Skidåkning från Göteborg Mars/April

AbsolutIggy

Medlem
Hej allesammans,

jag ska bo i Göteborg i 4 månader och vill inte gärna vara helt utan skidåkning! Dessutom skulle jag vilja prova på skidåkningen i Sverige, har aldrig åkt där tidigare.. (Norge är väl OK också..)

Tidsperioden är mars-maj i år. Vilka skidområden är enkla att ta sig till från Göteborg inom en rimlig tid och utan allt för många byten? Föreslå inte något i Alperna, det är inte det jag letar efter..

Helst vill jag ha skidområden där jag kan åka offpist, backar med en släplift och något hundratal fallmeter är inte särskilt interessant för mig.

En annan fråga: någon som vet hurdana resor Chalmers Alternative Sports arrangerar i vår? Jag har bara sett Chamonix-resan på deras hemsida..

Sverige kan du glömma, det är bara Norge som är intressant från Gbg, Hemsedal är ett bra alternativ, dit det går mängder av bussresor med bl.a. Resdax, Softresor osv från centrala gbg

Rimlig tid i det här fallet är ca 6-7 timmar

gillar inte hemsedal personligen.. men nattåget till åre? hoppar på vid 6 på kvällen steker lite på tåget, bio etc. Sen går man och lägger sig och vaknar i östersund ungefär. Vet inte riktigt hur det ligger till nu för tiden men så var det när jag åkte dit sist.

Om du vill ha något som ligger närmre kan du glömma offpisten glömma fallmetrarna.

Håller med att det i princip bara är Norge som gäller från gbg.

Dock så går det att få till resor tillexempel Kittlefjäll. Tåg från gbg efter lunch på torsdag så att du hinner med bussen från sthlm och sen så morgon tåget från sthlm till gbg på måndag morgon. Kan man flexa lite så löser det sig men det är tight.

Gbg är en underbar stad i alla avsenden utom skidåkning då det verkligen suger att bo här.

V. 13 åker jag med natttågt till åre.. Tåget går vid centralen 18.00 elr 19.00 är uppe vid 10.00...Kan ju vara ett altenativ

Tack för svaren. Ska kolla lite närmare. Nattåget är absolut ett alternativ. Ska kolla bussresor också.. det blir nog inte mer än en långhelg i vilket fall..

alebacken funkar iaf en månad till! 2 boxar och ett riktig fläskigt hopp faktiskt!
bästa året för alebacken någonsin!

Jag tror jag skippar Alebacken.. park är inget för mig. Jag misstänker att Alebacken hamnar under kategorin 'hundratalet fallmeter' också?!

En annan sak.. sneglar lite på att dra till Riksgränsen med flyget, blir väl ca. 6-7 timmar den resan också. Någon som har gjort det? Är det värt att åka till Gränsen i april.. dvs finns det chans att få lite djupsnö?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp