Skidåkning sommaren 2021

fredw

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Vågar man hoppas på att det kan gå att åka skidor på någon europeisk glaciär i sommar?

Här står litet om läget i Österrike:
"From the 19th of May 2021 Austria's borders will once again be open for tourist travel and restaurants, hotels, culture and leisure facilities will also be opening. There will also be new entry regulations."

Hintertux just nu:

1620140528150.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Vågar man hoppas på att det kan gå att åka skidor på någon europeisk glaciär i sommar?

Här står litet om läget i Österrike:
"From the 19th of May 2021 Austria's borders will once again be open for tourist travel and restaurants, hotels, culture and leisure facilities will also be opening. There will also be new entry regulations."

Det låter ju trevligt!
Då behöver Sverige först bli ett "orange" land, då kan alla fritt resa in.
Eller ett "ljus-rött" land, då kan alla som har haft Corona eller är fullvaccinerade resa in.
Just nu är Sverige ett "mörk-rött" land, och ett "problem" är att vi testar betydligt fler än de flesta länder och då blir ju antalet upptäckta fall därefter. Vi testar t ex dubbelt så många som Tyskland i förhållande till folkmängden.
Här kan man läsa om de olika färg-markeringarna som EU just nu försöker att komma överens om:

Det är nog mycket troligt att vi i Sverige har kommit ner på "ljus-rött" eller "orange" när vi är inne i juni.
Frågan är väl bara vad "corona-diktaturen" Tyskland tänker göra, man måste ju ta sig igenom det landet.

I Hintertux kör man på sommaren:
- Gletscherbus 1,2 och 3 (kör hela dagen)
- 2er Sesselbahn Gefrorene Wand 3b (kör till ca kl 15)
- Schlepplift Gefrorene Wand 1 och 2 (kör till ca kl 14)
- Schlepplift Olperer 1 och 2 (kör till ca kl 13)

Åkbar fallhöjd är 590 m.
Efter Midsommar är ofta italienska ungdomslag på träning där, och sätter upp portar, men åkytorna är så stora att de inte är "i vägen" för oss turister.
Dessutom packar de ihop och åker ner kl 12 varje dag, när man själv har bänkat sig för lunch på solterrassen vid Tuxer Fernerhaus, och laddar inför de resterande eftermiddagsåken! :) :cool:⛷️

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Läser precis här att tyska regeringen är på väg att lätta på sina restriktioner för vaccinerade (och eventuellt även folk som dokumenterat haft COVID), som alltså kan återgå till mindre inskränkta liv så snart parlamentet klubbar förslaget. Sannolikt kommer något liknande förr eller senare gälla även för genomresande som uppfyller samma krav.
Vi får hoppas att EU (och Schweiz) får ordning på "vaccinpass" för att göra det lättare att resa som de siktar på framåt midsommar.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Skidåkning sommaren 2021
Norska Stryn kan man också sommarlängta till, nu satsar man på catski bla eftersom den övre ankarliften inte går längre. Men hur det är med inresa dit i slutet på maj när de öppnar vet man ju inte heller riktigt.
FB24446F-1A87-46C9-9010-A650939C91B7.jpeg
D922401B-3E4B-4B53-8717-8F89F002D966.jpeg

Bakom snökatten har de rep man tolkar med, typ som skotrarna på Åreskutan till toppen.

FMP

Medlem
Skidåkning sommaren 2021
Varför stängdes egentligen övre liften i Stryn?

Österrike har ju närmst, flest och bäst (?) möjligheter för sommaråkning. Men även Schweiz (Zermatt, Saas- Fee), Frankrike (val d'isere+ tignes, les 2 alpes & alpe d'huez) och Italien (Stelvio) brukar ju ha en del öppet. Återstår ju att se hur (om!) de vill hantera turister då...

