Skidåkningens Framtid?

W_Anton

Ny medlem
Skidåkningens Framtid?
Så här ligger det till, jag håller på med ett arbete i skolan om folks syn på den framtida skidåkningen i Sverige (!). Efter att ha skrivit ett tag märker jag att det lätt blir fakta på fakta om olika klimatfrågor osv.. så därför vänder jag mig till den trogna Freeride skaran! Det verkar som att många har haft en bra säsong hittils men vi i sthlm har inte haft samma tur, Endast en backe (rätta mig om jag har fel) har haft öppet under en relativt lång period och det är väsjöbacken, all cred till dom! men det jag undrar är om denna snöfattiga säsong (för de flesta) fått er att ändra inställning till den framtida skidåkningen, både för er egen del men även för framtida generationer? Har det påverkat er överhuvudtaget? på vilket sätt?osv..
Till exempel så gick SVT meteorologen Pär Holmgren ut och sa att Vasaloppet antagligen kommer att få läggas ner cirka år 2030 pga snöbrist och slask.

ja ni förstår, skulle vara innerligt tacksam om ni ville dela med er av era tankar och åsikter!

//A

Senast ändrad:
Skidåkningens Framtid?
det har ju alltid funnits bra och dåliga vintrar..
sälen har haft ett av dom bästa åren på jättelänge.. samma med åre och riksgränen om jag förstått det rätt?..

det kommer nog märkas av inom loppet av massor av år.. men från dundersäsong i sthlm till ingen snö allt tror jag då inte beror på klimatförändringar..

om de håller i sig och aldrig mer kommer snö i sthlm så skulle jag tro det.. men det märks väl i framtiden om ni får någe mer vinter där nere.. ;)

jag tror man kommer kunna åka skidor så länge som man vill kunna åka.. skidanläggningarna kommer fixa andra sätt att producera snö tillslut.

Skidåkningens Framtid?
jeppenator sa:
det har ju alltid funnits bra och dåliga vintrar..
sälen har haft ett av dom bästa åren på jättelänge.. samma med åre och riksgränen om jag förstått det rätt?..

det kommer nog märkas av inom loppet av massor av år.. men från dundersäsong i sthlm till ingen snö allt tror jag då inte beror på klimatförändringar..

om de håller i sig och aldrig mer kommer snö i sthlm så skulle jag tro det.. men det märks väl i framtiden om ni får någe mer vinter där nere.. ;)

jag tror man kommer kunna åka skidor så länge som man vill kunna åka.. skidanläggningarna kommer fixa andra sätt att producera snö tillslut.
Jag håller med dig men din inställning till klimatfrågor och dylikt har alltså inte ändrats trots dåliga vintrar? kör du på som vanligt och tänker "allt kommer att lösa sig"?

Skidåkningens Framtid?
Det är klart att människan påvekar klimatet men jag tror att det kommer bli kallare.
Gulfströmmen har redan börjat flytta på sig och det innebär att kallt vatten kommer att strömma in. Vi får samma till slut som Kanada om gulfströmmen flyttar på sig tillräckligt långt ifrån oss :)

Skidåkningens Framtid?
hm.. självklart börjar man fundera.. men eftersom att det alltid i alla år har vart olika vintrar så tror jag att de kommer fortsätta så i framtiden, men självklart blir de sämre och sämre..

men det kommer ske under en sån lång period att det nog inte kommer märkas förens det inte blir vinter någe mer.. :/

Skidåkningens Framtid?
Ja eftersom säsongen här uppe varit mycket mer snörik än den förra så kan jag inte se några tecken så. Men när jag va nere i Stockholm i vintras såg det snarare ut som senhöst än vinter och vid Uppsala grodde åkrarna.

Jag kommer i alla fall åka så länge det finns snö och sen har jag inte direkt tänkt på framtidens skidåkning..

Skidåkningens Framtid?
SverigeTomten sa:
Det är klart att människan påvekar klimatet men jag tror att det kommer bli kallare.
Gulfströmmen har redan börjat flytta på sig och det innebär att kallt vatten kommer att strömma in. Vi får samma till slut som Kanada om gulfströmmen flyttar på sig tillräckligt långt ifrån oss :)
absolut men det är ändå ett ganska så naivt tankesätt, eller? jag menar, den större delen av all fakta tyder ju ändå på att vintrarna bara kommer bli sämre och sämre de kommande åren, och min fråga var om du ändrat inställning till den framtida skidåkningen PGA klimatproblemen, har du gjort det?

offtopic: min mening är inte att hoppa på någon, bara att skapa en debatt så jag får inspiration att skriva hela natten!

