Skida för både puder och lite park?

gronis

Medlem
Tjabba!

Jag är på jakt efter en skida som först och främst är en puderskida, men som man även man kan lära sig hoppa med, vilket är mitt mål denna säsong.

Någon som har spontana förslag?
Jag har kollat på lite olika men säger inte vilka, vill ha ERA åsikter.

Tack på förhand

Alex

hur bred skida hade du tänkt dig? Puderskida är ett begrepp som inte alla har samma definition på.

För mig är det tex en skida som Armada JJ, 4frnt CRJ, Moment Bibby 186... andra kanske tycker att Armada Alpha 1/2 är det du söker efter..men sj så tror jag att puder inte så så ball med dom laggen.

Senast ändrad:
Bra fråga! Kan tänka mig att du kan det där bättre än mig. Vill ha en som flyter bra i puder men som man ändå kan skära med i backen. vad kan det vara? mellan 85 och 100?

haha, ja, mellan 85-100 klassas knappast som puderskida. det låter snarare som att du söker en allroundskida för liftbunden åkning inne i systemet?
jag tror att det är bra om du talar om vilka skidor du är intresserad av, det ger ju oss något att gå på.

Senast ändrad:
Först och främst en puderskida. Då ska du absolut ha något med minst 100mm i midjan. Helst en hel del till. Kan tänka mig att Armada JJ funkar bra till det du är ute efter.

salmon Shpgun tror jag kommer vara en riktigt bra skida för det. Har JJ nu men det är mer pist och puder. Tror Shogun blir årets skida.

Moment Bibby verker vara ett par riktigt fina lagg för lite allaround. Men dock lite svåra att få tag på.

Mittmontera mjuka rockerskidor funkar ju fint för grabbarna i Nimbus, så har du kul både i pudret och något lekfullt i parken. :) Men du får nog bestämma dig för vad du prioriterar.

Det beror sig ju lite på hur stor du är.. vissa kan ju få flyt med ett par public enemy... Medan stora pojkar behöver lite mer yta att dela upp vikten på.

Så.. hur stor är du egentligen?

Senast ändrad:
Okej, jag har kollat på salomon shogun, rossignol s5 samt s3. Det jag funderar på är om shogun har tillräckligt twintip för att kunna landa switch, vilket jag tänkte lära mig. Och om den verkligen funkar i parken, för på salomons hemsida får den en etta på park & pipe.

Jag är 183cm lång och väger ca75 kilo. Har åkt skidor hela mitt liv samt tävlat, så jag vet hur man svänger ;)

Tack för engagemang!

Senast ändrad:
du ska köpa Line Sir Francis Bacon !!

en rolig skida som är från storslalomsväng i 120km/h till puder och bluebird !

mvh/
181cm och 85kg mattias

linkan_110 sa:

mvh/
181cm och 85kg mattias
Jag har ingen erfarenhet av skidan i fråga men är den inte lite väl bred (ca 110mm i midja om jag minns rätt) ?

regefalk sa:
linkan_110 sa:

mvh/
181cm och 85kg mattias
Jag har ingen erfarenhet av skidan i fråga men är den inte lite väl bred (ca 110mm i midja om jag minns rätt) ?
Ja, den var FET! Jag är rädd för att inte kunna glida från kant till kant med en sån midja?

gronis sa:
regefalk sa:
linkan_110 sa:

mvh/
181cm och 85kg mattias
Ja, den var FET! Jag är rädd för att inte kunna glida från kant till kant med en sån midja?
Det är inga problem! Kanske tar 5 åk att vänja sig...

Jag har kört 3 säsonger på Scratch BC och Scratch BC WRS (båda 98mm) och den förlusten i pistprestanda som ett kliv upp till 110mm ger får du igen mångdubbel i mjukare fören!

Visst, majoriteten av alla säsongande svenskar i alperna tycker säkert att ~100mm är en riktigt bra puderskida, men det är samma personer som glider upp i backen vid 10 och börjar lapa sol och öl vid 14.30...

Line SFB tror jag är ett mycket bra val, precis som linkan säger. Du får ju leta lite bortanför de "vanliga" 110mm's skidorna, men då kommer du hitta bra, lätta skidor som kommer kunna spätta på bra i pisten och i parken med. Hendryx är ett bra alternativ om man har behov av att svänga mycket.

Mitt tips om du vill hitta lätta, breda skidor som fortfarande funkar bra i pisten är att du tittar på mindre märken, de stora tillverkarna har inte lika snabb utveckling av "udda" modeller...

Senast ändrad:
Prova ett par Steeze/S6. Jag trivs skitbra på mina.
Körde dom som enda skida i vintras i sverige, alperna och kanada.

Funkar till allt. Häng inte kanterna på dom bara så går dom som på räls även om det är isigt.

Tjena Grönis!

Oroa dig inte för bredden, jag kan pressa pist rätt bra på mina K2 Nancys, och jag misstänker att du är snäppet vassare skidåkare än vad jag är. Storslalomsväng är min vän :)
Dock har det hänt att jag önskat att de vore bredare...
(De är 95mm btw)

Åkte förra säsongen på 98mm breda K2 seth och önskade för varje sväng i det mjukare föret att dom var bredare. Med en bred skida får man åka bottenlöst bra mycket oftare än med en smal skida. Var aldrig några problem i pisten heller, möjligen om det var lite isigt och man kände för att köra kortsväng. Men när gör man det liksom. Runt 110mm midja känns som ett bra val, det är vad jag satsar på i bredd för all möjlig åkning den här säsongen.

