Skid googles?

SkidsterDennis

Ny medlem
Skid googles?
Hej Alla glada skidfantaster.

Jag har en fråga till proffsen. I vintras hade jag lyckan att träffa en FET dump i Italien, det var dock vår snö, men ändå 100 cm på 24 tim inte illa :)
Problemet jag hade var när vi susar ner för berget i Alagna hade jag kopiösa problem med sikten... Min skidgoggels immade igen stup i kvarten, om ni känner igen er så är det inte enkelt att hitta linjen...ja som ni gissar så blev det några vurpor här och där.. Min enkla fråga är: Har ni några tips på vilka goggels som e bäst i dessa förhållanden eller finns det andra knep att tänka på? finns det goggels som passar bättre för djupsnö? bättre ventilering mm??
Vi hörs!

Skid googles?
Har haft bra erfarenhet med Spy Soldier.
Något man måste tänka på är att varje gång du sätter upp glasögonen på hjälmen eller mössan så släpper du in kalluft och fukt innanför glasen, detta skapar imma. Är det dessutom en fuktig mössa vi pratar om så kan jag garantera att du får imma oavsett goggles.

Skid googles?
som utter säger, man får passa sig lite med att få in kalluft, har dock inte varit nåt större problem för mig...

satsa på goggles med bra optik och dubbla linser så minimerar du iaf risken för problem!

Skid googles?
SkidsterDennis sa:
Okey kanske de dax att skaffa sig ett par nya då :) kanske är ett tips att ha med sig minst 2 par i säcken sådana dagar med andra ord.
ja, och så kan det ju vara läge att skaffa ett par riktiga kontrastglas också. helspegel är väl inte optimalt vid kraftigt snöfall... :)

Skid googles?
Det är uppfattat, men jag vill tillägga att vädret vaer strålande när vi körde dock eftersom dalen var tvär stängd under 24 timmar :)

Bra tips tack

Skid googles?
Oakley crowbar är grymma, har aldrig fått imma i dom förutom när jag var ute och gick på topptur och det var bara lite i överkanten. Så länge man har dom på är det inga som helst problem.

Skid googles?
Kör utan goggles! Det är riktigt skönt, tycker iaf jag. Jag brukar slänga upp mina på hjälmen och enbart ta ner dom då det går riktigt fort så det inte blir för kallt, eller när man ska igenom snårskogen och vill skydda ögonen. Annars räcker det väl med att inte andas så kraftigt genom munnen. Det blir ju såklart värre om man har ngn slags ansiktsmask/skydd som gör att din utandning riktas uppåt.

Skid googles?
Har både ett par Oakley A-frame och ett par Oakley Crowbar och imman är liksom inget problem. Vid någon enstaka gång har mina goggles immat, men då har jag kommit på mig själv med att ha haft pannbandet för långt ner i pannan så att det har legat innanför ramen på gogglarna. När man i det läget svettas lite immar glaset igen direkt.

Som föregående har nämnt är det bara att slänga ut några kronor på ett par schyssta goggles med dubbla glas. Det kostar några kronor men är i alla lägen värt det.

Skid googles?
Ja alltså. Annon Realm har ju annars en fiffig løsning om man skulle akut få problem med imma (typ vid hike). På ovansidan finns næmligen ett meshnæt som man kan ta bort...easy as pie!

Skid googles?
Köra utan goggels fungerade inte alls speciellt då det var molnigt då ser man knappt om det går utför eller uppför hehe. Det är iaf intressant att jag inte är den enda med detta problem man kan kalla det lyxproblem men alla vet ju hur ivrig man blir de få gångerna man träffar en monster dump....

Ska nog kolla runt lite i höst och kanske prova lite alternativ med.
Tack alla

Skid googles?
Tror som tidigare antydits att det inte är några fel på dina brillor. Håll dem rena och torra, sätt aldrig upp dem i pannan, ta INTE av dem och putsa dem med något klädesplagg...

Kort och gott, brillorna ska antingen sitta framför dina ögon, eller nerstoppade i sin skyddspåse/fodral i ryggsäcken. Hamnar de någon annan stans - immar dem!

Tillbaka
Topp