Skidfodral 2m+ för 2-3 par skidor? I BÄVERNYLON eller liknande robust material

la_grave

Aktiv medlem
Jag letar efter två nya skifodral:

1. Skidfodral som rymmer mina Katana 198 plus ytterligare 1-2 par skidor men det ska vara i ett robust material! Mina befintliga skidfodral ser ut som de använts som flaggor under en jordenruntsegling i konstant storm. Så typ bävernylon, sådana där gamla Henri Lloyd-jackor, keprotec eller så och/eller med gummerad insida. Jag är inte intresserad av hårda fodral utan det ska vara mjukt.

Så för att sammanfatta, ca 2 m, utrymme för 2-3 skidor, samt robust konstruktion.

2. Ungefär som 1 men 1-2 skidor och behöver inte vara lika långt, 190 cm borde räcka.

Har plöjt igenom Conrads, Telemark Pyrenées och Alpingaragets utbud men inte hittat något så jag tar gärna emot förslag.

Kollat på douchebags?
Ser ut att stämma rätt bra överens med vad du vill ha för skidbag.
Fått ner 4 par skidor i en bag när jag var iväg förra vintern.

Är det bara jag som saknar "ryggsäcksremmar" på skidfodralet så att man kan bära det på ryggen istället för på ena axeln? Douchebagen är ju på rätt väg, men komplettera den med "ryggsäcksremmar" så skulle den funka även i riktiga puderhålor när det inte går att dra "väskan" efter sig......

Dakine Concourse Double 200? Har en sån och det går fan att trycka ner hela bohaget i den. Sen när det gäller material antar jag att det är ungefär samma som alla andra använder men vill du ha något helt annat material misstänker jag att du får sy själv...

Pillard sa:
Dakine Concourse Double 200? Har en sån och det går fan att trycka ner hela bohaget i den. Sen när det gäller material antar jag att det är ungefär samma som alla andra använder men vill du ha något helt annat material misstänker jag att du får sy själv...
Jag vill alltså ha ett dedicerat skidfodral bara avsett för skidor.

Du får väl stoppa vad du vill i väskan. Har svårt att tro du kan hitta nåt som uttryckligen förbjuder att du stoppar annat än skidor i den....

Ska du ha med laggen på flyget? Då blir det antagligen problem om det är mer än ett par skidor i fodralet.
Är syftet något annat skulle jag också rekomendera Dakines grejer.

Nej, jag ska fodralet i bilen. Så allt som är kantigt eller bidrar till extra volym går bort. Hjul behövs inte heller eftersom jag sällan behöver bära några längre sträckor. Jag vill helt enkelt ha ett rent skidfodral i ett så robust material som möjligt som rymmer 2-3 par skidor på upp till 2 m. Eftersom jag monterat alla mina skidor med insatsgängor kommer det i praktiken innebära 6 par skidor (eller mer), det är därför det måste vara robust.

nu vet vi det, bra info. Har herrn någon favoritfärg också....?

Senast ändrad:
Nej, färg spelar ingen roll. Eller visst, mörka färger är bra eftersom smuts syns sämre.

Ser du något i originalfrågan som säger att jag vill flyga, packa pjäxor, kunna rulla det långa sträckor etc eller efterfrågade jag ett rent skidfodral av viss längd och volym?

Ska det finnas dragkedjan? Stod inte i orginalfrågan... Hoppas du hittar ett fint fodral.

Head hade fina fodral för några år sedan. Plats för 2-3 par, vadderat, inga hjul, mörkgrått, kraftigt tyg. Kolla deras hemsida.

Lycka till

/Leder

Jag köpte ett sådant här förra veckan:
http://www.stadium.se/varumarken/ev...uctUUID=_e3CROinmkcAAAFCW01KNHLu#.VLv_rIrF9as

Jag får plats med ett par Katana 191 cm, ett par lite kortare pistlagg plus stavar och stighudar utan problem. Materialet är den typen av kraftigare vattentät galon som man ser i typ North Face duffelbags. Du kan nog klämma in tre par skidor med lite optimering.

Står man ut med att det står Everest på det kan jag rekommendera det, verkar solitt hittills.

Senast ändrad:
Har själv everest fodralet och är sjukt nöjd. För det priset får man förvånansvärt hög kvalité. Mitt haglöfs såg ut som skit efter 1 säsong. Om du bara skall ha det i bilen, köp 2.

ABadHabit sa:
Ska du ha med laggen på flyget? Då blir det antagligen problem om det är mer än ett par skidor i fodralet.
Är syftet något annat skulle jag också rekomendera Dakines grejer.
Det där med att man bara får ta ett par skidor på flyget en myt...
Så länge ditt bagage väger under maxvikten (eller om du betalar extra) så kommer inget flygbolag att neka dig.

För 190 finns det ett lite vadderat i kraftigt materiel för två par på XXL för ~200 sek. Jag får precis med lite vilja ned mina 192or i det

Jag letar för övrigt efter en pjäxväska som rymmer två par pjäxor. Någon?

Topsport Funäsdalen har scott fodralet i sverige! Riktigt godkvalitet av allt att döma!

Tillbaka
Topp