Skev bedömning av freeridetävlingar?

Nojlas

Aktiv medlem
Med anledning av diskussionen i artikeln https://www.freeride.se/content/2874/

Är bedömningen av freeridetävlingar skev? När man tittar på vissa vinnaråk i freeridetävlingar känns det ibland som att den som hoppar högst vinner.
Borde inte tekniskt svåra linjer, god teknik och kontroll väga tyngre än vad det gör idag?

Eller är det tvärt om? Är höga drop det essentiella i freeriding? Är höga drop ett tecken på en bättre skidåkare? Eller bara en åkare som tar större risker?

Höga drop är något som ett bra tävlingsåk ska innehålla. Sen anser jag att det bör vara hårdare bedömmning på rena landningar, dvs rygg i=krasch i princip.

I tävlingsface är det mycket sällan det finns linjer som är tillräckligt tekniskt svåra för att väga upp gentemot ett rejält dropp. En sån linje måste vara "you fall you die" hela tiden isf, och det är inget som varken jag som deltagare eller arrangörerna vill.

Edit:Dock så ska åket innehålla båda delarna, ett stort platt och öppet snöfält till ett stort dropp och sen en elva till mål är inget som ska ge bra poäng (beroende på hur facet ser ut givetvis) precis som att en stengetslinje utan dropp inte heller ska kunna ge en topplacering.

Majoriteten av de som är med är trots allt tillräckligt bra skidåkare för att ta sig ner bra för en tekniskt svår linje. Därför är droppen naturliga urskiljare på vilka som ska vara i toppen och botten.

Dina sista frågor går inte riktigt att svara ja eller nej på.

Är höga drop det essentiella i freeriding?
Nej, men en essentiell del av friåkning.

Är höga drop ett tecken på en bättre skidåkare? Eller bara en åkare som tar större risker?
Det beror helt på vem vi pratar om och även de bästa tar sig ibland vatten över huvudet. T ex så var Torgrims stora dropp i Röldal helt klart ett tecken på hans skidåkarklass och ingen tokchansning. (Dock är det alltid en chans att krascha när du kommer över 10-15m oavsett hur bra skidåkare du är) Magnus dropp däremot var ett misstag i både fart och riktning. Inga problem att stå det droppet om du kommer ut perfekt, men hans riktning var off och det höll på att gå riktigt illa.

Sen finns det personer som bygger hela sin "karriär" på att alltid gå för det största droppet oavsett hur det ser ut. Ibland går detta bra men oftast så slutar det med krasch. Detta visar absolut inte på att dessa är bra skidåkare, även om många av dom är det.

Senast ändrad:
Utter sa:
I tävlingsface är det mycket sällan det finns linjer som är tillräckligt tekniskt svåra för att väga upp gentemot ett rejält dropp. En sån linje måste vara "you fall you die" hela tiden isf, och det är inget som varken jag som deltagare eller arrangörerna vill.

Fanns en sådan linje på Storskarven som var tillåten

Edit:Dock så ska åket innehålla båda delarna, ett stort platt och öppet snöfält till ett stort dropp och sen en elva till mål är inget som ska ge bra poäng (beroende på hur facet ser ut givetvis) precis som att en stengetslinje utan dropp inte heller ska kunna ge en topplacering.

Glöm inte Sverres linje på SM för något år sedan då han fick 12 i linjevals poäng och topp placering

Det beror helt på vem vi pratar om och även de bästa tar sig ibland vatten över huvudet. T ex så var Torgrims stora dropp i Röldal helt klart ett tecken på hans skidåkarklass och ingen tokchansning. (Dock är det alltid en chans att krascha när du kommer över 10-15m oavsett hur bra skidåkare du är) Magnus dropp däremot var ett misstag i både fart och riktning. Inga problem att stå det droppet om du kommer ut perfekt, men hans riktning var off och det höll på att gå riktigt illa.

Tror hans riktning var korrekt enligt folk på plats men hade för mycket fart bara.
För övrigt är ju Magnus grym med tanke på att han är telemarks åkare egentligen!

Och här har ni ett åka som är grymt från Röldal om man ser till teknik och linjeval: http://willelindberg.blogspot.com/2009/04/roldal-rfc.html

Synd bara att han hittade ett hål där på slutet ;)'

//H

Senast ändrad:
Linjen på storskarven gav inte så mycket.

