skaffa randonnéutrustning efter 20 år på bräda

Roosen

Ny medlem
Hej

Jag skulle behöva lite förslag på utrustning då jag inte kan något om utrustning för toppturer.
Tanken är att jag köper nya pjäxormen att skidorna/bindningarna kan vara begagnade, skidorna behöver vara förlåtande dåerfarenheten är noll.

Pjäxor? modell?

Skidor? modell? längd? bredd?

Stavar? delade eller odelade?

Info om mig:

Vikt: 75kg
Längd: 184cm

Tacksam för hjälp

Uh, men du vet att man nuförtiden kan tura på split-boards också va? Bara ett litet tips, om du nu inte hängt med i utveckligen på sistone.

Du kan då plocka isär brädan till två korta skidor i princip och tura på dessa. Bara att googla på split-board så bör du hitta massor.

MVH

hur mycket kommer du att tura? flera dagar i sträck eller bara bort från liften en bit?

vad letar du efter, det lättaste att ta upp för berget eller det roligaste att ta nerför berget?

när du ska kolla på pjäxor så gör du helt rätt i att köpa nya! gå till en välsorterad butik som kan hjälpa dig att hitta rätt pjäxor för dina fötter, en sak att tänka på är att om din tanke är att använda dig av dynafit bindningar så måste du ha en par pjäxor som är kompatibla med dessa. om inte så finns det även andra mer alpininriktade pjäxor som även fungerar bra att gå/tura i, exempelvis salomon quest och atomic tracker mm.

så berätta lite hur mycket du har tänkt att tura och vad du vill ha ut av turandet så är det lättare att ge lite tipps.

gissningsvis kommer det att bli "dagsturer" både i anslutning till lift men framförallt oexploaterade områden.

lättast uppför berget kontra nerför...... min tanke var att köpa en lättåkt skida att börja med för att sedan i takt med att jag utvecklas byta till en mer "nischad skida" samt att jag då förhoppningsvis vet vad jag vill ha.

okej. om jag var du hade jag tittat lite åt Nordica Unleash Hell (som är en turmodell av Patron) eller Völkl Nunataq (som är en turmodell av Gotama) dock så har jag inte åkt någon av dessa skidor med jag har åkt gotaman som Nunataq bygger på, och jag gillar den, väldigt lätt åkt. dock så kan dessa vara svåra att hitta begagnade. annars finns ju alltid K2 hardside som är en lättåkt turinspirerad skida som poppar upp lite då och då här på köp&sälj.

när det gäller bindningar så skulle iaf jag ta en marker F12 ture. finns flera trådar som behandlar den bindningen
som du kan läsa lite om.

stavar är ganska individuellt. jag har kompisar som tycker det är jätte bra med teleskopstavar och jag har inga som helst problem av att använda mig av vanliga.

när det gäller pjäxor så får du gå till en välsorterad butik som kan hjälpa dig, då det inte finns någon person på internet som vet hur dina fötter ser ut osv.

Det finns ju mängder med grejor ...

Själv kör jag sedan förra säsongen på ett par K2 Sidestash (10/11) 188 cm i längd, 108 mm i midja, med Dynafit Vertical FT. Grymt allsidig skida som glänser i skiftande snöförhållanden (läs nordisk offpist) men inte skämms för sig varken i djup lössnö eller pisten (dock inte det roligaste verktyget i hård pist). Rekommenderas för den som vill ha en allsidig skida som fungerar i alla lägen. Finns på SC till mycket bra pris.

När det gäller bindningar regerar Dynafit när det gäller själva turandet (punkt). Nackdelen är att bindningarna är dyra, lite trixiga och att du behöver pjäxor med Dynafit-inserts i sulorna. Enklast är att titta på någon av Markers turbindningar. Marker F12 känns riktigt, riktigt bra. En stor fördel är att man kan köra både med skor med tursula och alpinsula.

Det går hyggligt bra med ett par normala alpinskor, man får knäppa upp spännena på skaftet för ökad rörlighet. Men,men det är en stor fördel med ett par turskor där skaftet kan släppas lös i gångläge ... och en gummisula är riktigt trevligt när man balanserar på en smal passage.

