Skibums: Val Thorens VS St Anton

Eric_W

Aktiv medlem
Funderar lite smått på vart jag ska göra min nästa säsong.
St Anton har länge funnits i tankarna. Sen kom jag och tänka på en helt underbar vcka jag hade i Val.t

Gjorde Chamonix i vintras. Lite småtrött på skidbussar och en helt sinnes puderhets som finns där. Är fortfarande i det stadiet att jag vill ha både grymt party och grym åkning dock som i cham.. så..

St Anton: Mycket skibums (bra), bra party och bra åkning?!
Hur ärde med puderhetsen? Tänk nu på att jag har vart i Cham och är van vid att folk kmmer till liften 7 på morran för att få plats och slår sig fram i liftkön när de dumpat.
Kommer mest snö i Alperna?

Val Thorens: Vad jag kommer i håg helt grymt party på Malaysia. Hängde där hela veckan och missade nog resten av utelivet där. Är de mycket skibums som håller till i Val.T?
Minns att åkningen var helt otrolig. Otroligt lättillgänglig offpist och vi åkte ospårat hela veckan lång. Snösäkert? Stor fördel är att man bara kan gå rakt ut från lägenheten tillbacken. Ofta åka från dörren.

St Anton är fortfarande mest troligt, men blir mer och mer sugen på Val.t

heej min pojkvän och min syrra o jag hade också tänkt att åka till st anton men det verkade så jobbigt att få boende där så nu åker vi til Val t istället..hoppas att det blir grymt..kanske ses i backen!

Lättillgänglig offpist i VT är väl ändå fel... nog väldigt små åk isåfall...

Kör på st anton ...

Jag tycker nog att du ska överväga st anton igen, Jag har gjort 2 sesånger i vt, en på tango o en bum, Valthorens e inte dårligt o åkningen kan vara helt sjukt bra, dock mkt bättre i Meribel o couchevel.
snabba negativa fakta angående vt,
.Hög höjd. du kommer spendera en tredjedel av sesången med något som liknar tuberkulos, de e förövrigt samma skit som bummarna i chamsud brukar gå o dra på,
.Lappsjuka, Vt e en avkrok utan motsvarighet, det spelar ingen roll om du har bil det tar nästa en timma att ta sig tillbaks upp för berget (i goda förhållanden).det finns inget att göra förutom att åka skidor, är skidåkningen kass e allt kass, Stora hotell och uthyrnings butiker e allt,
.Storm. Vt e en enda stor gryta längst upp i en 2 mil lång dal, vilket betyder att vinarna pressas upp genomdalen o cyrkulerar längst upp, och tro mig ordet vindpack kommer få en ny betydelse efter du har sett detta, liftarna stänger och folk håller sig inomhus. 80-100 kmh e inte o vanligt, detta hände 5 gånger förra vintern, om du åker puder påflygfältet på tisdan kan du spela fotboll på samma platts på torsdan när vinden lagt sig.

de e klart det finns positiva sidor med vt åxå annars skulle inte folk göra 10 sesånger i rad där. Annars kan jag rekomendera Val D Isere som franskt alternativ

Båda är bra men annorlunda. ValT har ju sjukt bra storabergsåkning (köp hela tre dalarnas liftkort och åk i meribel och courchevel, ej VT) men till priset att du blir tvungen att bo just i den skithåla som ValT faktiskt är. Riktigt jävla ställe egentligen som är helt belamrat med dyngpackade ryssar.

I Anton är det ju lite mer soft by men lägre berg. Fantastisk åkning kalla vintrar, men en varm vinter kan det nog bli lite småsegt.

Båda ställen har många offpiståkare, men puderhetsen är absolut obefintlig om man jämför med chamonix.

Jag hade velat hänga i ValT kanske ett par månader, men vet inte om jag hade stått ut med byn och boendestandarden en hel säsong.

Senast ändrad:
Tack för bra svar, nu har vi ju redan ordnat allt i St Anton så de bär av dit.
Skönt att höra att de är mindre puderhets där än i cham också. :) Sett en hel del näst in till extrema grejer i liftkön där när de dumpat. :P

Lite tråkigt att bergen är så låga i St Anton bara. Måste ju göra viss skillnad på åkningen mot till ex. cham eller val t med toppar på 3,800 och 3,400 meter runt om..

Får hoppas påen kall vinter i år. :)

Tillbaka
Topp