skaljacka

cgirl

Ny medlem
skaljacka
hej hej

jag ska investera i en skaljacka men är osäker på vilken. funderar på "north face kichatna parka", "north face mountain jacka", nån av haglöfsjackorna eller tierras senaste. vad ska jag välja?? jättetacksam för synpunkter !!

skaljacka
Några ytterligare tips.
Burton WMS AK 3L Jacket med bla. GoreTex XCR om du vill köpa det yttersta.

Bra mindre kostsamma alt. är Burton WMS AK Aileron Jacket med GoreTex Standard. Eller någon av Radar skaljackorna.

skaljacka
Skulle nog råda dig att köpa burton. Åker du bräda är de bäst. Har senaste tre åren kört med en Burton tempest (ja, jag är kille), och med samma byxor. De är helt underbara. Nej, ingen goretex, och nej, jag har inte behövt det heller. Funktionerna på denna jackan går inte att övervärdera, huvan är groteskt bra, ventilationen är också lika så, fickorna sitter precis där man vill ha dem osv osv. Enda problemet är att idioterna har tagit bort den ur sortimentet, men men... :) Antar att de andra jackorna har motsvarande käsnla :)

Däremot när det kommet till de där märkena du pratade om. Jag har erfarenhet av tierra och Northface. Tierra: Sömmarna gick upp på min polares jacka när vi satt i BILEN NER TILL ALPERNA. då hade han haft den i 3 dagar. Northface: Har en av deras windstoppervästar, grymt skön, bra kvalitet, passform, fast de har fått för sig att ha dragkedjorna så att man stänger dem genom att dra dem uppåt. Har hänt många gånger att jag råkat dra ner dem av misstag och tappat saker, grymt störande. Antar att de har samma lösning på sina jackor.

skaljacka
Satsa på North face,haglöfs eller nått liknande. gore tx är riktigt smidigt håller funktion flera säsonger.
Själv kör jag på mountain hardware. det funkar grymt bra.
Burtons gore tex jackor är sjukt dyra. så satsa på nått annat med gore tex i

skaljacka
Alltså grejen med GoreTex är ju att du får betala mycket bara för att det är just GoreTex. Ska du inte vara ute i regnet eller ligga i snön så fungerar andra material ungefär lika bra. Nort Face`s egna HyVent är ett exempel, då sparar du hundralappar och jag tror absolut inte att du blir besviken.
Nu är det ändå så här att jag har GoreTex i en av mina jackor, så jag ska väl inte säga något om det för det funkar ju jättebra, men det jag försöker komma fram till är att andra material "duger" om du inte ska göra några större expeditioner...hoppas du hittar nåt bra.

skaljacka
när du jämför priser mellan jackor med GoreTex tänk på att det finns flera generationer GT så du inte jämför priset på en XCR med en Classic, kan ju bli väldigt fel.....

skaljacka
själv har jag en burton och en haglöfs gore-tex. diggar mest att åka i haglöfs jackan eftersom den andas så satans grymt. gore-tex rockar och dom håller aslänge....

skaljacka
Med risk för att få hatbrev måste jag ändå skriva det här. Köp gärna Burton eller något annat "cleant" märke. Jag gillar inte haglöfs och north face design, det blir helt enkelt för mycket friluftskänsla över deras jackor. Utseendet är också viktigt!

skaljacka
Jooo :)

Finns inget värre när man vurpat och hela luvan är full av snö som sedan åker ner i nacken.

skaljacka
Ytterst sällan varit med om det, jag har också fått för mig att det blir tjuvdrag i jackor med avtagbar huva... Fast detta kanske beror på att jag aldrig rammlar? ;)

skaljacka
Har du pengar köp en Arcteryx Sidewinder SV
dom verkar ruggigt bra!

Officiel Hemsida
http://www.arcteryx.com/

Recencioner på Freeride
http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/1013/

Själv har jag en Northface jacka med HyVent och jag tycker att det funkar mycket bra, den står emot väta och regn. Jag har den när jag fjällvandrar, åker skidor, är ute vanligt! Funkar perfekt. om man imperegnerar jackorna så håller dom väta ute bra!
//Oskar

skaljacka
Ingen som kör peak? ska köpa nytt ställ i år med. Har funderat på peak men ingen har nämnt dessa så det kanske man ska utesluta?

