Skidåkning i Iran

viktori

Ny medlem
Skidåkning i Iran
Åker till Iran i början av februari, önskar komma i kontakt med någon som i likhet med mig rest själv, inte med någon organisation. Är väl i första hand Dizin och Shemzen jag tittat på. Lite tips om praktikaliteter, saker att tänka på, misstag att undvika m.m

Väl mött Viktor Pettersson

Skidåkning i Iran
Hej Viktor

Var i Dizin med Pathfinder i vintras. Det var en riktigt bra resa och skönt att ha guide men absolut ingen nödvändighet.

Flyg är relativt billigt och det misstänker jag att du redan bokat. Vi åkte taxi från Dizin till Teheran när vi skulle tillbaka, kostade ca 300 kr. Dock bokade vår guide åt oss och chauffören kunde ingen engelska. Att tänka på när du åker till Dizin är att det går att komma dit från två håll men att vägen från Shemshak som är närmare, slutar mitt i backen och du har 400 fallhöjdsmeter ner till botten. Ett riktigt bra åk men inte så kul med massa packning mitt i natten.

I Dizin fanns det plats på hotellet när vi var där i slutet av jan och det var inte jättedyrt. Bodde precis nedanför liftarna och det var ok. Det fanns dessutom stugor för uthyrning precis nedanför liftarna men jag har ingen kontakt eller koll på det. kolla med Christer_H här på freeride han har nog bättre koll och skall troligtvis också ner.

Vi hade tur med väder och snö så det var riktigt bra hela veckan, även om en av knappliftarna som gav tillgång till nordkammen aldrig var igång, fick hika istället. Några i gruppen åkte till Shemshak men av olika anledningar kom jag aldrig dit.

Genom en av deltagarna i gruppen kom vi i kontakt med en riktigt trevlig kille som heter Nader. Han har dragit igång www.skifunclub.com som ska arrangera prylar i Dizin under vintern. Kolla med honom, han kan vara bra att ha kontakt med eftersom han kan fixa nästan ALLT där nere

Hör av dig om det finns några specifika frågor
[nicklas]

Skidåkning i Iran
Hej.

Precis som Niklas skriver så kan man åka på egen hand men det underlättar att åka med guide. Mina 2 veckor i Iran (2008 med Pathfinder) gick på med allt nästan 17000kr, åk själv å spara 7000kr, Iran e mycket billigt om man bränner inget på sprit ;-)
Nader som driver www.skifunclub.com är en mycket seriös, trevlig, hyfsat duktig skidåkare med bra kontakter om man vill göra annat än att vara i snön.
Jag skall dit i januari 2 veckor (igen) med lite vänner och Nader ska hjäpa till med bla. boende och transfer.

Maila Nader och säg att du fått tippset från Niklas & Christer. Åker Du ner så köp med snus till honom så gör han allt för Dig ;-)

Skidåkning i Iran
Tack så jätte mycket grabbar! ska maila honom pronto... Det ligger sig så att jag ska resa 4 veckor på arabiska halvön innan jag ska till Iran! Känns sådär och släpa grejorna runt men funderar på lite olika lösningar! Hur e det att få tag på skidor därnere om jag inte skulle kunna ta med mina egna? I nödfall liksom? Sådär sugen på att lttja med storslalom lagg i snustorrt puder och 10 minus, då bara måste man få ha sina egna grejor.

I dagsläget blir det runt den 2:a fenruari som jag ska till Dizin!

Tackar det ödmjukaste//Viktor Pettersson

Skidåkning i Iran
Tror att Du skall glömma det med att hyra i Iran...20-3 0år gamla prylar på skidorten. Går att köpa senaste prylarna i Teheran men det är dyyyrt!
Så första tippset är att ta med eget ;-)
Går det inte att lämna in din utrustning på förvaring under 4 veckor på flygplatsen på "arabiska halvön"?

Skidåkning i Iran
viktori sa:
Tack så jätte mycket grabbar! ska maila honom pronto... Det ligger sig så att jag ska resa 4 veckor på arabiska halvön innan jag ska till Iran! Känns sådär och släpa grejorna runt men funderar på lite olika lösningar! Hur e det att få tag på skidor därnere om jag inte skulle kunna ta med mina egna? I nödfall liksom? Sådär sugen på att lttja med storslalom lagg i snustorrt puder och 10 minus, då bara måste man få ha sina egna grejor.

I dagsläget blir det runt den 2:a fenruari som jag ska till Dizin!

Tackar det ödmjukaste//Viktor Pettersson
Skidorna i Dizins skidshop är finfina grejjer. Ett fåtal skidor är kanske så gamla så de har skruvade stålkanter, men i övrigt har alla skidor säkerhetsbindningar, och det finns säkert kompaktskidor på runt 195, om du inte vill köra på fullängd...

...nej allvarligt talat, ta med dig allt du behöver!

Skidåkning i Iran
Tips till er som funderar på att åka till Iran: flyg med Iran Air. De kör direktflyg från Stockholm och Göteborg, som enda bolag vad jag vet, och är billigast. De finns inte med i den prisjämförelsetjänst jag använde, varför jag hittade dem först när det var försent. Iran Airs biljetter kan bokas genom några resebyråer, se t ex http://www.iranair.se/english/Agencies-Stockholm.php för Stockholm.

Tillbaka
Topp