Ska köpa nya goggles!

Niiiicke

Medlem
Ska köpa nya goggles!
Tänkte beställa nya goggles nu och tänkte höra ang. era åsikter!

Det blir oakley crowbar: 1 par fire iridum för väldigt soliga dagar och ett par high intensity yellow för riktiga skitdagar med snöstorm, dimma och mulet. Vad tror ni om den uppsättningen?

Sen beställer jag oakley goggle array case också, då kan jag förvara både goggles, pannlampa och lavinsändaren där. Jag har en förmåga att lyckas ha sönder lösa prylar i ryggsäcken! :-)

Ska köpa nya goggles!
Blir nog bra ska du se.. annars rekommenderar jag Pink Iridium stark till dom där snöiga,dimmiga, inte så fina och mörka dagarna..!

/Aron

Ska köpa nya goggles!
kommer funka asbra. jag har själv just de två linserna och det funkar perfekt. dessutom så är crowbar de absolut skönaste goggles jag har testat och så passar de bra med de flesta hjälmarna.

Ska köpa nya goggles!
Hur är pink iridum jämfört med high intensity yellow då när det är riktigt skitväder? Jag vill ju ha den mest optimala linsen somsgt!

Ska köpa nya goggles!
NP_Sweden sa:
Sen beställer jag oakley goggle array case också, då kan jag förvara både goggles, pannlampa och lavinsändaren där. Jag har en förmåga att lyckas ha sönder lösa prylar i ryggsäcken! :-)
Varför ska du ha transan i ryggan? =S
Ska du köra mörkaste och ljusaste så köp ett mellanting också, det kommer du vara glad över när det växlar var 5e minut =)

Ska köpa nya goggles!
Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Ska du köra mörkaste och ljusaste så köp ett mellanting också, det kommer du vara glad över när det växlar var 5e minut =)
Inte alltid man behöver lavinsändare när man åker i pistade backar och då lätt att den går sönder i ryggsäcken. Tro mig jag vet! Vad blir mellanting mellan fire iridum och high intensity yellow?

Ska köpa nya goggles!
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Inte alltid man behöver lavinsändare när man åker i pistade backar och då lätt att den går sönder i ryggsäcken. Tro mig jag vet! Vad blir mellanting mellan fire iridum och high intensity yellow?
Black Irridum sägs va den linsen som är mest allround.

Ska köpa nya goggles!
xzimmit sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
Men är det så stor skillnad mellan black och fire iridum då?

Ska köpa nya goggles!
Jag har Clear, Pink Iridium, Persimmon och Fire Iridium utspridda på flera olika glajjer... Persimmon var den som följde med på mina Wisdom, och den funkar till allt, därav standard på glajjorna. Fire är underbar vid sol, men funkar ganska bra även då det är lite småmolningt. Pink känns jäkligt naturlig med högt ljusinsläpp, så den är givetvis väldigt bra så fort som man känner att en Fire inte riktigt är 100%. Clear har jag på ett par Crowbar MX för cykling, och om man vill ha högt ljusinläpp för skidåkning är Yellow eller Pink bättre, inte vits med Clear i backen.

Mitt tips är Pink och Fire, helt klart... H.I. Yellow tror jag kan bli lite väl mastigt om det inte är riktigt skitväder hela tiden, Pink är mer neutral.

Ska köpa nya goggles!
Jag tycker det är bättre att ha två olika goggles. Det är rätt jobbigt att hålla på och byta linser tycker jag. Men det är ju min personliga åsikt.

Ska köpa nya goggles!
FF sa:
Jag tycker det är bättre att ha två olika goggles. Det är rätt jobbigt att hålla på och byta linser tycker jag. Men det är ju min personliga åsikt.
Jag håller med dig, jag köper minst 2 olika goggles med olika linser. men min undran var om fire iridum och high intensity yellow var en bra kombination.