Skidåkningens Framtid?
Det är så mycket snack om klimathotet mm hela tiden. Innan dom kom på det så var det snack om att asteroiden Apophis kommer ödelägga jorden år 2036.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article335601.ab

Visst påverkas klimatet av hur vi konsumerar saker, vi kör bil istället för att åka kommunalt, vi använder oss av icke förnyelsebara saker, många källsorterar inte mm.

Men som jeppenator sa, så har alltid vintrarna varit olika, vilket jag tror inte beror på klimatet. Här har vi inte haft en sån bra vinter sedan 2005, Bydalen har fortfarande 1,2 m snö i terrängen och det har inte hänt tidigare, oftast brukar det vara stenigt i backarna, barmark mm.

När vintern uteblir flera år i rad här uppe, då tror jag på att klimatet är boven i dramat.

Men visst, vi bör tänka på hur vi konsumerar saker, börja källsortera, använda förnyelsebara produkter mm. Det är jag helt överrens om.

Men jag tror att så länge jag lever så kommer vi ha liknande vintrar som tidigare och jorden kommer inte ödeläggas av asteroiden Apophis.

Sen kommer alltid skidåkning finnas, det kommer komma så mycket nytt som gör att skidanläggningarna kan producera snö på annat sätt än vad dom gör idag. Om inte kommer det byggas som i Dubai, innomhus skidåkning......

Jag kommer iaf åka tills jag dör, det påvekar inte mig speciellt mycket iaf. Men jag källsorterar, åker kollektiv trafik till jobbet/backarna, använder inte bilen mer än nödvändigt mm. Försöker tänka på miljön så mycket som möjligt.

Jag har haft en bra säsong, och tror inte det kommer bli så stor skillnad. Vi har dessutom haft en längre vinter än vanligt här uppe=)

Senast ändrad:
Skidåkningens Framtid?
Setermannen sa:
Ja eftersom säsongen här uppe varit mycket mer snörik än den förra så kan jag inte se några tecken så. Men när jag va nere i Stockholm i vintras såg det snarare ut som senhöst än vinter och vid Uppsala grodde åkrarna.

Jag kommer i alla fall åka så länge det finns snö och sen har jag inte direkt tänkt på framtidens skidåkning..
Jag kan ju säga att de senaste dagarna har det varit cirka 15 plusgrader. Men du menar alltså att du inte tagit till dig någon av klimatfrågorna som ständigt dyker upp och fortsätter leva ditt liv oavsett de konsekvenser det skapar för din skidåkning?

Skidåkningens Framtid?
ecco87 sa:
Sen kommer alltid skidåkning finnas, det kommer komma så mycket nytt som gör att skidanläggningarna kan producera snö på annat sätt än vad dom gör idag. Om inte kommer det byggas som i Dubai, innomhus skidåkning......

Jag kommer iaf åka tills jag dör, det påvekar inte mig speciellt mycket iaf. Men jag källsorterar, åker kollektiv trafik till jobbet/backarna, använder inte bilen mer än nödvändigt mm. Försöker tänka på miljön så mycket som möjligt.

Jag har haft en bra säsong, och tror inte det kommer bli så stor skillnad. Vi har dessutom haft en längre vinter än vanligt här uppe=)
Det låter ändå som att du värnar mycket om för att du ska kunna åka skidor i framtiden, vilket är väldigt posiivt! För mig som bor i sthlm så har i alla fall den här vintern ändrat min syn på klimatet och jag håller verkligen med det ni säger att det kommer alltid att finnas bra och dåliga vintrar men är det någon som reagerat på samma sätt som jag?

Skidåkningens Framtid?
W_Anton sa:
Setermannen sa:

Jag kan ju säga att de senaste dagarna har det varit cirka 15 plusgrader. Men du menar alltså att du inte tagit till dig någon av klimatfrågorna som ständigt dyker upp och fortsätter leva ditt liv oavsett de konsekvenser det skapar för din skidåkning?
Tänk på att du snackar om DENNA vinter, förra säsongen va dålig här uppe. Klart det finns ett klimathot men tycker du man ska sluta åka skidor för det? Nu gav du ett lite lustigt svar, tycker du man ska sluta åka eller va menar du?

