Uppdatering om Österrike; Mölltal håller öppet juni ut, Kaprun t om 24 Juli.
Har inte alls samma mängd erfarenhet av sommarskidåkning som PC, men det lilla jag provat har jag varit väldigt positivt överraskad. Häftig känsla att stå på snö mitt i sommaren, och dessutom få till riktiga åk med bra fallhöjd. Är man på nån av de glaciärerna med få pister öppna är det nog mer lämpligt som en aktivitet av många under en alpvecka än huvudsyfte om man inte ska tröttna dock.
Är ju tragiskt med glaciärsmältningen ur fler perspektiv än utebliven sommarskidåkning såklart. Men tydliggörs ju extremt av avsaknaden av snötäcke på sommaren jämfört med bara 20 år sedan. Avundsjuk på PC för alla härliga sommaråk som verkar gjorts genom åren!
Tack för uppdateringen!
Blir intressant att se om Kaprun klarar det. Jag skulle dock aldrig välja Kaprun för sommarskidåkning mer än kanske för någon dag, ligger för lågt och är ganska litet. Mölltal är väl i stort sett bara en nedfart och lift, tror jag (dock lite högre höjd än Kaprun).
Ja, man får minnas det fina som var, för det kommer inte tillbaka förrän nästa istid om några tusen år.
Sommarskidåkning har jag provat i Zermatt, Pitztal, Sölden och Hintertux.
Många bilder från de resorna har jag presenterat i "var-är-bilden-tagen-tråden".
Hintertux var på den tiden en fantastisk glaciär med ett mäktigt isbrott som stäckte sig ända ner till 2500 möh, alldeles till höger om Tuxer Fernerhaus. Nu finns på den sluttningen bara sten och grus.
Nerfarten till Tuxer Fernerhaus försvann också under något 10-tal år, och sommaråkningen var bara mellan 3000-3250 möh. Med snökanoner och vattenreservoarer fick man "liv" i den nerfarten igen och nu är det öppet mellan 2660-3250 möh året runt.
Jag kan fortfarande rekommendera detta om man vill prova. Under hela liftdalstationen i Hintertux finns ett supermodernt parkeringshus (= GRATIS! HÖRDE NI SKISTAR?!), där man bara går rakt upp till liften Gletscherbus 1.
Åk dock inte senare än början på juli, senare kan det beroende på tjockleken på säsongens snötäcke bli tråkiga åkförhållanden. Har sett augustibilder där man åker på grå glaciäris och det vita snötäcket är borta. Öppet är det dock alltid!
Fina restauranger, terrasser och sport/service shop vid/i Tuxer Fernerhaus på 2660 möh. Trevligt och prisvärt boende med bykänsla hittar man i Lanersbach (1300 möh) 10 minuter från Hintertux.
Inte alls dumt att sitta på hotellterrassen i sommarsolen sent på eftermiddagen med en öl eller en cappucino efter en härlig skiddag.
Allra helst rekommenderar jag Hotel Tirolerhof med halvpension.
Supertrevlig värdfamilj och en kulinarisk högtidsstund varje kväll!
Prisnivån i juni/juli är också betydligt lägre än på vintern.