Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skandaldålig Skidtestarhelg!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 831002" data-attributes="member: 12152"><p>Jag underskattade som vanligt hur snabbt tälten plockas ner på söndagen. Sen snackade jag med PNyberg och han sa att du också kommer att vara på plats i Åre. Där har jag tre dagar på mig, så jag tänker åka igenom Moments sortiment grundligt där. Den här helgen kom jag tyvärr upp först på fredag kväll (det är ju fan att man ska jobba med onödigheter i veckorna...) och tiden går fort när man har roligt. Jag föredrar att köra ett märke i taget och ville inte ta nåt ströåk strax innan stängning. </p><p></p><p>När det gäller kostnad och slitage på skidorna så förstår jag att det är en betydande belastning. För ett nytt märke på den svenska marknaden så finns det nog inte så mycket att välja på dock, precis som du säger. Det är en kostnad som krävs om skidorna ska nå ut till kunderna. Jag kan tänka mig att det sliter rätt ordentligt med en sån här helg. Framförallt för att det "nästan" var åkbart utanför pisterna som det var nu, och det var nog fler än en testskida som fick smaka lite fjällgranit mellan björkarna när teståkarna försökte känna in skidorna i löst. Jag såg tex ett gäng jibbers som drog på för fullt så det såg ut som någon hade slängt tomtebloss i skogen med ett icke nämnt testmärkes grejor (inte Moment den gången, så du kan vara lugn, Hasse).</p><p></p><p>Testsortimenten är en annan fråga. Man kan ju fråga sig varför så många märken satsar stora pengar på att ta med sig en hel dröse skidor ur det stora gråa mellansegmentet. Väldigt många köper den typen av skidor, men det är extremt få åkare ur den kategorin som besöker ett skidtest. De flesta sportlovsåkare väljer skidor direkt i en stor sportbutik efter försäljarens råd, eller efter vilken färg som passar skidjackan, alternativt köper samma modell som dom har hyrt en vecka, oavsett om det är bra grejor eller ej. De skidor som hyrs är ändå tio gånger bättre än de två gamla vedklabbar till lagg dom körde på förra gången dom var i Idre, och åkaren tror att han har hittat marknadens bästa lagg. Jag skulle säga att det lönar sig väldigt mycket mer för tex Salomon och Fischer att få ut modeller hos uthyrarna om det ska säljas dussinskidor. </p><p></p><p>Men hela importtrenden är naturligtvis ett kännbart problem för de stora märkena inom bredlaggssegmentet. Speciellt för dom skulle jag säga, eftersom deras skidor är lätta att hitta hos lågprisbutiker runt om i Europa främst. Små märken är annorlunda iom att dom sällan går att hitta på avvägar. Det är konstigt att det lönar sig så mycket att beställa grejor långt borta dock. I många andra varugrupper är prisskillnaden marginell mellan Sverige och Europa, och man skulle inte ens tänka tanken att beställa för ett aningen billigare pris mot att tappa garantin.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 831002, member: 12152"] Jag underskattade som vanligt hur snabbt tälten plockas ner på söndagen. Sen snackade jag med PNyberg och han sa att du också kommer att vara på plats i Åre. Där har jag tre dagar på mig, så jag tänker åka igenom Moments sortiment grundligt där. Den här helgen kom jag tyvärr upp först på fredag kväll (det är ju fan att man ska jobba med onödigheter i veckorna...) och tiden går fort när man har roligt. Jag föredrar att köra ett märke i taget och ville inte ta nåt ströåk strax innan stängning. När det gäller kostnad och slitage på skidorna så förstår jag att det är en betydande belastning. För ett nytt märke på den svenska marknaden så finns det nog inte så mycket att välja på dock, precis som du säger. Det är en kostnad som krävs om skidorna ska nå ut till kunderna. Jag kan tänka mig att det sliter rätt ordentligt med en sån här helg. Framförallt för att det "nästan" var åkbart utanför pisterna som det var nu, och det var nog fler än en testskida som fick smaka lite fjällgranit mellan björkarna när teståkarna försökte känna in skidorna i löst. Jag såg tex ett gäng jibbers som drog på för fullt så det såg ut som någon hade slängt tomtebloss i skogen med ett icke nämnt testmärkes grejor (inte Moment den gången, så du kan vara lugn, Hasse). Testsortimenten är en annan fråga. Man kan ju fråga sig varför så många märken satsar stora pengar på att ta med sig en hel dröse skidor ur det stora gråa mellansegmentet. Väldigt många köper den typen av skidor, men det är extremt få åkare ur den kategorin som besöker ett skidtest. De flesta sportlovsåkare väljer skidor direkt i en stor sportbutik efter försäljarens råd, eller efter vilken färg som passar skidjackan, alternativt köper samma modell som dom har hyrt en vecka, oavsett om det är bra grejor eller ej. De skidor som hyrs är ändå tio gånger bättre än de två gamla vedklabbar till lagg dom körde på förra gången dom var i Idre, och åkaren tror att han har hittat marknadens bästa lagg. Jag skulle säga att det lönar sig väldigt mycket mer för tex Salomon och Fischer att få ut modeller hos uthyrarna om det ska säljas dussinskidor. Men hela importtrenden är naturligtvis ett kännbart problem för de stora märkena inom bredlaggssegmentet. Speciellt för dom skulle jag säga, eftersom deras skidor är lätta att hitta hos lågprisbutiker runt om i Europa främst. Små märken är annorlunda iom att dom sällan går att hitta på avvägar. Det är konstigt att det lönar sig så mycket att beställa grejor långt borta dock. I många andra varugrupper är prisskillnaden marginell mellan Sverige och Europa, och man skulle inte ens tänka tanken att beställa för ett aningen billigare pris mot att tappa garantin. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skandaldålig Skidtestarhelg!
Tillbaka
Topp