Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skev bedömning av freeridetävlingar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 539020" data-attributes="member: 13861"><p>För några år sedan var det standard på norska friåkningstävlingar (eller främst Røldal) att åkarna gick för stora dropp och fick höga poäng trots att dom lämnade en komplett skidutrustning efter sig i landningen. Torgrims hopp var klockrent men att det automatiskt bevisar att han är den bästa skidåkaren vette fan, enligt mig kändes det lite som den typ av åk som Utter beskriver. Å andra sidan inbjuder inte våra skandinaviska fjäll till långa, komplexa linjeval så det är ju en del av gamet. Han stompade skiten ur det och vann enligt den bedömningen som gällde.</p><p></p><p>Tveitos åk tycker jag däremot var ett tydligt bevis på en hjärndöd linje som var 1 meter från att sluta i en tragedi, han hade fan kunnat dött där om det hade velat sig illa. Är han en bra skidåkare? Visst, men det här handlar om något helt annat. </p><p></p><p>På dom friåkningstävlingar som jag sett tycker jag det varit jäkligt enkelt att urskilja vinnaren. Att Henke skulle vinna NM förra året var så jävla självklart att vi inte ens hade behövt räkna poängen. Ju längre ner i resultatlistan man kommer desto mindre skiljer det mellan åkarna och där kan många uppleva att det blir mer orättvisa resultat. Det är ju trots allt en icke mätbar sport det handlar om.</p><p></p><p>Sen håller jag med Utter om att bakslap-landningar och annat ska bestraffas, huckar man stort men tappar kontroll i landingen ska man ha avdrag. Men ibland kan det också vara svårt att se för domarna om det var arslet eller ryggen som var i i landingen. Samma sak där, det är ingen exakt vetenskap med målkameror.</p><p></p><p>Personligen är jag mer impad över någon som kör en linje med flera "mindre" dropp och håller farten uppe i svår terräng än en som hasar sig ner till ett stort dropp och satsar allt på ett kort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 539020, member: 13861"] För några år sedan var det standard på norska friåkningstävlingar (eller främst Røldal) att åkarna gick för stora dropp och fick höga poäng trots att dom lämnade en komplett skidutrustning efter sig i landningen. Torgrims hopp var klockrent men att det automatiskt bevisar att han är den bästa skidåkaren vette fan, enligt mig kändes det lite som den typ av åk som Utter beskriver. Å andra sidan inbjuder inte våra skandinaviska fjäll till långa, komplexa linjeval så det är ju en del av gamet. Han stompade skiten ur det och vann enligt den bedömningen som gällde. Tveitos åk tycker jag däremot var ett tydligt bevis på en hjärndöd linje som var 1 meter från att sluta i en tragedi, han hade fan kunnat dött där om det hade velat sig illa. Är han en bra skidåkare? Visst, men det här handlar om något helt annat. På dom friåkningstävlingar som jag sett tycker jag det varit jäkligt enkelt att urskilja vinnaren. Att Henke skulle vinna NM förra året var så jävla självklart att vi inte ens hade behövt räkna poängen. Ju längre ner i resultatlistan man kommer desto mindre skiljer det mellan åkarna och där kan många uppleva att det blir mer orättvisa resultat. Det är ju trots allt en icke mätbar sport det handlar om. Sen håller jag med Utter om att bakslap-landningar och annat ska bestraffas, huckar man stort men tappar kontroll i landingen ska man ha avdrag. Men ibland kan det också vara svårt att se för domarna om det var arslet eller ryggen som var i i landingen. Samma sak där, det är ingen exakt vetenskap med målkameror. Personligen är jag mer impad över någon som kör en linje med flera "mindre" dropp och håller farten uppe i svår terräng än en som hasar sig ner till ett stort dropp och satsar allt på ett kort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skev bedömning av freeridetävlingar?
Tillbaka
Topp