När det gäller stavar fungerar det alldeles utmärkt med ett par normallånga (klassisk längd) alpinstavar. Jag har både det och ett par superlätta teleskop, teleskopstavarna plockas bara fram när det är lite längre och tuffare stigningar.

/MM

Mountain_Man sa:
Det finns ju mängder med grejor ...

Själv kör jag sedan förra säsongen på ett par K2 Sidestash (10/11) 188 cm i längd, 108 mm i midja, med Dynafit Vertical FT. Grymt allsidig skida som glänser i skiftande snöförhållanden (läs nordisk offpist) men inte skämms för sig varken i djup lössnö eller pisten (dock inte det roligaste verktyget i hård pist). Rekommenderas för den som vill ha en allsidig skida som fungerar i alla lägen. Finns på SC till mycket bra pris.

/MM
håller helt och hållet med dig ang sidestashen, kör sj på årets modell (gillar den verkligen). dock så tror jag att det kan bli lite för styv och svåråkt eftersom TS har åkt bräda i 20 år och inte skidor. jag upplever sidestash som ganska krävande i jämförelse med exempelvis gotama då man behöver ganska mycket kraft och fört för att få ut någonting av skidan.

Tack för de snabba svaren.

Vilken längd skall jag satsa på?

Vikt: 75kg
Längd: 184cm

Det beror på vilken skida du väljer. Sidestashen i 188 cm tror jag skulle passa dig som handen i handsken tex. Anledningen är att skidorna dels mäts på olika sätt men också att en rockerprofil kan göra att skidan känns lite kortare, vilket då kan erfordra att gå upp lite i längd.

Annars är följande, om än något gamla, guide ganska bra:
https://www.freeride.se/content/92/

Värt att tänka på kan vara att det är ganska stor skillnad på att gå uppför på ett par 188 och ett par 181. Men som du själv verkar ha listat ut så är pjäxor viktigare. Jag hade kollat på BD Factor, Titans eller någon av de liknande tur-pjäxorna med alpina utföregenskaper. Du tröttnar snabbt på att gå uppför i "vanliga" pjäxor och det kan lätt förta glädjen av att vara ute på tur.

Jag skulle säga att det här med att en rocker skida känns kortare förutsätter att man har åkt en del på skidor utan. Längden avgörs mer av smak,teknik och ändamål än din storlek. Jag hade i ditt fall satsat på 181, för att de blir smidigare och mer förlåtande (bra när man inte är riktigt van) och skönt när man är trött i benen efter några timmar uppför.

Senast ändrad:
Hej. jeg har selv skiftet fra snowboard til randonee ski for 15 år siden efter at have gennemført Haute route på snowboard og jeg er aldrig kommet tilbage på brædtet :-).

Min erfaring er at lette ski og bindinger er en meget stor fordel opad. Check f.eks. vægten hos sport-conrad.de som ofte nævner den i produktbeskrivelsen. Jeg Kan anbefale atomics ski som ofte er meget lette. En bredde omkring 100 er rimelig all round og et rimeligt kompromis mellem vægt og flyt syntes jeg. Hvis du går meget i hård sne ville jeg evt. vælge en lidt smallere ski, men ikke under 90. F.eks. er atomic access i 181 en meget let ski, 100 under foden og meget meget nem at køre i off pisten, hvis du ikke skal køre alt for stærkt og hvis sneen ikke er meget hård.

Dynafits bindinger er lette og stærke. De kræver som andre har skrevet, specielle randonee støvler, f.eks. Dynafits egne støvler eller Scarpas, Men rigtige randonee støvler er alligevel langt det bedste at gå i, og vejer også mindre, så jeg ville anbefale dynafit med randonee støvler, hvis du har pengene.

To delte stave som kan forlænges er en stor fordel, specielt når det er fladt, men man kan sagtens begynde uden.

God fornøjelse.

Tillbaka
Topp