Skarjärn

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Skarjärn
Funderar på att byta turbindningar till ett par Kingpin. I den vevan började jag fundera om skarjärn är något att ha för vårturande. Vad säger den allmänna visheten?

Skarjärn
Beror på skidan skulle jag säga. Ändå gången jag använt mina var en hal morgon på ett par med 30 m radie. Har du en skida strax över 100 mm med svängradie låga 20 m skulle i alla fall jag sakna järn ett par ggr först..

Skarjärn
Blide sa:
Beror på skidan skulle jag säga. Ändå gången jag använt mina var en hal morgon på ett par med 30 m radie. Har du en skida strax över 100 mm med svängradie låga 20 m skulle i alla fall jag sakna järn ett par ggr först..
Beror ju på lite var man åker också. Var i Kanada förra året, en av deras värsta snöår på länge, vi turade mycket och när det är is upp i skintracket saknade jag skarjärn ofta. Turar man mycket i t ex Japan så är det kanske inte lika nödvändigt etc etc.. Beror ju som sagt på. Känner du behovet? Kör bara kör TS.

Skarjärn
Största nackdelen med skarjärn är priset tycker jag. Rätt skönt att ha om man vårturar i norra Sverige/Norge och det är hårt och elendigt på morgonen/i skuggan. Tycker man har så mycket jox i ryggan redan så skarjärnen gör inte någon skillnad.

Tillbaka
Topp