Skibumma Nordamerika eller Alperna som första

ohlslof

Medlem
Hej, jag går ut gymnasiet nu till våren, siktar på att dra till norge och knega och sedan dra en säsong och åka röven av mig. Vi är ett gäng polare och funderar på vart vi ska ta vägen. Kanade eller Alperna tvistar vi mellan. Skulle därför vilja veta lite mer om hur mycket pengar man behöver beroende på de olika destinationerna, hur det går till med visum och liknande, osv... Vad som är mest värt helt enkelt. (och lättats att "pull of" som första säsong..
Vi skulle vilja dra till ett ställe med local feel och inte för mycket svenskar..

Så vilket berg tycker ni man ska satsa på?
Kicking horse, revelstoke, mayrhofen, egnelberg? tipsa loss!:D

Inte för mycket svenskar... de ställen du listar upp har många, fullt med nordbor i Revelstoke där jag är nu.
Kolla i forumdelen skibumkompisar och se vilka trådar som är kortast eller har inte ens finns. Vi var en repa i Banff till exempel och där träffa man inte på några svenskar, dock var åkningen inte lika spännande. Annars har jag hört att Italien är inte lika bummartätt, och därmed mindre puderhets.

alltså det är ju inte hela världen om man skulle stöta på svenskar det är ju till och med trevligt, det får ju bara inte bli som att man knappt är i ett annat land om du förstår hur jag menar.. Men hur har du gått till väga för att komma över atlanten? Budget osv?

Rev är ett bra ställe att bumma på. Får massa snö, enkelt att hitta och ett rätt stort berg att leka på :) Priserna är dessutom inte så dumma :)

Jag hade hellre tagit kicking horse eller whistler än Revelstoke. Byn är för liten för en hel säsong och det är berget också. Dessutom är ALLT hikande. Snön är grym och det finns kul terräng men åken är generellt korta och involverar MASSOR med traskande/hudande. Dessutom är puderhetsen sjuk.

Budget beror mycket på vad man har sen innan, i Kanada kommer du säkert vilja ha turbindningar och hudar. Man ska ha transciever spade sond och helst gå lavinutbildning nånstans också. I övrigt är levnadskostnaderna med mat och hyra ungefär som i Sverige, bensin billigare men de bilar man får tag på är oftast törstiga.
Själva resan blir ju billigare om man kör i europa, men vill man bli kompis med locals så bör man iallafall i frankrike kunna språket, europa är det också lättare att få folk hemifrån på besök som kan fylla på ens förråd med hjortronsylt och kalles kaviar.

havreboll sa:
Jag hade hellre tagit kicking horse eller whistler än Revelstoke. Byn är för liten för en hel säsong och det är berget också. Dessutom är ALLT hikande. Snön är grym och det finns kul terräng men åken är generellt korta och involverar MASSOR med traskande/hudande. Dessutom är puderhetsen sjuk.
Jag skulle säga att Golden är mycket mindre än Revelstoke. Samt att det är mer traskande i Kicking....och kortare åk. Rev är perfekt för den som vill hitta riktigt bra åkning utan att behöva kunna berget utantill (men det är klart...sånt hjälper också)

Vinter-Paul sa:
Budget beror mycket på vad man har sen innan, i Kanada kommer du säkert vilja ha turbindningar och hudar. Man ska ha transciever spade sond och helst gå lavinutbildning nånstans också. I övrigt är levnadskostnaderna med mat och hyra ungefär som i Sverige, bensin billigare men de bilar man får tag på är oftast törstiga.
Själva resan blir ju billigare om man kör i europa, men vill man bli kompis med locals så bör man iallafall i frankrike kunna språket, europa är det också lättare att få folk hemifrån på besök som kan fylla på ens förråd med hjortronsylt och kalles kaviar.
okej, men i ringa summor klarar man en säsong på 40 tusen? beroende på hur slösaktigt man lever? och behövs det någon form av visum om man ska till Kanada?

jag och tejen skaffade visum via canada-sweden youth exchange program, det delas ut 500 st om jag kommer ihåg rätt. Ansökningsavgiften var 1000 kr tror jag och man måste uppfylla vissa krav osv, iom det får du stanna ett år samt arbeta med det mesta, (arbete inom vård,barn och vissa andra kräver speciella intyg om jag minns rätt)

Budget beror mycket på vad du har sedan innan och hur spartanskt du tänkt leva. Vi ligger på 55k /skalle
utan bil inräknat. Kan låta som det är mycket men ska tillägga att vi inte direkt haft det knapert. Tex så åkte vi till Edmonton i 3-4 dar och kollade in gallerian, sen åker vi även till chicago och stannar där en vecka. Ska väll tillägga att vi hade ALL skidutrustning sedan tidigare.

Ort vet jag inte om det ens är lönt att tipsa om då det finns lika många som delar min åsikt som är emot den. Bra skidorter både revelstoke och kicking horse tror inte du blir missnöjd om du väljer ena eller andra. Jag har då hursomhelst haft en kanonsäsong här i Kicking!

PNyberg sa:
havreboll sa:
Jag skulle säga att Golden är mycket mindre än Revelstoke. Samt att det är mer traskande i Kicking....och kortare åk. Rev är perfekt för den som vill hitta riktigt bra åkning utan att behöva kunna berget utantill (men det är klart...sånt hjälper också)
Nu pratar vi inte om golden här, och personligen tycker inte jag att t.ex southbowls 250-350 fallhöjdsmeter av platt skog eller uppkörd north eller greely bowl är grymt (det är det man kommer till utan att kunna berget eller hika 1+timme). Sen finns det rolig terräng med bra drops och ofta grym snö, men att ens nämna det som ett ställe som passar som första säsong och som inte innehåller galet mycket svenskar är väl lite att ta i (hört på bussen "Man, it´s better to speak Swedish than English here this year, crazy")

havreboll sa:
PNyberg sa:
havreboll sa:
Nu pratar vi inte om golden här, och personligen tycker inte jag att t.ex southbowls 250-350 fallhöjdsmeter av platt skog eller uppkörd north eller greely bowl är grymt (det är det man kommer till utan att kunna berget eller hika 1+timme). Sen finns det rolig terräng med bra drops och ofta grym snö, men att ens nämna det som ett ställe som passar som första säsong och som inte innehåller galet mycket svenskar är väl lite att ta i (hört på bussen "Man, it´s better to speak wedish than English here this year, crazy")
Tyckte att jag läste att byn var för liten för en säsong och att whistler eller kicking hörde var bättre? Wtf? Whistler, visst, men andelen åkare och mängden snö i kicking vs rev går ju inte att jämföra. Kicking blir ju uppåkt på nolltid, och får färre stora snöfall än rev. Man åker ju till khmr för att åka på allt som ligger kring systemet. I rev kan du ju köra r inbounds och fortfarande få freshies trots att det är mer folk. Och trots att åken i south/north bowl är "korta" så är dem iaf längre än de du får i kickings motsvarigheter...

Tillbaka
Topp