Skidegenskaper med rambindning

yuweel

Medlem
Är lite inne på att skaffa turgrejer. Sneglar lite mer åt rambindningar då jag äntligen hittat sköna pjäxor. Min stora fundering är då om skidan kommer upplevas styvare med den typ av bindning jämfört med en Tech och hur pass stor skillnad det är? Skidan jag åker på är en bent chetler som redan är ganska styv.

Kommer troligtvis inte vara varken speciellt långa eller många turer. I övrigt är det vad man kommer åt från liften som åks.

Tror inte du kommer att märka skillnad i styvhet pga. bindningen. De flesta skidorna är rejält styva under bindningen med monteringsplatta. Det som vissa tycks vara känsliga för är att ståhöjden är högre på rambindningar och de därför erfar sämre snökontakt/styrförmåga. Det märkte jag inte dock av då jag jämför tech med ram. Tycker rambindning är överlägsen mot techbindning då man åker. Tror det beror på den större elasticiteten på ram. Uppåt är tech överlägset och därför skaffade jag Salomon shift på onequiver skidorna.

Senast ändrad:
termons sa:
Tror inte du kommer att märka skillnad i styvhet pga. bindningen. De flesta skidorna är rejält styva under bindningen med monteringsplatta. Det som vissa tycks vara känsliga för är att ståhöjden är högre på rambindningar och de därför erfar sämre snökontakt/styrförmåga. Det märkte jag inte dock av då jag jämför tech med ram. Tycker rambindning är överlägsen mot techbindning då man åker. Tror det beror på den större elasticiteten på ram. Uppåt är tech överlägset och därför skaffade jag Salomon shift på onequiver skidorna.
Okej, tack för hjälpen. Då kanske jag börjar med en rambindning som "insteg" i turvärlden och uppdaterar mig om jag märker att det blir mer promenader kommande säsonger!

yuweel sa:
termons sa:
Okej, tack för hjälpen. Då kanske jag börjar med en rambindning som "insteg" i turvärlden och uppdaterar mig om jag märker att det blir mer promenader kommande säsonger!
Det blir nog bra. Har gjort några av mina bästa turer med rambindning och tung skida. Var väldigt belönande när man kom upp. :-) Härligt också att åka med ordentliga pjäxor och skidor.

Tillbaka
Topp