Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skandaldålig Skidtestarhelg!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 831279" data-attributes="member: 12152"><p>Trevligt att höra från er. Just Völkl är en av de märken som har varit mest lyhörda när det gäller åsikter. En del minns väl debatten angående det kassa fabrikstrimmet på Mantra och Völkls val att bara ta med korta skidor nåt år. I båda fallen kommenterades det hela av representanter från Völkl i Sverige. Så även denna gång alltså. Eloge till er! </p><p></p><p>När det gäller olika modellers lämplighet på skidtester, så är det självklart att riktiga puderskidor i Kuros breddklass inte går att testa när det gäller puderegenskaper. Däremot får man även i fallet Kuro en bra bild av hur skidan kommer att bete sig i lite blandade förhållanden. Och det är väl i dagens läge ingen som köper en Kuro för att ha enbart som puderskida. Man förväntar sig att den ska prestera ok även i pist och i varierande snö, och det kan man testa. Som rena puderskidor klassar jag idag bara full reverse-reverse, och den typen av skidor är ingen idé att leverantörerna tar med sig. Däremot är det väldigt många 110-125mm-skidor som går så pass bra i pisten numera att man åker en Sälenpist med i princip full behållning. De skidorna är de mest intressanta för min del. </p><p></p><p>Vad som många verkar glömma i den här debatten är att det också är mycket intressant att testa skidorna ÄVEN om dom går dåligt i pist. Då får man en bild av vad det egentligen innebär att gå upp på 132mm i midjan. Man vet hur den kommer att kännas när du ska ta dig ner till byn och ska prestigeköra ikapp med en skidlärare efter en heldag. Leverantörer och kommentatorer på den här sidan verkar ofta att man åker på ett skidtest för att hitta en skida som går bäst i rådande förhållanden. Så är det verkligen inte. Då hade man kunnat stega fram och plocka en top of the line 85-95mm midfat med 19-22 meters skärning från godtycklig tillverkare och bara konstatera att det är ett suveränt verktyg. Men vad ska jag göra det för, när jag ändå inte åker på den typen av skidor resten av säsongen? Jag åker på skidtestarhelger för att få en bild av årets utveckling på bredlaggsidan i första hand. Skidorna kan gå som skit i en försäsongspist, men det spelar ingen roll. Man får ändå en bild av modellen i sig och marknaden i stort och hittar man en skida som presterar ok, eller tom kan klassas som underhållande, så är det ett mycket bra betyg. Det finns många sådana skidor idag som sagt. Det enda man egentligen inte kan testa är planande puderåkning, men det är en utopi att tro att man ska kunna få testa mer än ett fåtal skidor i den typen av förhållanden. Har man ett jäkla flyt och prickar in ett dump som sammanfaller med ett skidtest så kan det bli så, men det är sannerligen inte ofta det inträffar, vare sig i Sverige eller i alperna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 831279, member: 12152"] Trevligt att höra från er. Just Völkl är en av de märken som har varit mest lyhörda när det gäller åsikter. En del minns väl debatten angående det kassa fabrikstrimmet på Mantra och Völkls val att bara ta med korta skidor nåt år. I båda fallen kommenterades det hela av representanter från Völkl i Sverige. Så även denna gång alltså. Eloge till er! När det gäller olika modellers lämplighet på skidtester, så är det självklart att riktiga puderskidor i Kuros breddklass inte går att testa när det gäller puderegenskaper. Däremot får man även i fallet Kuro en bra bild av hur skidan kommer att bete sig i lite blandade förhållanden. Och det är väl i dagens läge ingen som köper en Kuro för att ha enbart som puderskida. Man förväntar sig att den ska prestera ok även i pist och i varierande snö, och det kan man testa. Som rena puderskidor klassar jag idag bara full reverse-reverse, och den typen av skidor är ingen idé att leverantörerna tar med sig. Däremot är det väldigt många 110-125mm-skidor som går så pass bra i pisten numera att man åker en Sälenpist med i princip full behållning. De skidorna är de mest intressanta för min del. Vad som många verkar glömma i den här debatten är att det också är mycket intressant att testa skidorna ÄVEN om dom går dåligt i pist. Då får man en bild av vad det egentligen innebär att gå upp på 132mm i midjan. Man vet hur den kommer att kännas när du ska ta dig ner till byn och ska prestigeköra ikapp med en skidlärare efter en heldag. Leverantörer och kommentatorer på den här sidan verkar ofta att man åker på ett skidtest för att hitta en skida som går bäst i rådande förhållanden. Så är det verkligen inte. Då hade man kunnat stega fram och plocka en top of the line 85-95mm midfat med 19-22 meters skärning från godtycklig tillverkare och bara konstatera att det är ett suveränt verktyg. Men vad ska jag göra det för, när jag ändå inte åker på den typen av skidor resten av säsongen? Jag åker på skidtestarhelger för att få en bild av årets utveckling på bredlaggsidan i första hand. Skidorna kan gå som skit i en försäsongspist, men det spelar ingen roll. Man får ändå en bild av modellen i sig och marknaden i stort och hittar man en skida som presterar ok, eller tom kan klassas som underhållande, så är det ett mycket bra betyg. Det finns många sådana skidor idag som sagt. Det enda man egentligen inte kan testa är planande puderåkning, men det är en utopi att tro att man ska kunna få testa mer än ett fåtal skidor i den typen av förhållanden. Har man ett jäkla flyt och prickar in ett dump som sammanfaller med ett skidtest så kan det bli så, men det är sannerligen inte ofta det inträffar, vare sig i Sverige eller i alperna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skandaldålig Skidtestarhelg!
Tillbaka
Topp