Skibummar-fragor

laddah

Ny medlem
Skibummar-fragor
Hejsan.
Nu ar det sa har att kommande sasong, 07/08 ar jag mycket sugen pa att bumma nagonstans i alperna. Fragan ar bara, bor jag kunna lokalspraket? Tex. om jag vill till Chamonix bor jag kunna flytande Franska?
Ni fattar nog.
Kommer rakna med att ha nagot mindre jobb dar nere, nagonting i stil med diskare pa nagon lokal krog/restaurang eller kanske eventuellt bartender om man hinner utbilda sig under sommaren 2007.
Ge mig garna alla tips som kan behovas, hur mycket pengar jag behover for att klara mig fran 1 December till 1 Mars, vill helt inte behova jobba. I alla fall inte mycket.
Tror ni ca. 30,000kr racker for den tiden om man delar en lagenhet med ett par vanner, fixar gemensam resa ner osv... Med lite planering helt enkelt.
Vill helst ta mig till Saalbach.
Kom med tips/forslag!

/Ludvig

Skibummar-fragor
3 månader på 30 lax är nog inte omöjligt om du hittar en billig bostad och lever billigt osv.. Men du kommer behöva vara väldigt sparsam tror jag. Tre månader blir nog inte så väldigt mycket billigare än fem med tanke på att du ändå måste köpa liftkort, utrustning osv. Förresten, har du all utrustning? Om du inte har nånting utan måste börja med att köpa prylar för 10-15k blir det nog svårt.

Skibummar-fragor
Om du jobbar är 30 000 mer än tillräckligt om du tänker åka till saalbach. Det är dock svårt att kirra ett boende där, så var ute i god tid om du vill ha något fixat innan du kommer dit. Tjeina

Skibummar-fragor
de två första inläggen har båda rätt. 30 lakan utan att jobba kan bli svårt att klara sig på. med kneg är det dock ok. det går mer stålar än vad man tror. alltid nya prylar man vill ha! som Citera sa så beror det såklart på om du har den utrustning du behöver annars får du som sagt räkna me 10-15 lakan. angående språkkunskaper så är det alltid såklart en fördel att kunna språk. både österrikare och frassar har en tendens att inte vilja prata engelska. du kanske blir något bättre behandlad men ett par grundfraser räcker. de är så vana vid svenskar. om du jobbar ingår ofta boende på stället men annars bör du va ute i ganska god tid.

Skibummar-fragor
carli sa:
...som Citera sa så beror det såklart på om du har den utrustning du behöver annars får du som sagt räkna me 10-15 lakan...
som Citera sa?! hahaha... nu har du inte alla hästar hemma. eller tror du att alla här på freeride heter Citera :P

Skibummar-fragor
Du kan räkna med ca:

-Boende 13-20 000
-Liftkort 7 000
-Utrustning 3-20 000
- Resa 1 500-4 000
- Mat 5-10 000
- Fest 0-10 000

Allt är ganska beroende på vad du tänkt dig. Det är ganska svårt låta bli att köpa grejor under säsongen även om man har det mesta. Har du inte redan utrustning kan det bli en del att handla, seciellt om du vill ha top of the line. Boendet är ganska varierande i pris. I Chamonix kostar det kring 15 000. Liftkort kring 7 000. Resans pris varierar beroende på hur många som bilar tillsammans, eller om du flyger eller åker buss ner. När det gäller mat, är det väl upp till var och en, men jag föredrar personligen att inte bara äta pasta en hel säsong. Fest är väl upp till dig hur mycket pengar du vill lägga på :-)

Skibummar-fragor
Mickeee sa:
När det gäller mat, är det väl upp till var och en, men jag föredrar personligen att inte bara äta pasta en hel säsong. Fest är väl upp till dig hur mycket pengar du vill lägga på :-)
najj, har vart i Italien en gång och då var det pasta med köttbullar eller ris och fiskpinnar 12 av 14 dagar... :D
dom andra 2 var det faktist god mat.

*GOD MAT
oxfilé med hasselbackspotatis
och
laxfilé med pressad potatis och röd-stenvitsrom ;D

Skibummar-fragor
Vad menar ni med utrustning?
Har: Brada, rygga, jacka, byxor, pjaxor, googles, hjalm. Saknar: transiver + spade
Nagot mer man bor rakna in i utrustning?

Sa om jag inte ska jobba, bor jag rakna med 50 lakan for en sasong da?
Och hur lange ar lagom att vara dar? Later det bra att aka 1 December - 1 April eller nagot i den stilen?
Och hur svart ar det att fa tag pa jobb?
Om man tanker pa att jag kommer planera detta saker i alla fall 2-3 mandare innan minst sa kommer jag val inte ha nagra storre problem med att hitta sasongsboende for mig och ett par kompisar? Eller ar jag helt ute och cyklar nu?
/laddah

Skibummar-fragor
Hej

Har gjort ett par säsonger och räcker gott och väl med 10000:- i månaden om du lever normalt. Har aldrig gjort av med mer om jag unnar tar första månaden för då tillkommer ju liftkortet. Och då skall det tilläggas att jag har ätit helt oki mat oxå. Alltid bättre att kunna språket om man vill jobba. Om du ska jobba se till ayy du kan åka oxå då. Alltså går dag jobb bort.Utrustningen du har verkar räcka. Plus att du skall köpa dom sista viktiga sakerna.

/H

Skibummar-fragor
Boende kommer du nog inte ha några problem att fixa 2-3 månader innan, hittade vårt boende för en dryg månad sen. Alltid bra och va ute i god tid om du vill ha det billigaste.

Jag har hört att är man bara nere i god tid så ska det inte vara några problem att få jobb bara man visar sitt intresse.

Skibummar-fragor
Det går att klara sig på mindre än 50 000, men det är bra att räkna i överkant på allt.

Angående utrsutning, så är det ofta saker går sönder (t ex brädan & googles), du sliter grejorna ganska hårt under en säsong. Det är lätt att bli sugen på nya prylar, t ex i Chamonix (som för övrigt är ett prylmecka) kanske du vill börja klättra frammåt vårkanten (mycket klättring i Chamonix) eller något annat.

Angående boende och jobb är det som Pitor säger. De riktigt billiga och bra boenden går först, så det kan vara idé att söka boende ännu tidigare. Jobb hittar du säkert i December om du visar stort intresse och frågar överallt.

Det kan förresten dumpa riktigt bra i slutet av april, och marginalkostnaden för en månad extra är relativt låg, så det kan vara nice att stanna längre.

Tillbaka
Topp