Carled sa:
Jag har kört 2 säsonger på Scratch BC och Scratch BC WRS (båda 98mm) och den förlusten i pistprestanda som ett kliv upp till 110mm ger får du igen mångdubbel i mjukare fören!
ord.
gronis sa:
linkan_110 sa:

mvh/
181cm och 85kg mattias
du hade till och med tävlingserfarenhet och tvivlar på att du kan få den från kant till kant? jaja, oavsett tror jag inte du behöver oroa dig, tar några åk, sen har man vant sig med det.

Senast ändrad:
tror också att ett par line sfb verkar bra, eller kanske ett par armada jj?

Tack för alla svar!!! sfb verkar vara ett braval alltså. Dock aldrig hört om Line förut... Är det bara jag som är nerkörd i salomon- och rossträsket?

gronis sa:
Tack för alla svar!!! sfb verkar vara ett braval alltså. Dock aldrig hört om Line förut... Är det bara jag som är nerkörd i salomon- och rossträsket?
Ehhmm..ja. För de flesta här är helt inne på "ju ovanligare desto bättre" eller "ju mer "gangsta" desto bättre". Mer att folk ogillar Ross och salomon för de säljer helt vanliga skidor till ovanligt höga priser medan andra tillverkare har ovanlig design till ett bra pris. Det enda som är nackdel med små märken är att jaa... inte så lätt med reklammationer om den närmaste återförsäljaren är på andra sidan jorden... :(

kolla skistore.se där finns sfb för ett bra pris !

måtten på den är 142-115-139 !!!!

men det är inga probs att få upp den på kant !...den är är väldigt mjuk och har line´s egna variant av någon mini-rocker typ !

på dom amerikanska forumen har den fått bra kritik för att topsheeten är hård...det kan jag hålla med om !

bor du i gbg kan du klämma på mina om du vill, elr om skistore har fått in nåra par !

/mattias

BeengaN sa:
scratch bc kanske? inte så väldigt bred så den fungerar nog bra
Eller varför inte S6/steeze då. körde på ett par förra säsongen. Stansen var på modern så svingvikt fanns det knappt ngt som hette. Flytet är godkänt med tanke på monteringen. Men om man säger såhär så trivdes jag bättre i skogen med dom än på öppna fält.

Jag kör mina steeze på standard och dom funkar helt ok att bränna med.
Visst dom dyker mer än rockerskidor men det killen söker är ju en kompromiss.

yiu-han sa:
Jag kör mina steeze på standard och dom funkar helt ok att bränna med.
Visst dom dyker mer än rockerskidor men det killen söker är ju en kompromiss.
Exakt. Så att då montera dom en bit fram (modern) kan va en bra idé för honom. :) Tips är att sätta ett par P15/P18/fks på dom..då väger dom knappt inget...klockren kombo! Vikt/prestanda då såklart :P Annars finns ju dynafit.... jibba med dynafit?? hmmm

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
gronis sa:
Srry ouppdaterad, men vad är steeze/s6?
rossignol s6, som den heter sedan förra säsongen. tidigare rossignol steeze.
Okej, Tack!

Jag har nog bestämmt mig för Line sfb! Men bindningar??? Griffon, jester eller sth 16. Jag väger ca 74 kg, är salomon för hårda för mig? Står på deras hemsida 95kg+ jester är väl gjorda i stål vilket väl är bra om man vill ha allt lite styvare??

gronis sa:
Lee-nus sa:
gronis sa:
Srry ouppdaterad, men vad är steeze/s6?
Okej, Tack!

Jag har nog bestämmt mig för Line sfb! Men bindningar??? Griffon, jester eller sth 16. Jag väger ca 74 kg, är salomon för hårda för mig? Står på deras hemsida 95kg+ jester är väl gjorda i stål vilket väl är bra om man vill ha allt lite styvare??
1. det är mer metall på sth 16 än på jester. fjädern är lika stark.
2. var ställer du dina bindningar på? om du inte skruvar upp dem över 10 tycker jag att du klarar dig lika bra med griffon, om du vill hålla dig till de tre bindningar du nämnde. känner du inte att du kör stenhårt och droppar stort finns egentligen ingen större anledning att välja bindning med DIN-skala över 12, eller max 14. det är bara onödiga pengar!

Lee-nus sa:
gronis sa:
Lee-nus sa:
Okej, Tack!

1. det är mer metall på sth 16 än på jester. fjädern är lika stark.
2. var ställer du dina bindningar på? om du inte skruvar upp dem över 10 tycker jag att du klarar dig lika bra med griffon, om du vill hålla dig till de tre bindningar du nämnde. känner du inte att du kör stenhårt och droppar stort finns egentligen ingen större anledning att välja bindning med DIN-skala över 12, eller max 14. det är bara onödiga pengar!
http://www.skidbutiken.com/~840Fx0000003/?Y999=PGP&Y174=TWINTSIDE&Y173=000061
Någon av alternativen på line sfb ska jag köpa. Dom ska användas mestadels för puder men ska även lära mig hoppa under säsongen. Så vad fasiken ska jag välja?

gronis sa:
Någon av alternativen på line sfb ska jag köpa. Dom ska användas mestadels för puder men ska även lära mig hoppa under säsongen. Så vad fasiken ska jag välja?
ptja, du kan ju gå mellanvägen och välja sth14 om du känner att du vill ha utrymme för utveckling.

Lee-nus sa:
gronis sa:
ptja, du kan ju gå mellanvägen och välja sth14 om du känner att du vill ha utrymme för utveckling.
Okej, men du skulle säga salomon före marker?

Tillbaka
Topp