Skidåkning och festande i Bad Gastein!

kungA

Ny medlem
Goddagens medmänniskor!

Åker för första gången till dem Österrikiska alperna, närmare bestämt Bad Gastein, tillsammans med 4 personer den 28/3. Målet är egentligen rätt simpelt. Vi vill åka skidor, och vi vill festa. Utöver allt man läst på internet, så vill söker jag svar från folk som har lite bättre koll än många andra. Så jag vänder mig hit.

Hur är åkningen? Dvs, om man söker utmaningar även i pistade backar, kan man då finna dem?

Festar gör man bäst?

Prisuppgifter, vad kostar en öl på krogen? Matpriser?

Snöparker? I sådana fall, hur är klassen på dem?

tack på förhand.

Tja, finns mkt roliga ställen att festa på. Den bästa afterskin är antingen på silver bullit eller häeggblomms, silver bullit är nog mer turister på och alla bummare verkar hänga på häggbloms. På natten var det jävligt bra drag på blockhausl som ligger en bit längre ner i byn. Dom spelade skön musik och det var mkt folk.
Jag kunde inte hitta så många svarta pister men det finns väl några, men de flesta backarna är röda. Det som vi tyckte var det bästa åket var i offpistbacken i sportgastein man åkte ut till höger från toppliften och kom ner i en annan dal sen får man ta bussen eller taxi tillbaka.
hoppas detta hjälper lite

Senast ändrad:
Att åka på Stubben (Stubnerkogel) är egentligen helt onödigt, förutom skogsåkningen / offpiståken som finns där. Pisterna är bara en transportsträcka för att komma ner i byn igen.
Rekommenderad pist är att ta Stubben upp, och sen åka ner mot Angertal. Pisten heter B19/22 och slutar i en svart som heter B20. Detta åk innehåller många sköna krön och det är en låång backe.
Därefter tar ni liften från Angertal upp i Schlossalm, här finns en del sköna piståk också.

Rekommenderade offpiståk är på Stubben, börja åka mot Angertal. Precis mitt i släpliften som går där kan ni droppa ner skiers left. Detta åk kan vara ganska lavinfarligt. Se upp och lita på lavinvarningarna!
I övrigt finns det skön skogsåkning på väg ner mot Angertal också, skiers right ut strax innan B20 börjar.
Även i Schlossalm kan det åkas offpist. Att hika över Hohe Sharte är ett känt åk, som innehåller mycket öppna ytor. Se upp med lavinfaran här också och håll skiers left i slutet av åket för att inte hamna långtbortistan. Sport Gastein talar för sig självt, finns många bra åk. Det mest kända är Norden (nordabfarht), som du kommer till direkt efter liften. Du behöver dock ta bussen tillbaka eftersom du kommer ut på vägen mellan sporten och BG. Brukar gå ganska mycket bussar och där finns busshållsplats.

Det kan även vara värt att besöka Dorfgastein om piståkningen i resten av systemet är käz.

Festandet är vildast på Häggbloms, skönast på Eden och med mest STS-turister på Silverbullit. Gatz är att direkt orekommendera, sämsta stället i stan.
Det finns även lite krypinställen längre ner i byn som kan vara värda att besöka.

Vad jag vet har BG ingen park, det har inte varit någon där under mina två säsonger där. Åk då istället till Flachau om ni har tid, Österrikes bästa park sägs det.

Heinz_p har helt rätt i allt utom angående parken fanns en liten denna säsong på stubben ingen vidare men den funka men det finns bättre offpiståk

Hur gick det?
Nåt drag på Blockhäusl?
Skidåkning är väl ändå Sportgastein och på andra sidan tunneln som gäller. Eller?

Lånar tråden lite.
Finns det någon sommarskidåkning i närheten av Bad Gastein.
Har vunnit en resa dit med vandring och lättare klättring.
Men åker gärna till någon galcier om det finns i närheten och inte kostar en förmögenhet.
Tänkte även hyra utrustning om det finns.

Tacksam om någon vet.

Enslow

Senast ändrad:
Lånar oså tråden ska också ner till alperna o bad gastein verkade najs men vet någon om de är åldersgräns på någon av pubarna oså?

Det var faktiskt 18 år detta året i Bad Gastein, var iofs en av sportlovsveckorna.

hmm, inte de roligaste o höra men om man glider ditt med en som e 22? och man själv är 17 kanske det är lugnt?:S

Du kan alltid försöka men tror det kan bli ganska svårt. Förra året som 17 åring i Bad Gastein hade vi svårt att komma in, blev nekade hela tiden innan vi lärde känna vakten. (inte genom att tjata utan hjälpe hans polare vid olycka)

Tillbaka
Topp