Förutom Stryn finns ju även Juvass och Fonna för sommaråkning i Norge, om det skulle bli lättare att sig dit.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Österrike har ju närmst, flest och bäst (?) möjligheter för sommaråkning. Men även Schweiz (Zermatt, Saas- Fee), Frankrike (val d'isere+ tignes, les 2 alpes & alpe d'huez) och Italien (Stelvio) brukar ju ha en del öppet. Återstår ju att se hur (om!) de vill hantera turister då...
Tyvärr har ju klimatförändringarna nästan helt satt stopp för sommarskidåkningen och det dröjer nog inte så många år innan det definitivt är slut.
Bäst förutsättningar har definitivt Zermatt genom höjd över havet, fallhöjd, längd på nerfarterna mm. Men numera stänger sommarliftarna till lunch. På 90-talet var sommarskidåkning i juni där, "nästan" som att vara på vintersemester, man åkte till kl 15-16 på eftermidagen och från Testa Grigia och uppåt var det oftast pulversnö, ner till Trockener Steg lite "slush". Nu når inte glaciären dit heller längre trots att det är över 2900 möh.

Stilfserjoch (Stelvio) är ett rent sommarskidområde, öppet maj-okt, men jag vet inte hur länge de kör liftarna på dagarna. Inget ställe jag skulle åka till ändå, väldigt platta nerfarter och bo uppe på ett tråkigt pass 2750 möh, där det blir rejält kallt på sommarkvällarna.

Val d'Isere, Tignes, Les 2 Alpes kör förmiddagsåkning. Så också Saas Fee.

Pitztal, Sölden, Kaunertal, Kaprun, Stubai, Mölltal har alla slutat med sommaråkning (stänger i början på maj och öppnar i oktober).

Den enda riktiga sommarskidåkningen som finns kvar är Hintertux, trots att den långt ifrån ligger högst (3250 möh).
Men det är med hjälp av stora och dyrbara investeringar som man håller liv i detta. Det finns snökanonsystem ända upp till Gefrorene Wand på 3250m, och under sommarmånaderna täcker man alternerat över stora delar av glaciären, vilket naturligtvis även är personalintensivt och kostsamt.
Hintertux är mycket omtyckt som sommarträningsläger för elitåkare också därför att den här glaciären har flera pister med rejäl lutning.
Bildexempel på "Vermattung" övertäckning av glaciären i Hintertux:
1620221039811.png

1620221175383.png

Senast ändrad:

FMP

Medlem
Skidåkning sommaren 2021
Uppdatering om Österrike; Mölltal håller öppet juni ut, Kaprun t om 24 Juli.

Har inte alls samma mängd erfarenhet av sommarskidåkning som PC, men det lilla jag provat har jag varit väldigt positivt överraskad. Häftig känsla att stå på snö mitt i sommaren, och dessutom få till riktiga åk med bra fallhöjd. Är man på nån av de glaciärerna med få pister öppna är det nog mer lämpligt som en aktivitet av många under en alpvecka än huvudsyfte om man inte ska tröttna dock.

Är ju tragiskt med glaciärsmältningen ur fler perspektiv än utebliven sommarskidåkning såklart. Men tydliggörs ju extremt av avsaknaden av snötäcke på sommaren jämfört med bara 20 år sedan. Avundsjuk på PC för alla härliga sommaråk som verkar gjorts genom åren!

PisteCarver

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Uppdatering om Österrike; Mölltal håller öppet juni ut, Kaprun t om 24 Juli.

Har inte alls samma mängd erfarenhet av sommarskidåkning som PC, men det lilla jag provat har jag varit väldigt positivt överraskad. Häftig känsla att stå på snö mitt i sommaren, och dessutom få till riktiga åk med bra fallhöjd. Är man på nån av de glaciärerna med få pister öppna är det nog mer lämpligt som en aktivitet av många under en alpvecka än huvudsyfte om man inte ska tröttna dock.

Är ju tragiskt med glaciärsmältningen ur fler perspektiv än utebliven sommarskidåkning såklart. Men tydliggörs ju extremt av avsaknaden av snötäcke på sommaren jämfört med bara 20 år sedan. Avundsjuk på PC för alla härliga sommaråk som verkar gjorts genom åren!
Tack för uppdateringen!
Blir intressant att se om Kaprun klarar det. Jag skulle dock aldrig välja Kaprun för sommarskidåkning mer än kanske för någon dag, ligger för lågt och är ganska litet. Mölltal är väl i stort sett bara en nedfart och lift, tror jag (dock lite högre höjd än Kaprun).

