Min mening bästa NZ-siten: www.snow.co.nz, översikt över de olika orterna.
Allt jag skriver är mina åsikter och är grundat på mina egna erfarenheter. Har tidigare gjort säsonger i Hemsedal och St.Anton.
Jag har åkte på Treble cone, snow park och Cardrona, som alla ligger på sydön(den kallare ön med mindre befolkning). Bodde i wanaka. Det byggs hur mkt som helst just nu, priserna skjuter i höjden och om 5 år kommer nog inte mkt vara sig likt.
Treble cone är brant, med rolig offpistterräng och en liten park med rails o boxar. Långa köer. Österrikes landslag kommer dit o tränar storslalom och super-g. Inavlad liftpersonal och skidpatrull. Mer köer. Mest kö. Otroligt mkt kö efter snöfall.
Snow park är en lift, en park, inga pister. Kändisar jag kände igen Pep fujas, Tanner Hall(shit va klen han e!?), Shawn white(hans farsa satt i liften och berättade anekdoter om när lille Shawn busade med skidpatrullen), Fredrik kalbermatten, DCP, Travis Rice, Keir Dillon, JP Solberg, USA:s halfpipe landslag mfl.
De har en stor fin superpipe, ett helt gäng olika boxar och rails. De största kickarna övervägde jag inte ens på att prova. Och framförallt, ack så viktigt, så gott som ingen kö! Ovant med fler brädåkare än skidåkare. Endast varit öppet tre säsonger. Det kommer bli större, vackarare och populärare.
Cardrona. Familjestället. 1000 japaner, värt att veta är att de säger yes yes, när de inte förstår vad man säger. Mycket bra park. Rails(en del väldigt stora), kickar och half-pipes. Utsatt vädermässigt. Irriterande platt. KÖER.
Alla "skifields" var minst sagt små.
Tänk på att i NZ måste du ta bilen(räkna med 30-40min) eller lifta till backen. Sällan man kan bo vid själva backen. Bussarna är verkligen inte gratis. Varje år dör folk i sina bilar på väg upp eller ner från skidbackarna på slingriga bergsgrusvägar. Kolla också upp om vägarna är öppna innan du ger dig av. Ofta stänger de vägarna genom bergen och alternativen kan bli långa omvägar.
De stänger backarna väldigt ofta pga oväder. Det är blåsigt på NZ. Snöar det på morgonen får man ringa runt och se vilka som har öppet. Pratade med en lokal kille som kom från nordön. Hans lokala berg var stäng 60% av förra säsongen!
De kallar all snö för puder. 10 cm, kladdig, nollgradig, solskadad snö får nya Zeeländarna att komma i extas. Roligt att lyssna på deras glädjetjut när man själv ångrar att man gick upp två timmar tidigare för så skit.
Köerna på de flesta orterna är nästintill absurda. Stort undantag är snow park, helt köbefriat.
Solen är stark o fin. Välj mellan solskydd eller googlesbränna. Tidigt på säsongen är det vanligt att det är mulet och tom regnar i dalen men i backarna ovanför molnen stålar solen.
Parkåkningen är underbar på NZ. Skatekulturen är närmast mainstream och de gillar rails. Vanligtvis 5-6 ggr så många rails som kickar i en park. Och ALLA kör rails. Även folk som inte kan svänga.
Sjukvården är gratis för turister! Gratis som i, inte en krona om du går till ett sjukhus och kanske 100 spänn om du går till en privatklinik.
En sak att göra dagar du inte är i backen är vinprovning. Åk runt till några olika vingårdar och smaka loss. De flesta spottar INTE. Missa inte detta.
Husen är oftast oisolerade och saknar element. Ta med tofflor och pyjamas. Vänj dig vid tanken att se din anderäkt inomhus på morgonen och att elda i vedspis. Skönt att komma hem igen till varma sverige efteråt. NZ:ländarna tycker själva att de är coolt/macho att frysa och går gärna i shorts när det är snö ute.
Tjejerna klär sig inte som i sverige.
Nya zeeland och australien är inte samma sak. Du kan inte simma emellan. Titta på en karta, du kan bli överraskad.
Bensin och öl på krogen är billigt. Lönerna låga.
Miljömedvetenheten näst intill obefintlig. Ytterst ovanligt med återvinnig, inte ens glas, batterier slängs i papperskorgen. Djuren matas med antibiotika i förebyggande syfte. Debatten om var de resistenta bakterierna kommer ifrån har precis börjat. De har ingen kärnkraft och tycker själva att det gör dem till guds bästa barn. Lite som chips och diet coke, tycker jag.
Omodern tv. Fruktansvärd OS-rapportering. Kommentatorerna lipar när domarn dömer fördel andra laget. Otroligt uselt tv-reklam, när-tv standard. Alldeles för mkt av den också. De tvingades visa sagan om ringen special, utan reklam. Hade inte gått annars.
Folk har en trevlig avslappnad attityd förutom till OS och idrott. De lider av ett otroligt mindervärdeskomplex och försöker hela tiden hävda sig. Missa inte hakan, krigsdansen alla manliga lag gör innan sina landskamper. Se en rugbymatch om du får chansen. Det är löjligt brutalt. Lägg märke till hur de stampar på försvarans händer och huvud om de är off-side.
Polisen jagar fortkörare och bilbältesfuskare, vanligt med civipolisbilar. Blir du bötfälld. Betala inte, prova istället att skriva ett överklagebrev o se först. Min vän slapp 750kr i bilbältesböter. De har inte mkt grövre brottslighet att syssla med. Mkt lite bräd- o skid-stölder.
Shopping. Gillar du skate och surfkläder så kan du välja o vraka. Istället för levis, diesel och replay är det volvom, billabong och quicksilver som är mainstream.
Sagan om ringen är inspelad på NZ. Fantastiska vyer.
Christchurch är skitfult, Wanaka är vackert.
Jonas