Tja!
(Jag har klonat detta svaret från en annan liknande tråd som jag svarade i för några veckor sedan pga klockan är sent och jag är lite trött, men men..)
Jag ska till Val Thorens i vinter (igen), och jag skulle kunna skriva ungefär hur mycket som helst som svar på säsongarfrågor, men för att börja lite lagom dänger jag iväg lite blandade överlevnadstips/observationer:
1. Om du ska åka offpist: skaffa rätt utrustning, lär dig att använda den, och åk inte med folk som inte gjort detsamma. (Gäller såklart vart du än befinner dig, inte bara i VT.)
2. Håll så mycket till vänster som det bara går i liftkön till Funitel de Peclet.
3. Om någon erbjuder dig Joss – säg förslagsvis "nej tack" på lämpligt språk.
4. De magiska orden "discount saisonniere, s'il vous plait" ger dig 10 procents rabatt på allt utom alkohol på Sherpa (mataffär).
5. Gå med i FB-gruppen
"Seasonaires of Val Thorens 2017/2018". Lite död än så länge men det har dykt upp en del jobb. 90% folk som frågar om transfers till/från Geneve, jobb och/eller boende, och 10% skvaller och skitsnack.
6. Vill du bo mitt i det skandi-brittiska säsongarpartyghettot så spana efter lägenheter som ligger i husen Neves och Glaciers. Öronproppar och lågt behov av personligt space rekommenderas.
7. Fixar du ett jobbkontrakt på 17h/vecka eller mer så får du rabatt på liftkortet.
8. Skaffa stora liftkortet, alltså 3 Vallées. (Behöver du bli övertygad så säg till så skriver jag en längre argumentation om varför.)
9. Skaffa Carte Neige (köps på Club des Sports i samma hus som Turistbyrån). (
Här finns en tråd om vad det är och varför det är bra att ha.)
10. Förlängd hemförsäkring är mig veterligen det smidigaste sättet att lösa försäkring över en hel säsong.
11. Col-liften kallas Frysen av en anledning.
12. Akta dig för golfbollar.
13. Säsongarlördagar på John's Scandi.
14. Summit > Malaysia.
15. Ickeförvåningen som uppstår hos samtliga närvarande säsongare när någon övertaggad bartender sätter eld på taket inne på Snesko för sjuttioelfte gången samma vinter.
16. Dricka bärs och kolla skidfilm/FWT på Crewzer.
17. Snowfood har grymt goda chicken nuggets. Enda fyllekäket som möjligtvis är värt besväret.
Annat:
De flesta som säsongar i VT tar det lite som det kommer – många är där lika mycket för fest och jobb som för att åka lagg, hundraprocentiga bummare som bara åker och inte jobbar alls är inte så många till antalet, och som jag ser det är stämningen ganska ohetsig (förutom när det kommer till att festa, då kan det hetsas in absurdum). Det är inget behov av att vara kung på att åka skidor för att skaffa sig kompisar med andra ord.
Att kunna franska skadar självfallet inte, men det är absolut inte nödvändigt, finns massa folk som varit där i evigheter som överlever med basala artighetsfraser plus engelska.
Typiskt säsongarboende är lägenheter på 25-30m2 med våningssängar för 4-6 pers. För detta pröjsar man nånstans kring 25k (SEK) per person och säsong. Boenden för färre än så är ovanliga, och kostar oftast en bra bit mer per skalle.
Skidbussen inom byn är gratis, och bussen till och från St Martin via Menuires är av någon oklar anledning bara gratis för resenärer utan skidor.
Flyger gör man enklast till Geneve, för det går fler transfers dit än till/från Grenoble och Lyon.
Undrar du mer saker så hojta så svarar jag så gott jag kan.
/Hedda