skiboard?!?!

AKvS

Medlem
skiboard?!?!
jag har nu länge undrat vad en en skiboard är för ngn sorts farkost?
e det den där riktigt feta skidan som man har pjäxorna framför varandra på? såg ngr sådana förra säsongen, om inte, vad kallas det?

/ebbot

skiboard?!?!
En skiboard är ju en sån där gammal härlig planka med ett snöre i toppen. Som en enowboard, men inga bindningar och inga stålkanter och mycket mindre. Och ingen skärning. Vit på översidan och blått belag.

Nåt jag såg för ett par år sen som är riktigt skumt, är en teleboard. Det är en telemarkmono, alltså en skida med två telemarksbindningar på. Fattar inte riktigt hur det är tänkt att det ska fungera, men det finns säkert nån som vet... Såg riktigt vettlöst ut. Om någon har provat får ni gärna berätta hur mysko det var.

skiboard?!?!
Snowblades är Salomons variant på det som populärt benämns som Skiboards (men den ursprungliga betydelsen är den som återfinns ovan).

skiboard?!?!
Möjligtvis tänker alla småkidz på korta pjattlagg. Själv svarar jag genast som ovan, en ca.1m lång plastbräda, ca.25cm bred utan skärning med ett snöre i toppen. Den blå undersidan var baktill försedd med två stållister, lite som fenor kan man säga. Man skulle kunna kalla det en skateboard för snöunderlag. Ett klart underskattat färdmedel som är otroligt roligt jmf tex mot snowboard, telemark och all skidåkning med skidor kortare än 195cm.

/Hawk

Tillbaka
Topp