Ska köpa nya goggles!
NP_Sweden sa:

Det blir oakley crowbar: 1 par fire iridum för väldigt soliga dagar och ett par high intensity yellow för riktiga skitdagar med snöstorm, dimma och mulet. Vad tror ni om den uppsättningen?

Låter som en grymt skön uppsättning.
Jag skulle dock ha köpt pink iridium ist för high intensity yellow

Ska köpa nya goggles!
xzimmit sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
persimon-lins (oakleys standard lins) funkar nästan alltid, men den blir kanske lite väl ljus i slutet av säsongen.

Senast ändrad:
Ska köpa nya goggles!
Hi intensity yellow är nog som sagt det bästa alternativet för dagar med dåligt ljus... Den linsen kallas även för the whistler lense på andra sidan pölen. Ni som vart i whistler fattar varför...

Ska köpa nya goggles!
PNyberg sa:
Hi intensity yellow är nog som sagt det bästa alternativet för dagar med dåligt ljus... Den linsen kallas även för the whistler lense på andra sidan pölen. Ni som vart i whistler fattar varför...
Är det egentligen värt och nödvändigt att ha en goggles ytterliggare förutom HI yellow och fire iridum?

Ska köpa nya goggles!
När kommer nya Oakleygogglesrna för 09?
Red Ever Camo-färgen på Crowbar var löjligt snygga!
Skulle passa till mitt Sessionställ :)

Ska köpa nya goggles!
Eric_W sa:
Skulle vara bra att veta nä 09modellerna dyker upp för oakley! Någon som vet om det finns putsmedel för oakley:s goggles?

Ska köpa nya goggles!
Vad ska du med putsmedel till? Om det är fingeravtryck eller liknande försvinner det med påsen (som fungerar som putsduk). Putsmedel kan nog även förstöra hinnan på linsen..

Ska köpa nya goggles!
Carled sa:
Vad ska du med putsmedel till? Om det är fingeravtryck eller liknande försvinner det med påsen (som fungerar som putsduk). Putsmedel kan nog även förstöra hinnan på linsen..
ok, hade för mig att det fanns typ putsmedel för oakleys goggles men minns nog fel då!

Ska köpa nya goggles!
Steepstore har bra rea på goggles nu.... om nån annan som kollar i denna tråd ska köpa nya goggles...

Senast ändrad:
Ska köpa nya goggles!
Yellow är ultimata sverige linsen, lite ljust dom finaste dagarna dock. Ska du åka i sverige endast tror jag du ska skippa fire nästan. Gå på Black. inte jätte stor skillnad men ändå så pass mycket, black är bra soliga dagar och inte helt off med lite moln. Hi yellow och pink har bra ljus genomsläpp och fördelen med pink är väll att den e snyggare typ men wtf liksom! Hi intense yell är kontrasthöjjande också, perfekt vid flatljus då alla andra gogglar visar sig obrukbara och man typ blir snö blind. klockan är 3, sovit lika många timmar som klockan är. så dyslexin tänker jag inte ta ansvar för

Ska köpa nya goggles!
afgystahlnees sa:
Yellow är ultimata sverige linsen, lite ljust dom finaste dagarna dock. Ska du åka i sverige endast tror jag du ska skippa fire nästan. Gå på Black. inte jätte stor skillnad men ändå så pass mycket, black är bra soliga dagar och inte helt off med lite moln. Hi yellow och pink har bra ljus genomsläpp och fördelen med pink är väll att den e snyggare typ men wtf liksom! Hi intense yell är kontrasthöjjande också, perfekt vid flatljus då alla andra gogglar visar sig obrukbara och man typ blir snö blind. klockan är 3, sovit lika många timmar som klockan är. så dyslexin tänker jag inte ta ansvar för
Pratade med en oakleyförsäljare som har koll idag. Han tyckte jag skulle ha HI Yellow för dåliga dagar, Fire/black eller gold iridium för väldigt soliga dagar och eventuellt kunde man ha pink iridium där mittmimellan som är bra på det mesta. Får nog bestämma mig ikväll, tänkte beställa imorgon! Kan nämna att jag ska resa en del med min snowboard utomlands så jag lär nog få användning för min fire iridium tror jag!

