Skära till stighudar !

Skära till stighudar !
Hej Forum!

Vid tillskärning av stighud ( inget annat), är min fråga om de finns några knep.
Eller lägger du ned huden under skidan och skär efter skidans rand i all enkelhet?

tacksam för tips,,

Skära till stighudar !
När jag skar till mina vill jag minnas att jag först la huden mitt på skidan och skar ena kanten. Sedan flyttade jag den skurna "hudkanten" en eller ett par mm in på skidan för att sedan skära andra kanten, då får man automatiskt lite avstånd mellan kant och hud.

Hittade även denna instruktion från Black Diamond:

http://www.bdel.com/pdf/rm1335_e_bd_skins.pdf

Med den får man mindre avstånd mellan kant och hud. Det är ju såklart personligt hur stort avstånd man vill ha, har du gått på hudar förut så vet du säkert att det blir rejält halt om huden sitter för nära kanten, samtidigt som det blir bakhalt om huden är för smal. Självklart är det bättre att skära för lite än för mycket, det går ju alltid att rätta till, även om man inte vill göra detta mitt i en brant sluttning...

Hoppas att detta var till någon hjälp!

Skära till stighudar !
Jag gjorde också som abelmann så att jag fick skidans form minus 5mm. Alltså 2.5 mm på varje sida. Då har du nog mycket stålkant när det behövs samt nog breda hudar. Antar att du har lite bredare skidor så nog brett brukar inte vara så svårt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp