Skada, tips idéer?

Bloodymudda

Medlem
Skada, tips idéer?
Innan denna sessongen har jag spelat mkt hockey men har tyckt att skidåkning är kanske snäppet roligare. Men mina föräldrar ville att jag skulle ge hockeyn en sista chans så sommartränade med laget som vanligt och gick på is, kändes nästan som att jag hade fått tillbaka glädjen i det. Men på en tränings match mot en lag från tibro så hände de omöjliga. Jag skulle tackla en kille som hade pucken men när han är precis framför mig så slänger han sig framåt/trillar så han glider på isen och jag kommer i ganska bra fart och hans axel träffar mitt ben (hinner inte reagera att han trilla). Så jag bröt båda sidorna på fotleden och skenbenet, så jag opererades samma dag och fick 8 spikar och en platta i benet (ca 30 stygn på de). Gick sedan 2 veckor med gips--> 4 veckor med stövel--> yttligare 2 på kryckor. Har nu gått ett tag sen dess och jag har tränat på bra enligt mig då, åkt lite skridskor för hatt få upp stabiliteten i foten, har även gått hos sjukgymnast minst en gång i veckan. Men igår när jag prata med min sjukgymnast så sa han att jag inte får hoppa/raila/åka puder/skog enbart pist. Ganska surt känns de som, men undrar nu om någon har erfarenhet inom fotledsfrakturer. Kan man tejpa foten och köra endå? Sjukgymnasten sa även att foten kan vara mer skör när jag har massa spikar å så med?

Mvh/ En kille som är trött på livet!

Skada, tips idéer?
Det får göra lite ont när man gör det man älskar.

Ingen annan än du känner hur ont det gör så bestäm själv.

Skada, tips idéer?
Jag skulle nog tipsa dig att följa sjukgymnastens råd, sånna här saker kan man få dras med rätt länge om dom inte får läka ordentligt och du har ju många år kvar att åka på.
Sen kanske det är en chans att hitta något nytt som är roligt. Jon Olsson har ju uppenbarligen rätt kul när han nöter pist. Eller kanske prova snowboard eller telemark nu när det finns tid till det?

Skada, tips idéer?
äääh det KAN ju göra ont om man landar fel när man är hel också, varje hopp eller trick är ju en riskavvägning mellan riskenman tar o känslan man får. det e bara du som kan bestämma dig.
Inget får mig att sluta med snowboard.

Skada, tips idéer?
Jag skulle helt klart ta det lugnt i 1 månad när du kör en massa rehab övningar och få upp styrkan och stabiliteten på gymmet och så kör du på när foten har läkt istället. Kula82 är ju inte helt frisk.

MVH

Skada, tips idéer?
Det är rätt mycket skidåkning du kommer missa i framtiden om du inte sköter dig nu.

Jag kan inte säga att just din sjukgymnast har rätt men han har nog avsevärt mycket bättre chans att ha rätt än alla tips du kan få här.

Skada, tips idéer?
Hellre åka pist en säsong och kunna "jibba" nästa säsong än att behöva använda sig utav rehabövningar kanske resten av sitt liv och inte få stå på skidor alls?!

Du måste tänka längre än just denna säsongen.
Följ sjukgymnasten råd eller kanske inte kunna åka skidor igen. Upp till dig.

Skada, tips idéer?
Skaffa en second opinion från någon annan om du inte litar på din sjukgymnast, och då menar jag från någon kunnig ortoped eller sjukgymnast, inte Freeride-forumiter...
Men som övriga skriver så är det väl klokare att ta det lugnt ett tag än att riskera att frakturen havererar med reoperation och risk för bestående invaliditet?

Skada, tips idéer?
Tack för alla svar å så, inväntar nu svar ifrån han som opererade mig. Vet att många "stora skidåkare" har brutit fotleden tex Tanner Hall
nån som vet hur lång tid det tar att komma tillbaks från en fotledsskada?

Tillbaka
Topp