Skeva skidor?!

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Skeva skidor?!
Jag har ett löjligt bra ögonmått, något som kan vara nog så trevligt men när det kommer till skidor resulterar det i att jag alltid ser ojämna spann, sneda monteringar och allehanda andra skavanker som inte påverkar åkningen...

Senast ut i raden av märkligheter är en lätt vriden framskida. Jag köpte ett par oanvända Katana från förra året (sista kinamodellen) och när jag skulle montera dem ser jag att ena skidan är lite lätt skev i framskidan. Tänk att rockern är 1-2 mm högre på vänster sida jfr. höger sida och denna skevhet sträcker sig ca. 10-15 cm in på skidan.

Är det idé att reklamera eller ska jag bara köra och se glad ut?

Skeva skidor?!
tror inte att dom kommer ta det som en reklamation då det är så lite och du kommer inte märka av något alls när du åker med dom så åk och se glad ut ;) gissar att skidorna kommer från 2 olika mallar från tillverkningen bara, inte helt ovanligt att dom skiljer lite i rocker böjjen då, lika väl som en skida som ska mäta 180 ex. kan diffa 1-2 cm beroende på vilket märke det är.

Men åk på laggen för du kommer inte känna någon skillnad mellan dom

Skeva skidor?!
raassmus sa:
tror inte att dom kommer ta det som en reklamation då det är så lite och du kommer inte märka av något alls när du åker med dom så åk och se glad ut ;) gissar att skidorna kommer från 2 olika mallar från tillverkningen bara, inte helt ovanligt att dom skiljer lite i rocker böjjen då, lika väl som en skida som ska mäta 180 ex. kan diffa 1-2 cm beroende på vilket märke det är.

Men åk på laggen för du kommer inte känna någon skillnad mellan dom
så völkl har olika mallar för höger och vänster del av samma skida?

Skeva skidor?!
nej, men dom har ju inte bara en mall per skidmodell eller vad man ska säga, säg att ena skidan kommer från maskin 1 och andra från 2an, diffar lite mellan skidorna här tänkte jag. En tanke bara som slog mig, inget bakom min idé men inte omöjligt

Skeva skidor?!
men här diffar ju rockern på SAMMA skida? då spelar ju inte den andra skidan roll? Så läser iaf jag problemet och det är hur jag tolkar skev. Huruvida man känner av det så är jag skeptisk, med viss reservation. Ett par nya vid reklamation kanske är likadana när man hört alla historier om katanors kvalité.

Skeva skidor?!
håller med om att skidorna bör vara lika men har sett så otroligt många konstiga skidor som ska vara ett par. Säg att vid tillverkningen så hade lyckades dom blanda ihop skidorna från mallarna så att skidorna kommer från 2 olika tillverkningar bara, är inte helt omöjligt, lika väl som dom i butik har råkat ta två olika skidor samma längd och allt men diffar sådär lite bara.

skulle förvåna mig om du känner någon skillnad som sagt

Skeva skidor?!
inte riktigt samma sak, men har jobbat som cykelmekaniker och verkstadschef i 5 år, vet inte hur ofta vi får delar som är olika från shimano, sitter olika låsbrickor, kedjor som diffar i länkavstånden olika färger på "svart" skruv mm. Det slarvas mycket hos tillverkarna med olika produktioner tyvärr. Har inte jobbat med skidorna lika länge så vågar inte säga att det är vanligt här också men skulle förvåna mig annars.

Skeva skidor?!
raassmus sa:
håller med om att skidorna bör vara lika men har sett så otroligt många konstiga skidor som ska vara ett par. Säg att vid tillverkningen så hade lyckades dom blanda ihop skidorna från mallarna så att skidorna kommer från 2 olika tillverkningar bara, är inte helt omöjligt, lika väl som dom i butik har råkat ta två olika skidor samma längd och allt men diffar sådär lite bara.

skulle förvåna mig om du känner någon skillnad som sagt
Här rör det sig ju om en (1) skida som är skev och inte två (2) så olika mallar har inte med saken att göra. Jag tror inte du märker någon skillnad men jag tycker att kvalitén borde vara bättre, man kan ju undra vad som mer kan vara fel i produktionen.

