Patagonia för regnjackor och Klättermusen till mer vinterskalplagg... Grim är personlig favorit och står just nu HÖGST upp på önskelistan. Annars så beror det så mycket på vilken prisklass man vill lägga sig i, om tyngden är viktig, regntät eller bara vattenavvisande, hur många olika typer av ventilation man vill ha. Om man ska använda stora ryggsäckar, ska man klättra i den också eller bara åka skidor?
För ren skidåkning så föredrar jag faktiskt Goldwins tunna skaljackor som sitter perfekt och inte har en massa extra tyg som fladdrar omkring, vilket är fallet för både klättermusen, Tierra och Mountain hardwear mfl.
Tierra tycker jag är ganska dålig finish på, dragkedjor och sömmar verkra inte vara riktigt bra. Haft ett par Tierrajackor och gemensamt är att dragkedjorna i såväl fickor som annat fastnar, dom är små och ynkliga i många fall. Det är svårt att öppna fickor mm med vantar på.
MHW är grymt bra, men om jag ändå ska lägga dom pengarna på en jacka så är jag lite lokalpatriotisk och väljer klättermusen... Vad jag provat ingen större kvalitetsskillnad på MHW highend och klättermusen (eller Mammut för den delen)...
Just nu kör jag med en Patagonia, en fjällräven och en Jack wolfskin jacka, sen har jag dessutom en GoldWin jacka som är mer vårorienterad... Jack WOlfskinen är egentligen inte skal utan mer en kevlarförstärkt windstopper av något slag... Northstar i Gällivare ålde, grymt bra iaf... Om jag bara skulle ha en jacka med mig så hade det blivit Patagonian... Eller en ny Grim.
Fan vad jag flummade iväg ;-)
Nåja kontentan var iallafall att det inte spelar så stor roll vilket märke du väljer, kommer du upp i en viss prisgrupp så är material och finnsih ganska lika och det handlar mer om hur jackan sitter...