en wide bräda VILKEN storlek på skorna har du ?? hur gammal är du ?

---------

1) Kommer längden vara bra? har hört att de ska vara ca 20-30cm kortare om man kör mckt park, så ca 24cm kortare bör ju vara bra?

svar: du kan köra på 155 till 160 jag skulle satsa på en ca: 156-157 för din åkstil

2) Kommer vikten vara bra? har hört att mjuk bräda är bra för park å jibb, kommer den vara mjuk eller för mjuk? eller för hård? (några följdfrågor)

svar: för mjuk blir den nog inte så som du beskriver din åkstil..

3) Har även hört att fotstorleken spelar stor roll, så om min fot är ca 26.5, kan jag köra på denna 26cm breda brädan? låter rimligt för mig, vad tycker ni?

svar: eftersom foten SKALL sticka utanför brädan med ca: en cm fram å bak så är den aldeles för bred för dina fötter, du bör ha en bräda som en 24,4-24,7 i midjan (MAX 25)

4) 56cm stancebredd, början av knäskålen är ca 50cm upp från marken, och slutet ca 60cm. detta tror jag är bra, men vad tycker ni?

svar: det blir bra, du kommer nog att mecka lite fram och tillbaks tills du hittar den bredd du gillar.

5) De här med negativ och positiv vinkel på bindningarna (eller hur man står då), vad bör jag ha? jag vill testa lite switch åkning och lite 360s typ. Men vill inte att de ska bli typ as svårt att hålla balansen.

svar: kör liite negativt på bakfoten först ca: -6 grader kör ca: +12 till +18 fram

6) Om någon kunde förklara lite om Flex och allt vad som står om brädan vore jag jättelycklig. och har ni någon egen erfarenhet av just denna modell SNÄLLA dela med dig.

svar:
Form: Twin ----> lika bred och hög, tail som nos.
Flex: Twin ----> lika mycket flex i tail som i nos = känns exakt likadan att köra på oavsett om du kör vanligt eller switch

Bas: Lightspeed™ vision ----> bra och hållbar för parkåkning, lätt att valla och inte så känslig för rails etc

Kärna: Fly Core™ med Negative Profile ---> lätt träkärna och en bas som hjälper dig att hålla balansen när du kör park

Glasfiber: Biax™ React ---> dubbelriktad glasfiber i ovansidan av brädan, mjuk och bra flex

Sidor: Slantwall ---> lutande sidor som gör att trycket fördelas på ett bra sätt ned till brädan, bra för parkåkning

Kanter: Rail Ready Tune ---> något "ickevassa" och annorlunda lutning för att vara perfekt för parkåkning

Extra: New Pro-Tip™ ---> lättare nos och tail för att kunna snurra lättare

Passar åkarvikt: 61-84 kg ---> ja du väger du 60 känns den hårdare i flexet och väger du 85kg så känns den mjukare

Passar bindningar: L ---> är optimal för Large i bindningar men du skall ändå inte ha en widebräda så det spelar ingen roll, din skall vara för mediumbindningar

Midjebredd: 260 mm ---> för bred du skall max ha 25,, lägg dig mellan 24,6 och 25 +/- 1mm

Sidoskärningsradie: 7,71 m ---> ganska "snabb" i svängarna,, du kan "carva" små snabba svängar om du vill, inget som du kommer att känna av.

Stancebredd: 560 mm ---> mellan mitten av de mittersta hålen på insert.sen

Stanceplacering: Centrerad --> bra för perfekt balans i parken och switchåkning.

7) Måste jag köpa just "snowboardstrumpor" eller kan jag köra med skidstrumpor?

svar: de som sitter skönt funkar bra, kör med skidstrumpor du, det funkar bra

8) Ska jag våga beställa en boot? eller borde jag kanske gå till stadium, intersport lr nått och prova där? har hört att de är boot:en som e viktigast.

svar: bootsen ÄR viktigast, försök att prova först olika modeller och storlekar, läs min guide noga -- sen när du hittat din sko kan du köpa IRL i Sverige eller beställa på nätet från Sverige eller Österrike

9) Har ni mer info ni kan dela med er av, SNÄLLA dela med er ;) men snälla låt det vara givande feedback jag får, inga t.ex. "Burton suger, köp Crazy Creek!" utan specifiera varför jag bör köpa något annat i så fall.

svar: KÖP en vanlig Blunt, en Twin, en Dominant eller en annan parkanpassad bräda i rätt BREDD och kolla på viktspecifikationerna. du kan köra 153 om du vill lägg dig runt 156 typ +/- 2 cm

Och slutligen en liten extra fråga, jag har fått typ wax på mina vita snowpants (termobyxor) från ett rail, är brunt och ser inte jättefräscht ut, vet någon hur jag kan få bort det?

svar: fråga mamma :)

TACK SÅ VÄLDIGT MYCKET om du har kommit så här långt, snälla svara nu med ;)
PINN ger dig det du vill ha typ ;)

/Pinn

Senast ändrad:
Tack för svaren PINN!

Jag har 43 i skor, och vid nogare mätning hade jag lite över 27cm.

vad i??? de blir lite olika hur jag mäter :S

jag har nästan 27cm kan vi säga iaf.. och 43 i skateskor (9.5US)

mellan 26.5-27cm

Har du verkligen bara 42½ i skor, i så fall vilken sorts sko har du?

17 år

Logga msn och acca PINN ;)

Senast ändrad:
US 9 är tp 27(jpn) och 42½ eur NIKE

jag kör Burton idiom (japanska designen) US 9 det är 42 i mina snow-dojjs..

de töjjer sig ju lite när man väl blir varm om fötterna och jag hatar glapp..

/Pinn

Tillbaka
Topp