Skidåkningens Framtid?
W_Anton sa:
Setermannen sa:

Tänk på att du snackar om DENNA vinter, förra säsongen va dålig här uppe. Klart det finns ett klimathot men tycker du man ska sluta åka skidor för det? Nu gav du ett lite lustigt svar, tycker du man ska sluta åka eller va menar du?

Skidåkningens Framtid?
Jag är inte sån som tro påallt som skriv i media, dom förstorar upp allt och det gör att folk slutar att lyssna/läsa på allt som skrivs i tidningarna. Skrivs det mindre så får dom mer uppmärksamhet och mer som blir intresserade. Under ett års tid har det stått minst 1 artikel om klimathotet varje dag.....

Som jag sa om den där asteroiden Apophis, där förstorades allt oxå upp, den kommer krascha på jorden, vi måste sätta raketmotorer mm på den för att få den att ändra bana.

Jag anser att dom kan inte VETA att klimatet är hotat och att asteroiden kommer krascha. Det får tiden utvisa, som sagt år 2030 får vi se om vasaloppet är inställt och år 2036 får vi se om Apophis ödelägger jorden lr. ej.

Men visst vill jag att mina barn och barnbarn ska få uppleva friheten och allt som skidåkning innebär. Men mycket kommer förändras under våran generaion, både positivt och negativt. Det kommer garanterat finnas flera st innomhus anläggningar, konstsnön kommer utvecklas mm.

Men dom kan inte avgöra om denna vinter har med klimathotet att göra eller ej. Förra vintern var en bra vinter för sthlm om jag inte minns fel, men den var lite sämre för oss här uppe. Nä, när vintrarna har uteblivit(blivit sämre fler år kan man börja snacka.

Så summa sumarum, jag är inne på samma spår som dig, men ändå inte =)

Senast ändrad:
Skidåkningens Framtid?
Setermannen sa:
W_Anton sa:
Setermannen sa:

Aldrig har jag sagt att du ska sluta åka skidor, varför skulle jag vilja det? jag kanske var lite otydlig men det jag frågade var om denna vinter fått dig att ändra din syn på den framtida skidåkningen, nu bor du ju iofs inte i sthlm men om vi säger att du skulle gjort det, skulle du sett saken annorlunda då?

Skidåkningens Framtid?
Setermannen sa:
W_Anton sa:
Setermannen sa:

Aldrig har jag sagt att du ska sluta åka skidor, varför skulle jag vilja det? jag kanske var lite otydlig men det jag frågade var om denna vinter fått dig att ändra din syn på den framtida skidåkningen, nu bor du ju iofs inte i sthlm men om vi säger att du skulle gjort det, skulle du sett saken annorlunda då?

Skidåkningens Framtid?
W_Anton sa:
SverigeTomten sa:
absolut men det är ändå ett ganska så naivt tankesätt, eller? jag menar, den större delen av all fakta tyder ju ändå på att vintrarna bara kommer bli sämre och sämre de kommande åren, och min fråga var om du ändrat inställning till den framtida skidåkningen PGA klimatproblemen, har du gjort det?

offtopic: min mening är inte att hoppa på någon, bara att skapa en debatt så jag får inspiration att skriva hela natten!
Jag fattar :) Men om vi vill ha fler dagar i skidbacken så får vi göra någonting åt det. Återvinn, byt till lågenergilampor, köp ekologiskt. Står vi bara stilla och dreglar så kommer i inte komma någon vart. Grejen är att om gulfströmmen flyttar på sig för mycket så kommer det vara på vintrarna i sthlm runt -30 och det är inte så kul.
...Eller så flyttar den inte på sig någonting alls och det fortsätter att vara varmare.

Vi måste göra någonting åt saken för att kunna åka skidor oftare.
Och vi har inte all tid i världen...

Skidåkningens Framtid?
Måste bara poängtera en grej, att köpa ekologiskt är inte så ekologiskt och bra för miljön som alla tror.
Många bönder i mina trakter och i övriga Sverige får köpa foder från södra delen av Sverige eller tom utomlands då det inte finns tillräckligt och få tag på i Sverige = långa transporter = sämre för miljön. På många ställen så har man inte möjlighet och odla så mycket ekologiskt foder som det krävs när man har 100 kött/mjölk djur, tyvärr.

Så jag köper hellre min mjölk som inte är ekologisk för då vet jag att fodret kommer till största delen från deras egna gårdar i länet. Sen är nästan all mjölk/kött som kommer från norrland ekologiskt då man inte behöver använda konstgödsel mm.

Ja, lite OT men då har jag fått det sagt också...=)

Tillbaka
Topp