Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skaffa randonnéutrustning efter 20 år på bräda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 936455" data-attributes="member: 13863"><p>Det finns ju mängder med grejor ... </p><p></p><p>Själv kör jag sedan förra säsongen på ett par K2 Sidestash (10/11) 188 cm i längd, 108 mm i midja, med Dynafit Vertical FT. Grymt allsidig skida som glänser i skiftande snöförhållanden (läs nordisk offpist) men inte skämms för sig varken i djup lössnö eller pisten (dock inte det roligaste verktyget i hård pist). Rekommenderas för den som vill ha en allsidig skida som fungerar i alla lägen. Finns på SC till mycket bra pris. </p><p></p><p>När det gäller bindningar regerar Dynafit när det gäller själva turandet (punkt). Nackdelen är att bindningarna är dyra, lite trixiga och att du behöver pjäxor med Dynafit-inserts i sulorna. Enklast är att titta på någon av Markers turbindningar. Marker F12 känns riktigt, riktigt bra. En stor fördel är att man kan köra både med skor med tursula och alpinsula.</p><p></p><p>Det går hyggligt bra med ett par normala alpinskor, man får knäppa upp spännena på skaftet för ökad rörlighet. Men,men det är en stor fördel med ett par turskor där skaftet kan släppas lös i gångläge ... och en gummisula är riktigt trevligt när man balanserar på en smal passage.</p><p></p><p>När det gäller stavar fungerar det alldeles utmärkt med ett par normallånga (klassisk längd) alpinstavar. Jag har både det och ett par superlätta teleskop, teleskopstavarna plockas bara fram när det är lite längre och tuffare stigningar.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 936455, member: 13863"] Det finns ju mängder med grejor ... Själv kör jag sedan förra säsongen på ett par K2 Sidestash (10/11) 188 cm i längd, 108 mm i midja, med Dynafit Vertical FT. Grymt allsidig skida som glänser i skiftande snöförhållanden (läs nordisk offpist) men inte skämms för sig varken i djup lössnö eller pisten (dock inte det roligaste verktyget i hård pist). Rekommenderas för den som vill ha en allsidig skida som fungerar i alla lägen. Finns på SC till mycket bra pris. När det gäller bindningar regerar Dynafit när det gäller själva turandet (punkt). Nackdelen är att bindningarna är dyra, lite trixiga och att du behöver pjäxor med Dynafit-inserts i sulorna. Enklast är att titta på någon av Markers turbindningar. Marker F12 känns riktigt, riktigt bra. En stor fördel är att man kan köra både med skor med tursula och alpinsula. Det går hyggligt bra med ett par normala alpinskor, man får knäppa upp spännena på skaftet för ökad rörlighet. Men,men det är en stor fördel med ett par turskor där skaftet kan släppas lös i gångläge ... och en gummisula är riktigt trevligt när man balanserar på en smal passage. När det gäller stavar fungerar det alldeles utmärkt med ett par normallånga (klassisk längd) alpinstavar. Jag har både det och ett par superlätta teleskop, teleskopstavarna plockas bara fram när det är lite längre och tuffare stigningar. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skaffa randonnéutrustning efter 20 år på bräda
Tillbaka
Topp