Skeva skidor?!
Här rör det sig ju om en (1) skida som är skev och inte två (2) så olika mallar har inte med saken att göra. Jag tror inte du märker någon skillnad men jag tycker att kvalitén borde vara bättre, man kan ju undra vad som mer kan vara fel i produktionen.
kan vara jag som tänker hel fel här på morgonen efter en natts jobb, varför skulle inte det kunna vara 2 olika mallar bara för att en skida är skev? mall nr 1 är som den ska, mall nr 2 är lite högre rocker som jag förstod det. säg att sockerfarsan får en skida från mall nr 1 som är som den ska, den andra skidan kommer från mall nr 2 då klart att man ser att den är lite "skev". i mitt huvud låter det rätt men det kan ha slagit fel någonstans. Sen kan jag hålla med om att sånt här ska inte hända men gör tyvärr det inom alla sporter.

Skeva skidor?!
raassmus sa:
kan vara jag som tänker hel fel här på morgonen efter en natts jobb, varför skulle inte det kunna vara 2 olika mallar bara för att en skida är skev? mall nr 1 är som den ska, mall nr 2 är lite högre rocker som jag förstod det. säg att sockerfarsan får en skida från mall nr 1 som är som den ska, den andra skidan kommer från mall nr 2 då klart att man ser att den är lite "skev". i mitt huvud låter det rätt men det kan ha slagit fel någonstans. Sen kan jag hålla med om att sånt här ska inte hända men gör tyvärr det inom alla sporter.
Efter en natts jobb är du förlåten, lägg dig och sov och läs TS första inlägg igen när du vaknat så ska du se att polletten trillar ner:)

Skeva skidor?!
Tror det är du som tänker lite fel faktiskt Rasmus. Som jag tolkar inlägget så är innerkanten högre än ytterkanten på ena skidan. Eller så är ytterkanten högre än innerkanten, beroende på hur man väljer att se på skidan.

Sockerfarsan sa:
Tänk att rockern är 1-2 mm högre på vänster sida jfr. höger sida och denna skevhet sträcker sig ca. 10-15 cm in på skidan
Att det är två skidor och att de förmodligen använder fler mallar spelar alltså ingen som helst roll här, eftersom de använder en mall för att tillverka en skida.

Skeva skidor?!
raassmus sa:
ok en gång till EN skida har olika rockerprofil på vänster resp. höger sida. förstår du nu? En skida har två kanter, de bör vara likvärdiga (bortsett från elan amphibio)...
edit: fler än jag som hann förklara detta igen medan jag skrev.

Senast ändrad:
Skeva skidor?!
Den dagen någon här på detta forumet(med visa undantag och dessa har inte visat sig i denna tråden än) märker den skillnaden på 1-2 mmnär du åker på skidan den dagen snackar vi reklamation....

Skeva skidor?!
Det går att skruva med en böjd förlängare till spärrskaftet också men det betyder inte att det ska vara så. Varför ska vi sätta lägre krav på skidor än andra ting vi införskaffar?
Läs insändaren i biltidningar, där reklameras det för minsta skitsak.

Sålänge som skidsäljare dumförklarar sina kunder får de skylla sig själva när de tappar kunder till Tyskland.

Senast ändrad:
Skeva skidor?!
IngemarH79 sa:
Det går att skruva med en böjd förlängare till spärrskaftet också men det betyder inte att det ska vara så. Varför ska vi sätta lägre krav på skidor än andra ting vi införskaffar?

