Ski around... Kanada

Joye

Aktiv medlem
Ski around... Kanada
Hej alla freeriders, det var ett tag sen sist nu...
Efter några år med för lite skidåkning tänkte jag nu se till att ordna något ordentligt. Med jobb och liv i övrigt är en säsong inte ett alternativ. Frågan är istället hur man kan maximera åkning och upplevelse i en begränsad tidsrymd. I mitten av sommaren började jag därför titta mig omkring på vilka alternativ det finns, en vanlig chartervecka på någon fullpackad turistort är inte riktigt vad jag söker. Hittade istället två alternativ med en liten roadtrip runt Kanada. Både Langley www.langley.eu/sv/skidresor/specialresor/ski-around-kanada/ och Xtravel www.xtravel.se/destination/skidresor/Kanada erbjuder dessa resor och nu söker jag efter erfarenheter eller råd för vad jag bör välja. Jag attraheras av tanken på att få se flera orter och kanske hinna hitta någon favorit att återkomma till senare.

Jag ser mig själv som en kapabel åkare. Är någon av dessa resor tillräcklig nivå på eller riskerar man att hamna med en samling medelålders turister som tror sig kunna åka bara för att skidorna är de senaste?

(Ett ytterliggare alternativ skulle kunna vara om någon säsongare känner sig manad att anordna en roadtripp för mig och guida runt till några orter under sisådär 10 dagar :-) )

Alla förslag och feedback är välkommen!

Senast ändrad:
Ski around... Kanada
Hej Joye,

Gjorde denna trip med Langley förra året, v.8. Hade ungefär liknande frågor som du innan jag åkte och fick jäkligt mycket tips innan jag reste. Jag vet inte om jag hade tur den vecka jag åkte men det var ett gäng duktiga åkare med på resan, 2 killar från Sverige (förutom jag själv) och resten norrmän. Det viktiga för mig förutom att ta del av lössnön var att få åka med ett gäng riktiga skidåkare, som ville och orkade åka i ett högt tempo. Det funkade bra tycker jag. Hörde däremot från guiden att gänget innan var ett stort kompisgäng där ingen hade t ex transivers, så det kan nog variera. Men se till att du kommer en vecka där det är lite olika grupperingar så kan du nog hitta någon/några att åka med.

Guiden på Langley var bra påläst och visste vart vi skulle åka utan att behöva leta. Är man på ett ställe 1-2 dagar har man ju inte tid att själv leta efter de riktigt bra linjerna.

Har du tänkt åka Cat eller Heli under resan så bör du kontakta guiden på Langley så ordnar han/hon med detta. Annars är det risk att det inte finns plats om du bokar när du kommer dit.

Jag har ett ton av info. om du är intresserad, så hör av dig om du vill höra mer detaljer eller vi se lite bilder.

Annars kan jag verkligen rekommendera denna round-trip, du kommer att ha det as-kul. Och som du säger, det är perfekt att se lite olika ställen när man är där så kan man gå direkt på guldkornet nästa gång. Fast det är klart, alla platserna var guldkorn! Funderar på att göra om resan 2014. :D

Ski around... Kanada
Tack för svaret. Jag tar gärna emot tips på vad som är värt att göra när man väl är där. Resan är bokad men det blir med Xtravel istället för Langley. Dags att komma igång med försäsongsträningen nu :-)

Ski around... Kanada
Har åkt runt i Kanada med hyrbil 2 ggr och med Langley 2 ggr. Kan rekommendera både och. Hyrbil gör ju att man kan stanna lite var man vill. Charter i en liten grupp med guide blir väldigt beroende på sällskapet. Ena resan med Langley gick det nog mer pengar på shots än på liftkort men åkningen var jäkligt bra trots att varmaste dagen var -18 grader C. Hade 88 cm puder på 48h i Red Mountain, svårslaget :D Guiderna får inte köra off-pist och det var ganska stor skillnad på hur guiderna hanterade det gentemot gästerna, dvs hur mycket tips på off-pist repor de pekade ut fast de själva officiellt inte kunde åka där. T ex om de offrade lite egen åkning för att sista åket plocka upp med bussen efter vägen och så vilket det är bra läge för i t ex Whitewater. Grym skogsåkning.

Ski around... Kanada
Så trevligt Joye, har också bokat med Xtravel nu idag, blev 20-30 januari resan. Fast funderar på att åka ner 4-5 dagar innan o värma upp lite ;) Vilken resa har du bokat?
Så nu kommer fler problem, skall uppdatera skidgaderoben också..
Har fastnat för LINE skidor och då främst Sir francis bacon 108mm midja eller Opus 118mm midja.
Kommer köra denna resan och sen i sverige weekends och veckoresor i alperna, väger 75kg o kör offpist när det finns tillfälle och tycker om att ligga på skär i pisten när de är hopplöst i offpisten. Har gjort 3 säsonger så är väl en god skidåkare.
Känns som Sir francis bacon e perfekt för resor till alperna men blir den för "smal" för kanada puder?
Har kört på Vökl Gothama 105mm midja innan men vill ha mer sväng o rocker.

Ha de fint

Ski around... Kanada
Tack för inputen snorkel!

@Daniel: Kul, då ska vi på samma resa ;-)
Jag delar ditt problem med en valet av redskap för resan. Har inte haft möjlighet att åka så seriöst de senaste åren så rocker och feeet midja är nya områden för mig. Hade tänkt att skjuta på mitt grubblande om skidval till längre fram, kanske att man kan hinna med ett skidtest innan dess. Men nu har jag satt igång och läst in mig på vad som gäller och sneglar för tillfället på Völkl Shiro. Får fortsätta fundera och studera men något fett med rocker ska jag ha med mig.

Ski around... Kanada
min bror bor i Canada ( betyder att jag åker över lite då och då) så jag har lite kontakter med div. puderjägare där borta. skulle kanske kunna styra upp någonting med runt 5 pers. jag var över och rekade lite förra året. annars rekomenderar jag x-travel som har krav på att man är duktig/erfaren åkare.

Tillbaka
Topp