Sverres linje innehöll väl ett rejält dropp va?

Om riktiningen var rätt så var det en rekningsmiss, nån meter skiers right hade varit önskvärt även om han hade fått så lite luft som han trott. Landar du 1 decimeter från sten efter en 20-metersklippa så har du gjort ett stort misstag.

Nu har jag ingen aning om hur Freeride-tävlingar bedöms men.
Stora drop = Crowd pleasing. Om nu den bedömmningen finns med.

Nej Hogizz, Den bedömningen finns verkligen inte med. Dock är även domare mänskliga och blir påverkade som alla andra.

Viktig å få med seg at Tveito sitt run i finalen fikk 0 poeng så det lønner seg ikke å gå høyere enn man har mulighet til å klare lande.

Utter sa:

Majoriteten av de som är med är trots allt tillräckligt bra skidåkare för att ta sig ner bra för en tekniskt svår linje. Därför är droppen naturliga urskiljare på vilka som ska vara i toppen och botten.
För några år sedan var det standard på norska friåkningstävlingar (eller främst Røldal) att åkarna gick för stora dropp och fick höga poäng trots att dom lämnade en komplett skidutrustning efter sig i landningen. Torgrims hopp var klockrent men att det automatiskt bevisar att han är den bästa skidåkaren vette fan, enligt mig kändes det lite som den typ av åk som Utter beskriver. Å andra sidan inbjuder inte våra skandinaviska fjäll till långa, komplexa linjeval så det är ju en del av gamet. Han stompade skiten ur det och vann enligt den bedömningen som gällde.

Tveitos åk tycker jag däremot var ett tydligt bevis på en hjärndöd linje som var 1 meter från att sluta i en tragedi, han hade fan kunnat dött där om det hade velat sig illa. Är han en bra skidåkare? Visst, men det här handlar om något helt annat.

På dom friåkningstävlingar som jag sett tycker jag det varit jäkligt enkelt att urskilja vinnaren. Att Henke skulle vinna NM förra året var så jävla självklart att vi inte ens hade behövt räkna poängen. Ju längre ner i resultatlistan man kommer desto mindre skiljer det mellan åkarna och där kan många uppleva att det blir mer orättvisa resultat. Det är ju trots allt en icke mätbar sport det handlar om.

Sen håller jag med Utter om att bakslap-landningar och annat ska bestraffas, huckar man stort men tappar kontroll i landingen ska man ha avdrag. Men ibland kan det också vara svårt att se för domarna om det var arslet eller ryggen som var i i landingen. Samma sak där, det är ingen exakt vetenskap med målkameror.

Personligen är jag mer impad över någon som kör en linje med flera "mindre" dropp och håller farten uppe i svår terräng än en som hasar sig ner till ett stort dropp och satsar allt på ett kort.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
...
Personligen är jag mer impad över någon som kör en linje med flera "mindre" dropp och håller farten uppe i svår terräng än en som hasar sig ner till ett stort dropp och satsar allt på ett kort.
Håller fullständigt med här,
det kallas friåkning, inte "kolla vad jag kan lägga ett stort dropp för att alla tittar på mig"- åkning.

Min högst personliga åsikt är dock att man åker för att det är kul så den som ser ut att ha mest kul borde vinna, vilket är svårt att avgöra men så är det i bedömningssporter...

Senast ändrad:
Jag tycker man ska döma på vem som har de senaste och dyraste prylarna. Det är ju ändå det som är viktigast eller?

Det här problemet kan argumenteras i evighet. All bedömningsport har detta problem. Jag röstar för att man sätter en super-g bana ner för facet och kör lägsta tiden vinner. Då blir det inget tjafs om vem som är vinnaren.

Jeffa

jeffa sa:
Jag tycker man ska döma på vem som har de senaste och dyraste prylarna. Det är ju ändå det som är viktigast eller?

Det här problemet kan argumenteras i evighet. All bedömningsport har detta problem. Jag röstar för att man sätter en super-g bana ner för facet och kör lägsta tiden vinner. Då blir det inget tjafs om vem som är vinnaren.

Jeffa
+1
Jag håller med Jeffa

Trodde det här handlade om tävlingarna på freeride först. För dom e fan skevt bedömda. alltid någon nymedlem sen en dag sedan med namnet Johan2,hassemujjt, DrWoW osv, som vinner.

Tillbaka
Topp