Sålänge som skidsäljare dumförklarar sina kunder får de skylla sig själva när de tappar kunder till Tyskland.
Mycket bra skrivet, vem vill ha saker som inte är som dom ska vara? Jag skulle i alla fall bli djupt besviken om jag skulle packa upp ett par skidor och upptäcka att dom var skeva, skulle reklamera direkt. Det handlar inte om att man känner jättestor skillnad när man åker utan om att man inte vill att sina nya saker ska se ut som att det är någon högstadieelev som har byggt grejerna. För mig är kvalitetskänslan i produkter jag köper enormt viktig, och det är dom små detaljerna som avgör! Huruvida det påverkar åkkänslan är oväsentligt, skeva skidor direkt från fabrik är inte okej. Reklamera direkt säger jag!

Skeva skidor?!
Gudrunnator sa:
IngemarH79 sa:

Mycket bra skrivet, vem vill ha saker som inte är som dom ska vara? Jag skulle i alla fall bli djupt besviken om jag skulle packa upp ett par skidor och upptäcka att dom var skeva, skulle reklamera direkt. Det handlar inte om att man känner jättestor skillnad när man åker utan om att man inte vill att sina nya saker ska se ut som att det är någon högstadieelev som har byggt grejerna. För mig är kvalitetskänslan i produkter jag köper enormt viktig, och det är dom små detaljerna som avgör! Huruvida det påverkar åkkänslan är oväsentligt, skeva skidor direkt från fabrik är inte okej. Reklamera direkt säger jag!
Håller med er till 100%. oavsett om man känner av det när man åker så är det någonting man stör sig på, och som man inte har förväntat sig när man köper varan.

@Hasse, är det verkligen så att om en vanlig turiståkare med en vecka i funäs om året kommer in med sina nya moment skidor och vill reklamera dem för exempelvis en sådan sak som TS har tagit upp. skulle han då får det? eller skulle du klappa han på huvudet och säga \\\" nä du, du märker nog ändå ingen skillnad när du åker, kom tillbaka när du märker det\\\"? för om det är så så är jag inte förvånad att folk blickar söderut när det är dags för nya skidinköp.

om det finns ett uppenbart fel på skidorna så är det väl klart att man skall kunna reklamera dem oavsett om man märker av det på åkningen eller inte! om man är positiv och tillmötesgående mot sina kunder så bildas det mycket positive word of mouth! och detta är mycket effektivare och billigare än vilken annons i skidtidningar eller liknande som helst. jag tycker att det är många butiker i Sverige som har glömt detta, och sedan står dom och grinar och gnäller på att alla köper ju bara skidor från Tyskland och ingen tycker om mig

Skeva skidor?!
Undrar var gränsen går för reklamation.Går den vid 0.1 mm eller 0,5 mm eller rentutav vid 1 eller ve och fasa 2 mm

Skeva skidor?!
Helt klart tråkigt när det händer, jag hade ett skidpar m en liknande skada. Där jag klarade en flex blindtest hemma tio av tio att plocka ut den skadade skidan. Som tur var klarade jag inte att känna ngt då jag åkte skidan. Så givetvis bestämde jag mig för att köra på mina "skadade" skidor. Enl Fredrik Nyberg modellen; åk å känn... Men polaren som skulle upp mot Gränko på jobb som åkte förbi min stad för att plocka upp ett par skiies på lokal butik, vände då han såg hur de såg ut... Så precis som skidor är vi alla olika. Värre är det dock för polaren Pär som tre dagar innan avfärd till det förlovade skidlandet började drömma mardrömmar om att hans FKS började tjuvlösa pga produktionsfel.. voi voi!!

# för protokollet skall dock noteras att ingen av ovan omnämnda skidor är 4front Renegade eller EHP, så även skall uppmärksammas att FKS enl uppgift aldrig tjuvlöser..#

Skeva skidor?!
A-Pow: så du köper aldrig en dagstidning som har en vikt nederkant på sida?

jjosefsson: Ja du om man dömer efter inläggen här så är freerides domarkår ute efter 0,001 mm möjligen...

Personligen är jag mest imponerad att TS lyckas SE skillnaden på 1-2 mm med blotta ögat utan att mäta det.

