Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 278057" data-attributes="member: 13245"><p>Hjälp. Förvirringen är total. </p><p></p><p>1. Siffrorna på bindningens inställningsskala representerar inte kilo/10 utan det är som det antyds ovan bara en standardiserad skala. Det finns tabeller för hur man ställer in och dessa tar hänsyn till en hel hög faktorer förutom åkarens vikt.</p><p></p><p>2. I praktiken är det bättre att prova sig fram till en bra inställning än att konsultera tabellerna.</p><p></p><p>3. Det är inte i sig farligt att ha bindingen på 13 om man väger 60kg. Lite förenklar kan man säg att det huvudsakligen är hur stark man är samt hur lite man tillåter sig slappna av som avgör hur hårt man kan ställa bindningen. Att åka och jollra lite avslappnat på en transportäcka med bindingen på 13 innebär stor skaderisk för vem som helst om man skulle få ett olyckligt felskär. Med andra ord, kör man bindningen på 13 så gäller det att ALDRIG slappna av.</p><p></p><p>4. I praktiken kommer en bindning med DIN 6-14 sitta bättre fast än en DIN 4-10 även om båda står på 9. I en testmaskin kommer de lösa ut vid samma belastning, men den styvare fjädern i den hårdare bindningen kommer skydda bättre mot felutlösningar vid slag mm.</p><p></p><p>Så, det första jag skulle kolla är om bindningen helt enkelt är för klen. Inte många bindningar som går till max 10 funkar om man kör hårt med hopp och dylikt. Annars är det bara att följa min punkt 2, vilket är precis vad Carled säger ovan. Det är visserligen inte lätt att veta att "knäet hade rykt om inte skidan hade lossnat" men omvänt så känner man oftast när det är en felutlösning det handlar om.</p><p></p><p>Lite halvt på skämt brukar jag säga att istället för att som många gör tänka på åkarens kroppsvikt som utgångspunk så borde man som "aktiv" åkare ställa bindningarna ungefär på det man tar i en hyfsat regelrätt knäböj delat på 10 (fast man får nog köra +- 2 på det som gardering). Jag väger 70 men tar kanske 100-120 kilo i knäböj och oftat brukar mina bindningar sitta på sisådär 10-12.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 278057, member: 13245"] Hjälp. Förvirringen är total. 1. Siffrorna på bindningens inställningsskala representerar inte kilo/10 utan det är som det antyds ovan bara en standardiserad skala. Det finns tabeller för hur man ställer in och dessa tar hänsyn till en hel hög faktorer förutom åkarens vikt. 2. I praktiken är det bättre att prova sig fram till en bra inställning än att konsultera tabellerna. 3. Det är inte i sig farligt att ha bindingen på 13 om man väger 60kg. Lite förenklar kan man säg att det huvudsakligen är hur stark man är samt hur lite man tillåter sig slappna av som avgör hur hårt man kan ställa bindningen. Att åka och jollra lite avslappnat på en transportäcka med bindingen på 13 innebär stor skaderisk för vem som helst om man skulle få ett olyckligt felskär. Med andra ord, kör man bindningen på 13 så gäller det att ALDRIG slappna av. 4. I praktiken kommer en bindning med DIN 6-14 sitta bättre fast än en DIN 4-10 även om båda står på 9. I en testmaskin kommer de lösa ut vid samma belastning, men den styvare fjädern i den hårdare bindningen kommer skydda bättre mot felutlösningar vid slag mm. Så, det första jag skulle kolla är om bindningen helt enkelt är för klen. Inte många bindningar som går till max 10 funkar om man kör hårt med hopp och dylikt. Annars är det bara att följa min punkt 2, vilket är precis vad Carled säger ovan. Det är visserligen inte lätt att veta att "knäet hade rykt om inte skidan hade lossnat" men omvänt så känner man oftast när det är en felutlösning det handlar om. Lite halvt på skämt brukar jag säga att istället för att som många gör tänka på åkarens kroppsvikt som utgångspunk så borde man som "aktiv" åkare ställa bindningarna ungefär på det man tar i en hyfsat regelrätt knäböj delat på 10 (fast man får nog köra +- 2 på det som gardering). Jag väger 70 men tar kanske 100-120 kilo i knäböj och oftat brukar mina bindningar sitta på sisådär 10-12. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!
Tillbaka
Topp