Ja, man får minnas det fina som var, för det kommer inte tillbaka förrän nästa istid om några tusen år.
Sommarskidåkning har jag provat i Zermatt, Pitztal, Sölden och Hintertux.
Många bilder från de resorna har jag presenterat i "var-är-bilden-tagen-tråden".
Hintertux var på den tiden en fantastisk glaciär med ett mäktigt isbrott som stäckte sig ända ner till 2500 möh, alldeles till höger om Tuxer Fernerhaus. Nu finns på den sluttningen bara sten och grus.
Nerfarten till Tuxer Fernerhaus försvann också under något 10-tal år, och sommaråkningen var bara mellan 3000-3250 möh. Med snökanoner och vattenreservoarer fick man "liv" i den nerfarten igen och nu är det öppet mellan 2660-3250 möh året runt.

Jag kan fortfarande rekommendera detta om man vill prova. Under hela liftdalstationen i Hintertux finns ett supermodernt parkeringshus (= GRATIS! HÖRDE NI SKISTAR?!), där man bara går rakt upp till liften Gletscherbus 1.

Åk dock inte senare än början på juli, senare kan det beroende på tjockleken på säsongens snötäcke bli tråkiga åkförhållanden. Har sett augustibilder där man åker på grå glaciäris och det vita snötäcket är borta. Öppet är det dock alltid!

Fina restauranger, terrasser och sport/service shop vid/i Tuxer Fernerhaus på 2660 möh. Trevligt och prisvärt boende med bykänsla hittar man i Lanersbach (1300 möh) 10 minuter från Hintertux.
Inte alls dumt att sitta på hotellterrassen i sommarsolen sent på eftermiddagen med en öl eller en cappucino efter en härlig skiddag.

Allra helst rekommenderar jag Hotel Tirolerhof med halvpension.
Supertrevlig värdfamilj och en kulinarisk högtidsstund varje kväll!
Prisnivån i juni/juli är också betydligt lägre än på vintern.

Senast ändrad:

Stortlopp

Medlem
Skidåkning sommaren 2021
Hintertux står ju på att-testa-listan. Attans att man inte kommer iväg i år p.g.a. en jäkla patogen. Sommarskidåkning är rätt mysig då man kan se det som en bonus samtidigt som det finns så mycket annat att göra. Har bara varit i Stryn några gånger men Hintertux måste provas.

jung

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Varför stängdes egentligen övre liften i Stryn?

Förutom Stryn finns ju även Juvass och Fonna för sommaråkning i Norge, om det skulle bli lättare att sig dit.
Den monterades upp och ned varje sommar. Det var helt enkelt för dyrt. Verkligen Synd att det inte investerats i en ny sittlift från botten till toppen. Det hade varit otroligt bra för stryn.

FMP

Medlem
Skidåkning sommaren 2021
Fonna öppnade i helgen, rapporterar 6 m snödjup vid dalstationen. Juvass öppnar på lördag. Frågan är bara när landsgränsen öppnar...

PisteCarver

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
På onsdag den 19 maj öppnar Österrike upp och sänker kraven rejält för inresa i landet. Dessutom öppnar hotell och restauranger.
Hintertux "jublar" på sin hemsida:
Dessutom meddelar man 410 cm snödjup! ❄️⛷️(y)

För Tyskland meddelas ännu inga lättnader, men utifrån vad man kan läsa på tyska UD's hemsida, så är det tillåtet med transfer genom Tyskland, man behöver då vare sig covid-test eller elektronisk föranmälan.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Skidåkning sommaren 2021
Nedre delen av Hintertuxer Gletscher just nu.
Har följt dessa webkameror ganska många år, och det var längesedan jag såg så mycket snö där.😃
Någon som blir sugen på en alternativ Midsommar?
Ovanligt sval maj här nere, Titlis har fått en halvmeter nu i veckan ovanför ca. 2000m. Vitt ner mot 1300 m en morgon tom!
Ser ut att få avsluta säsongen med puder över långhelgen. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp