Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Johan_Edenteg" data-source="post: 278148" data-attributes="member: 14594"><p>Ta hjälp av någon kunnig på en riktig skidverkstad. Han/hon kan visa dig hur bindningen går att justera så att pjäxan ligger an på rätt sätt och så att förspänningen blir rätt. Dina pjäxor kan vara slitna om du gått mycket på t.ex. asfalt med dem. Det påverkar. Därefter är det möjligt att börja göra en rättvis injustering av DIN-skalan. En bra grundregel är att du stillastående med egen muskelkraft ska orka vrida ur tådelen och klicka ur bakdelen (på en skida i taget). Tidigare skador kan göra att det är lämpligt att i vissa lägen ha en lite lägre spänning (ex. höger fram DIN 6 jmfr. vänster fram DIN 8). Jag förordar att justering görs utifrån varje dags åkning; hårt knäppta pjäxor vs. löst knäppta, hårt och slagigt före vs. mjukt och slaskigt, hög fart vs. låg fart, vilka skidor just idag, hård och brutal åkning vs. soft och lugn, m.m.</p><p></p><p>Mina Ross FKS185 (B-squad 191 2006) står tådel på 13 bakdel på 12 vilket jag utan större ansträngning vrider/klickar ur stillastående med knäppta pjäxor (Lange WC130 LF). Det är den inställning jag använder för normal åkning. Löst knäppta gör att jag blir chanslös... Andra bindningar och åk-/skidförutsättningar ger helt andra DIN-värden.</p><p>/Johan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Johan_Edenteg, post: 278148, member: 14594"] Ta hjälp av någon kunnig på en riktig skidverkstad. Han/hon kan visa dig hur bindningen går att justera så att pjäxan ligger an på rätt sätt och så att förspänningen blir rätt. Dina pjäxor kan vara slitna om du gått mycket på t.ex. asfalt med dem. Det påverkar. Därefter är det möjligt att börja göra en rättvis injustering av DIN-skalan. En bra grundregel är att du stillastående med egen muskelkraft ska orka vrida ur tådelen och klicka ur bakdelen (på en skida i taget). Tidigare skador kan göra att det är lämpligt att i vissa lägen ha en lite lägre spänning (ex. höger fram DIN 6 jmfr. vänster fram DIN 8). Jag förordar att justering görs utifrån varje dags åkning; hårt knäppta pjäxor vs. löst knäppta, hårt och slagigt före vs. mjukt och slaskigt, hög fart vs. låg fart, vilka skidor just idag, hård och brutal åkning vs. soft och lugn, m.m. Mina Ross FKS185 (B-squad 191 2006) står tådel på 13 bakdel på 12 vilket jag utan större ansträngning vrider/klickar ur stillastående med knäppta pjäxor (Lange WC130 LF). Det är den inställning jag använder för normal åkning. Löst knäppta gör att jag blir chanslös... Andra bindningar och åk-/skidförutsättningar ger helt andra DIN-värden. /Johan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!
Tillbaka
Topp