Skanderna > Alperna?

• Trådstartare Trådstartare Pii
  • Start datum Start datum

Pii

Medlem
Skanderna > Alperna?
I januari åkte jag för första gången till Alperna som 25-åring. Jag har åkt en hel del skidor i Sverige och Norge tidigare, men det har aldrig blivit av att jag tagit mig söderut förrän nu. Jag och en kompis var nere i ungefär en och en halv vecka (vecka 2–3) och åkte runt mellan några närliggande orter: Les Arcs/La Plagne, Méribel/Val Thorens och Valmorel.

Innan resan har jag hört mycket om hur överlägset Alperna ska vara jämfört med vad Sverige och Norge kan erbjuda. I efterhand känner jag ändå att jag, på mitt sätt, föredrar Skandinavien. Framför allt handlar det om att jag upplever en lugnare och mysigare atmosfär i våra fjäll, där friluftskänslan är starkare. I Alperna kändes orterna mer som en skidindustri än en plats för återhämtning.

Det kanske är fel forum för den här jämförelsen, men jag åker också en del längdskidor – och där råder det ju ingen tvekan om vart man helst åker. När det gäller utförsåkning tycker jag inte heller att själva åkningen nödvändigtvis är så extremt mycket bättre även om det såklart är mäktigt med över 1000 meters fallhöjd, mer lössnö och fler soltimmar. (Sen är jag absolut inget proffs på åkning som kanske är den största förklaringen).

Med det sagt är detta förstås en grov generalisering. Jag kan knappast uttala mig om en hel bergskedja efter bara en och en halv vecka. Dessutom jämför jag kanske de bästa upplevelserna från Skandinavien – inte Lindvallens köer under påskveckan till en halvöppen backe med forsränning. Och jag förstår absolut att för den som åker på en hög nivå och mycket offpist så erbjuder alperna en helt annan typ av åkning.

Vad tycker ni, har jag nån poäng eller är jag bara korkad?

Skanderna > Alperna?
Högst personligt vad man föredrar.

Jag föredrar skanderna alla dagar i veckan. Alperna är häftig, stora, branta berg. Men jag trivs mer här uppe.

Är man ute efter mest effektiv skidåkning, hög fallhöjd, effektivaste liftar osv är det såklart också Alperna.

Som du skriver är dock känslan nåt annat här.

Med detta sagt har det diskuterats otaliga gånger här. Och man lär inte och ska inte komma överens.

Bra att du tog dig ner och testade. Visst var det en upplevelse. Finns även mycket mer att upptäcka där. Tex många mindre orter som kommer närmare natur och fjällkänslan än vad du hann uppleva. Jag trivdes mycket bra i många mindre orter i Alperna. Tills jag flyttade till Sverige och upptäckte skanderna. Sen dess (15 år är det nu,tror jag) har det blivit 2 alpresor. Varav en bara en långhelg som var julklappen till farsan. En 2 veckors sportlov. Men vi stannar här uppe framöver. Känns det som just nu iaf.

Skanderna > Alperna?
Vad tycker ni, har jag nån poäng eller är jag bara korkad?

Tvärkorkad! 😉

Nä, jag tycker att du har en poäng i att våra skandinaviska berg har unika kvalitéer som man inte vill vara utan. Men för mig handlar det inte om antingen eller utan både ock. Jag vill bli dragen upp för något ankare och känna doften av grillad korv likväl som att kunna stanna till mitt i backen för en utsökt italiensk eftermiddagsfika som har serverats av samma familj i tre generationer. Jag vill ha majestätiska dolomiter likväl som av inlandsisen nedrundade fjäll. Och engelska skidturister är precis lika out of their element överallt så det kvittar lika.

Skanderna > Alperna?
Jag och en kompis var nere i ungefär en och en halv vecka (vecka 2–3) och åkte runt mellan några närliggande orter: Les Arcs/La Plagne, Méribel/Val Thorens och Valmorel.

(…)
Framför allt handlar det om att jag upplever en lugnare och mysigare atmosfär i våra fjäll, där friluftskänslan är starkare. I Alperna kändes orterna mer som en skidindustri än en plats för återhämtning.

Du har ju helt rätt i din observation men det är ju inte hela bilden. Du jämför äpplen med päron. Det finns mängder med mer småskaliga skidorter i alperna som är betydligt lugnare och mysigare än de alporter som ni besökte. Med en stark inhemsk mångtusenårig friluftstradition, gott om lokala invånare som sysslar med annat än turism etc Men som också har bättre väder, fler och bättre pister, mer snö, mer prisvärda boenden, rikare mattraditioner, billigare och godare kaffe etc än motsvarande mysig ort i fjällen.

Men det är förstås också en ren smaksak.

Litet beror det också på var man bor i Sverige. De som bor längre norrut kan vara mer flexibla och lättare välja bort helger, veckor och delar av säsonger med sämre snö och väder etc än vi som helst måste pricka in våra skidresor minst ett halvår i förväg. Och vi som har lika långt att åka till Åre som till St Anton (och måste lägga lika mycket tid och pengar) får ju ett annat perspektiv.

Tillbaka
Topp