Senast ändrad:
Ska köpa nya goggles!
afgystahlnees sa:
Gick in på oakleys hemsida för att extrakolla mina goggles jag tänkte beställa imorgon och de är helt borta från hemsidan. Någon som vet om de har tagit bort några goggles eller om det bara är något tillfälligt fel? Det var Fire iridium - Carbon fiber och High Intense Yellow - Matte black som är spårlöst bort.

Skitirriterande!!!!!

Ska köpa nya goggles!
Oscis sa:
NP_Sweden sa:

Vad gäller dagar med dåligt ljus, och framför allt vid flatljus så är HI Yellow otvivelaktigt det bästa valet. Visst, Pink har också högt ljusinsläpp, men hjälper inte det minsta med att framhöja eller tydliggöra konturer vilket den gula linsen gör.
Pink är ett bra val om du endast ska köra med en lins under en hel säsong då den fungerar hyffsat i de flesta lägen, men aldrig riktigt bra.
Ska du köra med flera olika linser så bör du definitivt ha en HI Yellow i din uppsättning då det verkligen är en lins som kan hjälpa dig.

Ett varningens tecken för Fire-linsen, den är fruktansvärt mörk.. Befinner man sig i norden under vintern så kommer den antagligen ligga och samla damm från november tills det att den kanske får luftas nån gång först i mars. Men om det nu verkligen skulle vara blue bird nån dag och solen står högt i skyn så är man tacksam att det är Fire-linsen som sitter i ramen, även om solen som sagt sällan är så stark här i vår närhet under de skälvande vintermånaderna.

Detta är i alla fall min högst subjektiva uppfattning om det hela. Oakley är duktiga på att göra bra linser, och bra ramar.. Crowbar är definitivt en favorit med relativt stor volym, och bra ventilation. Plus att den ju passar alldeles utmärkt tillsammans med hjälm från första början till skilnad mot ett gäng utav Oakleys andra modeller.

Ska köpa nya goggles!
NJohansson sa:
Oscis sa:
NP_Sweden sa:

Vad gäller dagar med dåligt ljus, och framför allt vid flatljus så är HI Yellow otvivelaktigt det bästa valet. Visst, Pink har också högt ljusinsläpp, men hjälper inte det minsta med att framhöja eller tydliggöra konturer vilket den gula linsen gör.
Pink är ett bra val om du endast ska köra med en lins under en hel säsong då den fungerar hyffsat i de flesta lägen, men aldrig riktigt bra.
Ska du köra med flera olika linser så bör du definitivt ha en HI Yellow i din uppsättning då det verkligen är en lins som kan hjälpa dig.

Ett varningens tecken för Fire-linsen, den är fruktansvärt mörk.. Befinner man sig i norden under vintern så kommer den antagligen ligga och samla damm från november tills det att den kanske får luftas nån gång först i mars. Men om det nu verkligen skulle vara blue bird nån dag och solen står högt i skyn så är man tacksam att det är Fire-linsen som sitter i ramen, även om solen som sagt sällan är så stark här i vår närhet under de skälvande vintermånaderna.

Detta är i alla fall min högst subjektiva uppfattning om det hela. Oakley är duktiga på att göra bra linser, och bra ramar.. Crowbar är definitivt en favorit med relativt stor volym, och bra ventilation. Plus att den ju passar alldeles utmärkt tillsammans med hjälm från första början till skilnad mot ett gäng utav Oakleys andra modeller.
Förutom HI Yellow, hur skulle din uppstättning av goggles från oakley crowbar vara om man vill täcka alla väderlekar? Jag kommer inte bara åka i norden utan även en hel del utomlands.

Ska köpa nya goggles!
Eric_W sa:
Det verkar som att 09 modellerna är upplaggda på oakleys hemsida och jag har hittat mina svarta ramar till linserna jag ska köpa också. Men de heter Jet Black nu!

Ska köpa nya goggles!
hmm, om du inte har köpt redan så borde du ta en titt på oaklet.com. Kolla deras design avdelning, välj exakt hur du vill att brillorna ska se ut. Kostar en liten slant men det blir sjukt snyggt :)

Ska köpa nya goggles!
Får ju passa på ett inlägg här.

HAr själv tre uppsättningar av Crowbar..
HI Yellow
Pink Iridium
Persimmon.

Och HI är utan tveckan goast med flat ljust o riktig dålig sikt,,

Pink är bra när det är lite molningt,,, lite skuggigt etc,,, och lite lite sol.. Är det mkt sol kissar man med ögonen,,

Persimmon är helt ok om det är sol,, och öven en hyfsad komrimiss till sol och lite snöfall,,,

Så mitt råd är nog Persimmon och HI...
Har provat detta i Alperna och Kanada,, med både sol och flatljus...

Lycka till..

Ska köpa nya goggles!
streimert sa:

HI Yellow
Pink Iridium
Persimmon.

Pink är bra när det är lite molningt,,, lite skuggigt etc,,, och lite lite sol.. Är det mkt sol kissar man med ögonen,,

Persimmon är helt ok om det är sol,, och öven en hyfsad komrimiss till sol och lite snöfall,,,

Lycka till..
Känns ändå som att Persimmon släpper in på tok för mycket ljus, speciellt om det ska vara komplement till HI Yellow så tror jag det finns bättre kombinationer.
Generellt så är det väl så att ju mer "spegellins" (Iridium) det är ju mindre ljus släpper linsen in. Fire är ju den som släpper in minst & HI Yellow mest. Känns som att Persimmon är för nära HI yellow då. Tror Pink eller Fire blir bättre komplement till Hi Yellow.

Har själv kört med Fire stor del av säsongen och det har funkat bra så länge det inte varit väldigt mörkt, kraftigt snöfall eller flatljus.

Enligt Oakley's hemsida:
persimmon
Light Transmission: 62
Protection Index: 1
Conditions: flat to low light
Neutral / Contrast: Contrast

HI Yellow
Light Transmission: 81
Protection Index: 0
Conditions: flat to very low light

Pink Iridium
Light Transmission: 57
Conditions: flat to medium light

Fire Iridium
Light Transmission: 16
Protection Index: 3
Conditions: medium to bright light

Ska köpa nya goggles!
xzimmit sa:
streimert sa:

HI Yellow
Pink Iridium
Persimmon.

Lycka till..
Känns ändå som att Persimmon släpper in på tok för mycket ljus, speciellt om det ska vara komplement till HI Yellow så tror jag det finns bättre kombinationer.
Generellt så är det väl så att ju mer "spegellins" (Iridium) det är ju mindre ljus släpper linsen in. Fire är ju den som släpper in minst & HI Yellow mest. Känns som att Persimmon är för nära HI yellow då. Tror Pink eller Fire blir bättre komplement till Hi Yellow.

Har själv kört med Fire stor del av säsongen och det har funkat bra så länge det inte varit väldigt mörkt, kraftigt snöfall eller flatljus.

Enligt Oakley's hemsida:
persimmon
Light Transmission: 62
Conditions: flat to low light

HI Yellow
Light Transmission: 81
Protection Index: 0
Conditions: flat to very low light

Pink Iridium
Light Transmission: 57
Conditions: flat to medium light

Fire Iridium
Light Transmission: 16
Protection Index: 3
Conditions: medium to bright light
Det blev HI yellow och Fire iridium. Märker jag att det blir förstort glapp mellan linserna så köper jag en till lins senare. Beställde prylarna idag. Tack för hjälpen allihopa!

Ska köpa nya goggles!
softa med fire. den kan bli väldigt mörk ibland. om du köper den rekomenderar jag att du byter innerglas till ett ljusare ginnerglas. då får man bra syn innerifrån men ändå den fäcka och små-kaxiga looken som många strävar efter

Tillbaka
Topp