Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidåkning sommaren 2021
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1230492" data-attributes="member: 175247"><p>Tack för uppdateringen!</p><p>Blir intressant att se om Kaprun klarar det. Jag skulle dock aldrig välja Kaprun för sommarskidåkning mer än kanske för någon dag, ligger för lågt och är ganska litet. Mölltal är väl i stort sett bara en nedfart och lift, tror jag (dock lite högre höjd än Kaprun).</p><p></p><p>Ja, man får minnas det fina som var, för det kommer inte tillbaka förrän nästa istid om några tusen år.</p><p>Sommarskidåkning har jag provat i Zermatt, Pitztal, Sölden och Hintertux.</p><p>Många bilder från de resorna har jag presenterat i "var-är-bilden-tagen-tråden".</p><p>Hintertux var på den tiden en fantastisk glaciär med ett mäktigt isbrott som stäckte sig ända ner till 2500 möh, alldeles till höger om Tuxer Fernerhaus. Nu finns på den sluttningen bara sten och grus.</p><p>Nerfarten till Tuxer Fernerhaus försvann också under något 10-tal år, och sommaråkningen var bara mellan 3000-3250 möh. Med snökanoner och vattenreservoarer fick man "liv" i den nerfarten igen och nu är det öppet mellan 2660-3250 möh året runt.</p><p></p><p>Jag kan fortfarande rekommendera detta om man vill prova. Under hela liftdalstationen i Hintertux finns ett supermodernt parkeringshus (= GRATIS! HÖRDE NI SKISTAR?!), där man bara går rakt upp till liften Gletscherbus 1.</p><p></p><p>Åk dock inte senare än början på juli, senare kan det beroende på tjockleken på säsongens snötäcke bli tråkiga åkförhållanden. Har sett augustibilder där man åker på grå glaciäris och det vita snötäcket är borta. Öppet är det dock alltid!</p><p></p><p>Fina restauranger, terrasser och sport/service shop vid/i Tuxer Fernerhaus på 2660 möh. Trevligt och prisvärt boende med bykänsla hittar man i Lanersbach (1300 möh) 10 minuter från Hintertux.</p><p>Inte alls dumt att sitta på hotellterrassen i sommarsolen sent på eftermiddagen med en öl eller en cappucino efter en härlig skiddag.</p><p></p><p>Allra helst rekommenderar jag Hotel Tirolerhof med halvpension.</p><p>Supertrevlig värdfamilj och en kulinarisk högtidsstund varje kväll!</p><p>Prisnivån i juni/juli är också betydligt lägre än på vintern.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1230492, member: 175247"] Tack för uppdateringen! Blir intressant att se om Kaprun klarar det. Jag skulle dock aldrig välja Kaprun för sommarskidåkning mer än kanske för någon dag, ligger för lågt och är ganska litet. Mölltal är väl i stort sett bara en nedfart och lift, tror jag (dock lite högre höjd än Kaprun). Ja, man får minnas det fina som var, för det kommer inte tillbaka förrän nästa istid om några tusen år. Sommarskidåkning har jag provat i Zermatt, Pitztal, Sölden och Hintertux. Många bilder från de resorna har jag presenterat i "var-är-bilden-tagen-tråden". Hintertux var på den tiden en fantastisk glaciär med ett mäktigt isbrott som stäckte sig ända ner till 2500 möh, alldeles till höger om Tuxer Fernerhaus. Nu finns på den sluttningen bara sten och grus. Nerfarten till Tuxer Fernerhaus försvann också under något 10-tal år, och sommaråkningen var bara mellan 3000-3250 möh. Med snökanoner och vattenreservoarer fick man "liv" i den nerfarten igen och nu är det öppet mellan 2660-3250 möh året runt. Jag kan fortfarande rekommendera detta om man vill prova. Under hela liftdalstationen i Hintertux finns ett supermodernt parkeringshus (= GRATIS! HÖRDE NI SKISTAR?!), där man bara går rakt upp till liften Gletscherbus 1. Åk dock inte senare än början på juli, senare kan det beroende på tjockleken på säsongens snötäcke bli tråkiga åkförhållanden. Har sett augustibilder där man åker på grå glaciäris och det vita snötäcket är borta. Öppet är det dock alltid! Fina restauranger, terrasser och sport/service shop vid/i Tuxer Fernerhaus på 2660 möh. Trevligt och prisvärt boende med bykänsla hittar man i Lanersbach (1300 möh) 10 minuter från Hintertux. Inte alls dumt att sitta på hotellterrassen i sommarsolen sent på eftermiddagen med en öl eller en cappucino efter en härlig skiddag. Allra helst rekommenderar jag Hotel Tirolerhof med halvpension. Supertrevlig värdfamilj och en kulinarisk högtidsstund varje kväll! Prisnivån i juni/juli är också betydligt lägre än på vintern. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidåkning sommaren 2021
Tillbaka
Topp