Skeva skidor?!
Vafan gör 1-2 mm skillnad om man nu inte kör i alpina världscupen? Du far väl kolla tillverkarens termsheet om det star nagot om att skidorna ska vara pa pricken identiska.

Skeva skidor?!
Kanske det är optiken på TS det är fel på? Gå till optikern och kolla upp det ;)

Skeva skidor?!
Trä är ett levande material även om det nu är ihop limmat och täckt med plast så kan det slå sig ett par mm men vem fan orkar bry sig.

Skeva skidor?!
Hasse_Lindborg sa:
A-Pow: så du köper aldrig en dagstidning som har en vikt nederkant på sida?

jjosefsson: Ja du om man dömer efter inläggen här så är freerides domarkår ute efter 0,001 mm möjligen...

Personligen är jag mest imponerad att TS lyckas SE skillnaden på 1-2 mm med blotta ögat utan att mäta det.
nu är det väl så att man som köpare går igenom en större köpbeslutsprocess när det gäller skidor, gentemot om man köper en dagstidning. och därför blir efterköpsbeteendet även mer markant. och det är just därför man lägger märke till såna enorma småsaker så som TS har gjort.

de jag vill ha sagt är till TS, det är inget fel på skidan, ut och åk å ha kul

men jag menar bara att många företag är enormt dåliga när det gäller att tänka långsiktigt, speciellt när det kommer till service management, service recovery och skapa mervärde för kunden, oavsett om det handlar varor eller tjänster. Det kanske kostar lite extra i början men man vinner så mycket mer i de långa loppet.

Skeva skidor?!
somebody sa:
Trä är ett levande material även om det nu är ihop limmat och täckt med plast så kan det slå sig ett par mm men vem fan orkar bry sig.
+1

Om du börjar kolla noga så kommer du hitta mange skidor med olika spann och rocker och även olika tjocklek på beläg och stålkanter.
Skidproduktion är en halvmanuell process med trä som huvudmaterial.

Om du åker lite hårt på skidorna några gonger kommer dom att ha olika spann endå. Efter det jag har hört är också KinaKatanan särskild känslig och tappar formen snabbt (tror även det ligger någon kommentar på det i MNO och gängets massiva testberetning) så dina skidor kommer mest sannolikt ändra form under vinteren. Då kan det jo vara läge att reklamera och få nya tyskmodellen. :)

Skeva skidor?!
Åk skidor och var glada.

Har kollat upp lite olika skidor av olika märken och priser under dagen.
En sak vet jag nu, ska man reklamera en skida med så marginella fel får man sluta åka skidor och ägna sig åt något annat,
Lade lite olika skidor på en plan stålbalk och belastade dem lite olika, Inget par var 100 % perfekt i spannet eller i tipen.
Vet inte vad ni ska ägna er åt men fågelskådning är ett förslag, optik brukar man kunna lita på.

Senast ändrad:
Skeva skidor?!
Nej det kommer inte påverka känslan och inte heller estetiken, och varför ska man isåfall reklamera? Allt snack om att alla produkter ska vara perfekta tror jag inte ett skit på, vi köper saker som inte är 100% hela tiden. Ska vi vara riktigt petiga äger ytterst få här på freeride ett par skidor med samma spann och samma hårdhet på bägge skidorna.

Sätt på bindningarna snett och vint och ut och åk på dem, när du väl är ute på de åken en Katana är byggd för kommer du förhoppningsvis le och vara glad och ha tankarna på allt annat än det skeva i vad du har på fötterna. Om du fortfarande tänker på det då tycker jag du kan ta den tiden som stöket med att reklamera kommer att ta och tänka över vad som är det viktiga med att åka skidor.

Glöm bort de små oviktiga sakerna och ägna dig åt att njuta av de viktiga sakerna. Puder, skidåkning, pist, skog, rännor, dropp, raviner, bluebird, snöstorm, topptur, lift, after ski, frukost, alport, fjällen, bastu, vänner etc...

Tillbaka
Topp