skidbag för två skidor!

JohanSundstrom

Aktiv medlem
skidbag för två skidor!
Behöver en skidbag, gärna med hjul, för två skidor!

Har kollat på Dakines stora, mycket trevligt. Dock är priset något som tar emot. Är ju trots allt en fattig student!

Har kikat rundor och hittat en på SC, som faktiskt verkar vara rätt schysst!

Nu undrar jag om jag någon har några andra tips eller känner till svagheter eller styrkor med denna: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19986

Dryga kommentarer undanbedes!

Tack som fan!

skidbag för två skidor!
Haft min ett par resor nu och den är super, packar skidor pjäxor och en hel del kläder.

Måste fan va prisvärdast på marknaden!

skidbag för två skidor!
Alla skidfodral jag sett är gjorda för att rymma två skidor, två PAR skidor däremot är det inte alla som klarar. :cool:

Nä men seriöst. Har en kompis som är nöjd med sin och har inte haft några problem med den än så länge. Har blivit lite sliten av vardagligt användande men så blir det med alla oavsett pris eller märke.

Mvh

Niklas

skidbag för två skidor!
Ashtraymofucku sa:
Skit, bagen är ju 191cm, mina skidor är 192, salomon rocker 2. Det borde väll gå att klämma in ändå?
Kanske, jag har en likadan, den var ju både billig och lång hos tysken! ;)
Om du bara ska ha ner ett par skidor i bagen, kan det kanske gå och knöla ner på snedden?

När jag provpackade med mina 179 Pon2oon's (fast de är 183cm cirka) så var det ett par cm tillgodo, får prova igen när man har fått hem automatic 186 :)

skidbag för två skidor!
Har beställt den nu!

Längden ska inte vara någon fara för mig! , Obsethed 179 och extreme 174! Blir super att kunna trycka ner lite kläder och pjäxor också!

skidbag för två skidor!
Hm..
Skulle det inte gå att sy ihop en själv med någon pläxiglasskiva i botten och något kraftigt tyg + hjul från en kundvagn?

Fast det kanske ändå skull bli dyrt..

skidbag för två skidor!
Skidorna är faktiskt inte exakt 192, snarare 190. Dock spretar ju själva rockern iväg lite så det kanske blir lite pysslande att hitta bästa sättet att få ned dem på, men ner kommer du iaf. få dem!

skidbag för två skidor!
Oj bra pris på SC bagen! Nån i gbg som vill beställa bag och småsaker och dela på frakten?

skidbag för två skidor!
Rockafellan sa:
Ashtraymofucku sa:
Skit, bagen är ju 191cm, mina skidor är 192, salomon rocker 2. Det borde väll gå att klämma in ändå?
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/travel-gear/unisex1/skibag_sv-se.aspx - är att rekommendera till ett bra pris. 195 cm lång också så du får plats med Rockern.
Kör själv med trollyn från Haglöfs, fungerar riktigt bra! Det krävs dock lite trix och fix får att få plats med pjäxorna och jag vill mena att pjäxorna endast ryms då det är ett par skidor i bagen.

Ha de fint!

skidbag för två skidor!
Rudolfsson sa:
Rockafellan sa:
Ashtraymofucku sa:
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/travel-gear/unisex1/skibag_sv-se.aspx - är att rekommendera till ett bra pris. 195 cm lång också så du får plats med Rockern.
Kör själv med trollyn från Haglöfs, fungerar riktigt bra! Det krävs dock lite trix och fix får att få plats med pjäxorna och jag vill mena att pjäxorna endast ryms då det är ett par skidor i bagen.

Ha de fint!
Tips! Checka aldrig in pjäxorna! Den gången du blitt av med allt ditt bagage på din veckosemester kommer du vara jäävligt glad att du iallfall har ett par pjäxor som sitter bra. Resten av prylarna går att hyra, men hyrpjäxor = blä!

skidbag för två skidor!
Precis, kör inte pjäxor i skidfodralet/incheckningen... Dels riskerar du att bli av med dem ngn dag men sedan kan flygbolagspersonalen säga nej till att du har pjäxorna i fodralet. Det är ju mycket snack om det nu och SAS säger ju nej.

Personligen föredrar jag ett lång icke-hjulbeprytt fodral (jag har Salomons 200cm, nu är det 195cm ist). Där får jag lekande lätt plats med två par breda skidor och genom att skippa hjulen sparar jag något kilo. Jag har haft rullfodral från Dakine tidigare och visst är det bra inne på flygplatsen, men väl i en snöig alpby släpar man mer än rullar då hjulen inte går ner så långt. Sen känns det lättare att charma sig undan övervikt vid incheckningen om man har ett "normalt" fodral jämfört med ett hjulfodral. Det är väl snarare regel än undantag att de med stora hjulfodral har övervikt...

skidbag för två skidor!
Iår så ska jag ut och åka nere i alperna istället för som vanligt med bil i Norge och Sverige.
Men till frågan, varför tycker flygbolagen att det bara får vara ett par skidor i ett fodral,
så länge det är väl packat och att jag håller vikten e det väl inget problem? Vadr gör ni.?

skidbag för två skidor!
Det är ganska svårt att komma under 12kg med två par skidor i fodralet. helt vanliga pistskidor har ju oftast lite plattor och en hel del plast runt bindningarna som ökar på vikten. Men visst, har man två smala, ospektakulära skidor så hamnar man nog under viktrestriktionerna. Men det här är Freeride, inte Friluftsfrämjandet. Mina gamla DPS Pure-skidor hamnade över 6kg med bindning på (iofs FKS, men...). Sen väger ju fodralet några kilo...

Om man sen ser till att de ogillar pjäxor i fodralen förstår jag dem. Stora klumpiga vikter i ändarna som gör fodralet ännu otympligare och ännu ondare att få på sig om någonting ramlar ner.

skidbag för två skidor!
Tackar för svar.
Modifierade en skidbag för 2år sen med en tunn plast ram och mjuk cellplast som skydd, vikt 800g.
Åker bara pist så vikten hamnar runt 11 kg med mina skidor och bag.

Men det e inte värre än att man bara tar favorit laggen med sig.

skidbag för två skidor!
liiiiite OT men bara nästan, var hittar jag en ENORM duffelbag med hjul och handtag på skaft som dras ut? är trött på att släpa runt på mina enorma diton som inte går att dra utan måste bäras.

skidbag för två skidor!
FF sa:
liiiiite OT men bara nästan, var hittar jag en ENORM duffelbag med hjul och handtag på skaft som dras ut? är trött på att släpa runt på mina enorma diton som inte går att dra utan måste bäras.
Hockeytrunk på stadium. Har en på 180L, perfekt! Brukar få med den som "normalt" bagage trots storleken/vikten det blir

skidbag för två skidor!
Nosskire sa:
FF sa:
Hockeytrunk på stadium. Har en på 180L, perfekt! Brukar få med den som "normalt" bagage trots storleken/vikten det blir
tack, bra tips!

skidbag för två skidor!
FF sa:
Rudolfsson sa:
Rockafellan sa:

Ha de fint!
Tips! Checka aldrig in pjäxorna! Den gången du blitt av med allt ditt bagage på din veckosemester kommer du vara jäävligt glad att du iallfall har ett par pjäxor som sitter bra. Resten av prylarna går att hyra, men hyrpjäxor = blä!
Håller med både dig och Carled här! Men det är inte alltid man flyger, jag tar ofta både buss och tåg till skidåkningen och då kan det vara skönt att få plats med pjäxorna i bagen och därigenom minska antalet väskor att släpa på.

skidbag för två skidor!
Jag använder denna bad boy, Salomons go-to-ski gear bag!. Handbagagemått, separata fack för varje pjäxa, gogglesfack och bra med övrig volym för att rymma dator och massa andra tunga grejer (typ jeans, hudar etc) som man gärna fördelar över i handbagaget när man flyger. Även grymt praktisk väska för småstintar till backen när man kanske vill ha lite bättre ordning i bakluckan...

skidbag för två skidor!
tänkte höra hur flygbolagen ser på fodral avsedda för två par skidor, typ Dessa
när det uttryckligen skriver att det inte är okej med multifodral. är det ändå lugnt om man bara fyller dem med ett par skidor och stavar? eller har ni haft problem?

skidbag för två skidor!
Undrar samma sak Som A-Pow. Någon som vet hur bred dessa multifodral är?.. Vill få in en snowboard i botten (utan bindningar) och sedan skidor.

skidbag för två skidor!
Nosskire sa:
Undrar samma sak Som A-Pow. Någon som vet hur bred dessa multifodral är?.. Vill få in en snowboard i botten (utan bindningar) och sedan skidor.
Dakine Fall Line Double:
12 x 6.5 x 80" [ 30 x 16 x 203cm ]
Fits max. 190cm skis

Dakine Concourse Double:
1600580 185cm
13.5 x 11.5 x 78" [ 34 x 29 x 198cm ]
Fits max. 185cm skis

1600585 200cm
13.5 x 11.5 x 82" [ 34 x 29 x 208cm ]
Fits max. 200cm skis

skidbag för två skidor!
Carled sa:
Jag använder denna bad boy, Salomons go-to-ski gear bag!. Handbagagemått, separata fack för varje pjäxa, gogglesfack och bra med övrig volym för att rymma dator och massa andra tunga grejer (typ jeans, hudar etc) som man gärna fördelar över i handbagaget när man flyger. Även grymt praktisk väska för småstintar till backen när man kanske vill ha lite bättre ordning i bakluckan...
Lite sugen på den eller någon liknande väska. Men den är ju egentligen för stor för handbagage, åtminstone på SAS men dom kanske inte bråkar om det.

Tillbaka
Topp