Skid Tips!

daejjvan

Ny medlem
Skid Tips!
Hej!
Jag skulle behöva lite tips om billiga skidor.
För v.7 ska jag till åre o en vecka efter de så ska jag till branäs med klassen.
Just nu så har jag inga skidor(dom är för små + att dom är sålda)

Jag är inget proffs på att åka skidor men kanske inte nybörjare heller, men kanske mer åt nybörjar hållet en anvancerad åkare.
Jag har varierat lite med åkningen.
Först var de pisten fast jag ville pröva nåt nytt.
Då började jag åka i parken.
De gjorde jag i två år = 4 Veckor.
Sen blev de lite småt off-pist o lite brattare backar.

Jag skulle behöva ett par skidor som någolunda i off-pist, men endå så skulle jag vilja leka lite tex som åka baklänges(Switch) o något enklare i parken.

Självaste jag är bara 12 år men har åkt skidor sen jag var jätte liten.
Jag är 160 centimeter lång och väger 45 kg.
Så jag skulle behöva ha en skida på kanske 168 cm har jag fått tips om.
kanske helt rätt kan också vara helt fel.
nån som vet unjifär hur lång dom ska vara.
Vill använda dom i två sesonger.
Jag är ingen expert på skidutrustning, de är därför jag frågar er.

Kanske kan fatta att det inte går att få en skida exakt efter min smak och biligt, men några förslag skulle inte skada.
Jag tänker mer på begangnat.

Om någon har förslag eller till och med har skidor till salu i typ den beskrivningen jag menar så varför inte skriva här då.

Senast ändrad:
Skid Tips!
det här med längd är väldigt mycket en smaksak. jag personligen tycker att det är skönast om skidorna är lika långa som jag själv. då kan man ha ganska mjuka skidor utan att dom gör bort sej i pisten enligt mej. även om du ska åka lite offpist så köp inte allt för breda skidor då blir dom ganska tråkiga i parken. mina är 93 millimieter vilket jag tycker är i mesta laget för parkåkning men är suveränt när man ska åka lite överallt.
ta det väldigt försiktigt i offpisten bara. hoppas jag hjälpte till med något!

/Viktor

Skid Tips!
v-larsson sa:
det här med längd är väldigt mycket en smaksak. jag personligen tycker att det är skönast om skidorna är lika långa som jag själv. då kan man ha ganska mjuka skidor utan att dom gör bort sej i pisten enligt mej. även om du ska åka lite offpist så köp inte allt för breda skidor då blir dom ganska tråkiga i parken. mina är 93 millimieter vilket jag tycker är i mesta laget för parkåkning men är suveränt när man ska åka lite överallt.
ta det väldigt försiktigt i offpisten bara. hoppas jag hjälpte till med något!

/Viktor
schysst, tack för tipsen. men jag kanske måste ha dom i två år.

Skid Tips!
Tjaa Larsson

Håller med Viktor om längden. 168 känns lite långa för dig, som sagt smaksak men om du ska leka runt lite så ta inte för långa. Om man tänker på att du bara är 12 så kanske du växer lite, men inte tillräckligt för att du ska "växa ur" ett par 160 cm skidor.

Sen skulle jag kolla lite twintips om jag var du, skönare om du ska köra 180 osv. Funkar skitbra i offpisten om du frågar mig. Finns bredare varianter också så det är chill.

Men hey du ska ha dem i minst två år och är inte den mest avancerade enligt dig, så tänk lite prismessigt också, ingen idé att kötta sönder plånboken med utrustning du inte behöver. Skitbra att du ber om hjälp såhär, snacka med dem där du köper skidor så att du får en skön brädd och skidor närmare din längd. (kan vara så att den som rekomenderade 168 till dig tänkte långsidigt och att du skulle åka i två meter puder)

/ Dude

Skid Tips!
Bra fråga polarn... står inget om vilken som är bredare eller bättre för park... dra och kolla hur repiga head twinnen är, gör inte så jävla mycket men vissa vill ju bara sälja skiten liksom. Annars skulle jag ta dem av den anledning att de är 400 kr billigare. Kan du köpa ett par bra strumpor också

peace

Tillbaka
Topp