skibum i NZ

skibum i NZ
Ingen erfarenhet dho, men jag har även funderat på detta. Har du Skola/Univeristet - ja Studier redan bestämt? om inte - Så har jag Själv kollat in Språkpunktens samling studier som ger frihet till olika aktiviteter. I Auckland Och Christchurch har de skolor och från de orterna kan man fara på småresor till bla, skidställen. De har även småresor om inte aktivitetnerna går att utföra i området, till ställen där man kan paddla kajak, bergsklättra, simma med delfiner och valsafari mm. Ja, Kanske inte den bästa informationen, men Språkpunkten har mer!! KOlla upp dem, jag tycker de e bra om du är inne på Studie-hållet. Du får ju mycket fritid beroende på hur många lek.tim du väljer.

:]

skibum i NZ
Tja..

Jag ska bumma på NZ sommaren 2004. Har kollat upp lite kring det.. (Tyvärr inget som har något som hälst med plugg att göra, men det kanske kan vara till någon nytta ändå)

Om man vill åka och jobbba så måste man skaffa ett arbetsvisum. Eftersom det inte finns någon Nya Zeelänsk ambasad i Sverige måste man skicka ner sitt pass OCH 2000kr (avgift för visum) till Nya Zeelänska ambasaden i Bonn. (Det är den ambasaden som gäller för hela europa.) Detta arbetsvisum som man då erhåller går endast att få en gång i livet. (Illa) Men det gälelr för ett år.

Det finns även en annan väg att för visum med arbetstillstånd! Detta är lite invecklat. Det handlar kort om att man har en speciell urkeskvallifikation som efterfrågas av någon på Nya Zeeland. Denna kvalifikation ska även inte gå att erhålla på Nya Zeeland. Personen som då behöver din "expertis" måste då skriva ett intyg att han/hon behöver just dig. Detta intyg måste uppvisas när du ska erhålla detta visum.

Nu till jobbmöjligheterna. Lagarna om visum och jobb är fett kostiga. När man sak erhålla ett vanligt arbetsvisum (sådant man bara får en gång i livet) måste man visa upp ett intyg att man redan har ett jobb och papper på det. Vad som sedan är jävligt skumt är att det på många Nya Zeelänska skidorters hemsidor står att för att få söka jobb måste man redan ha ett arbetsvisum. (Kopia sak bifogas med ansökan.)
Det motsäger sig själv lite granna.

Jaja.. Det var det jag kunde bidra med.. Hållar konstant på att kolla ny info. Kanske uppdaterar lite senare..

Ha det..

skibum i NZ
tack för infon. låter hur bra som helst alltihopa. nån som vet om csn ger studiebidrag i NZ? hörde nåt om att dom beviljade det i australien. hmm.. visumet låter ganska skumt. kan ju bli problem med att skaffa jobb.. tack igen

skibum i NZ
Låter himla cool me NZ måste jag säga!! är väldigt nyfiken på det landet faktist..! Funderar på en grej angående visumen där..? Hur länge får man egentligen stanna utan nåt alls?? nån månad eller??
Hursomhelst lär det ju va rätt värt att skaffa det där engångsgrejset.. annars lär det väl bara bli mest snack å i slutändan åker man aldrig dit?!
Jajja, nog filosoferat.. Har nån kollat upp studierna nåt mera??.. Skulle va himla värt att typ läsa nån engelskakurs me bidrag och samtidigt åka snowboard mest hela dagarna!!
Elle jobba på nå sjabbigt hak som servitris bara för att få åka.. känns lite som om det kvittar bara man har hyfsat me fritid!?

Jaa.. tacksam för mera information..!!

Ha de alla så länge! =)

skibum i NZ
Hej Emma.
Ett vanligt (icke arbetsvisum) gäller i tre månader..
Ganska okej tid, men sedan ska man ju leva på något.. Vore iof skönt att bara lalla runt och pumpa puder utan att behöva jobba. Fast då ska man ha jobbat lite innan.
ciao.

skibum i NZ
Hej Emma.
Ett vanligt (icke arbetsvisum) gäller i tre månader..
Ganska okej tid, men sedan ska man ju leva på något.. Vore iof skönt att bara lalla runt och pumpa puder utan att behöva jobba. Fast då ska man ha jobbat lite innan.
ciao.

skibum i NZ
tjäna!
jag och en polare har tänkt att åka till NZ för att hasa lagg nästa sommar... tänkte åka iväg i juni nån gång...
först så gör vi NZ i den takt vi känner för (skidåkning, rafting, bungy... you name it!)... sedan packar vi väskorna och flyger till bali eller fiji-öarna för att surfa!
kan bli hur fett som helst egentligen!

vi tänker naturligtvis inte jobba utan sparar ihop pengar hemma. flygresesan turochretur går på runt 12 000. om man bokar genom STA, langley eller liknande.

det var vad jag hade att säga!
vore kul om det var nåra andra som tänkte göra en liknande resa!

daniel

Tillbaka
Topp