// Bizon.

skaljacka
Har 2 skaljackor själv, en Peak preformance någonting med supertunnt tyg från Gore, och en Tjockare 2 eller 3 lagers Rip Curl ride 1000. Peaken e smidig som attan och allt funkar bra, innerbeläggningen blir missfärgad i kragen bara, annars en go jacka, Rip Curlen e av den styvare typen! Skön som få och dom har tänkt när dom satt i dragkedjor till fickor vilket många andra inte gjort (öppnas uppåt så att dom inte kan öppna sig själv). Nackdelen med Rip Curlen e huvan, den e lite jobbig men annars sjuukt bra jacka!

Hoppas du hittar en bra jacka!!

skaljacka
Kör med en en fourelements jacka som har någe knasigt tyg i sig som ändrar densitet vid olika tempraturer!!! Tätt när det e kallt och luftigt när de e varmt. Kör med en übertunn Peak med trelagers goretek som funkar sjukt bra!!!

skaljacka
köpte en 8848-skaljacka förra året. grymt nöjd med den. köpte med gore-tex fastän jag inte var säker på om jag skulle märka någon skillnad gentemot andra jackor jag haft (med material som är "nästan-gore-tex").

skillnaden märktes verkligen, trodde inte gore-tex skulle fungera så bra som det faktiskt lovade att det skulle göra men idag är jag av en annan åsikt.. =).

skaljacka
Mitt tips är skippa burton, visst dom är kanske ok, men man kan få mycke sjysstare jackor för pengarna du lägger på en Burtonjacka. Tierra har sjyssta jackor i år (powder jackan) men jag vet inget om kvalliten på dom.
Mitt val i år föll på en Marmot kor jacket, är en grymt sjysst jacka och ser inte så "frilufsig" ut som haglöfsjackorna gör. Tror inte Haglöfs har nåt vettigt snölås heller (rätta mig om jag har fel).

/Baske

skaljacka
baske......jag bara undrar vad du menar, förklara vad du menar med att man får justare jackor för de pengarna du lägger på burton. Om du kan höjsta en sån åsikt så borde du oxå kunna ge mig ett exempel med en burton jacka mot en annan.

skaljacka
mwintz:
Burton har förvisso många modeller, men deras ak 3L jacket går lös på ca 5900 bagare. Det är en gore tex xcr jacka som jag är helt övertygad om att den är bra. Men man kan få en minst lika sjysst jacka för mindre pengar.

skaljacka
ge mig ett exempel på en då!
Gore Tex XCR är ju det bästa membranet på marknaden. Sedan gör ju inte det hela jackan, titta på en AK 3L jacka, hur den är skuren, passformen och den lätta vikten gör att jag har svårt att se hur du ska kunna påvisa en lika schysst jacka överhuvudtaget, och i synnerhet till ett lägre pris?

skaljacka
Som jag sa tidigare är Tierra Powder och Marmot Kor jacket minst lika sjyssta tycker jag.. Four Elements och Northface har även jackor som är sjyssta. Men det är ju en smaksak givetvis, ak 3L jackan är för lång och på tok för dyr.

skaljacka
tjao!
har en 3-lagers gortexjacka med märket Moutain Hardwear som jag haft i 3 år. funkar superbra och är fortfarande snygg ( inte nött) fast jag har den dagligen från oktober-maj. sen gör ju det svemska märket klättermusen grymt fina jackor. jag har fått för mig att dom flesta av ovanstående märken gör ungefärligt lika bra jackor när dom ligger vid samma pris. sedan är min erfarenhet att endel skate/snowboardmärken tar mer betalt för märket än för kavliten EX westbeach. nästan lika dyr som min jacka men den var varken vatten eller vindtät(vet ej vilken modell). inte sagt att burton gör så
hoppas detta hjälpte

Tillbaka
Topp