Skidfodral med hjul

Skidfodral med hjul
Här har du ett par olika som är populära. Själv har jag en från The norh face men tror inte den tillverkas längre.

Skidfodral med hjul
Uppdatering: Fick hem XXL till närmsta butik och den kändes mycket rejäl i material men designen kändes lite budget. Den var dessutom lite kortare än de 190cm som de hävdar att den är. Skickade tillbaka och beställde DB Snow Roller Pro. Trist att lägga så mycket pengar på ett fodral men jag hoppas det kommer kännas värt det. Ni som har fodral med hjul, använder ni det även när ni kör bil och har takbox?

Skidfodral med hjul
Uppdatering: Fick hem XXL till närmsta butik och den kändes mycket rejäl i material men designen kändes lite budget. Den var dessutom lite kortare än de 190cm som de hävdar att den är. Skickade tillbaka och beställde DB Snow Roller Pro. Trist att lägga så mycket pengar på ett fodral men jag hoppas det kommer kännas värt det. Ni som har fodral med hjul, använder ni det även när ni kör bil och har takbox?
Jag använder fodral bara när jag åker kollektivt. Jag vet inte varför ska man ha den i takboxen? Den är väl en typ av box själv.

Skidfodral med hjul
Motverkar skav och gör att de ligger stadigt. Jag har det så ibland. Men ej alltid. Iofs jobbigt dra av stela fodral när det är iskallt så det finns för- och nackdelar
Jag spänner fast mina skidor i boxen, jag har skidskenor i min box så det är enkelt att göra det också, så jag ser fodralet som extravikt och platstjuv.
1698391014684.png

Skidfodral med hjul
Jag brukar bara ha fodral när jag kör utan box och lägger skidorna i bilen, så inredningen och folk i bilen är skyddade från vassa stålkanter. I boxen blir det bara trångt och det blir en extra väska att stuva undan i stugan. Iofs är db bra där 🙂

Skidfodral med hjul
Jag brukar bara ha fodral när jag kör utan box och lägger skidorna i bilen, så inredningen och folk i bilen är skyddade från vassa stålkanter. I boxen blir det bara trångt och det blir en extra väska att stuva undan i stugan. Iofs är db bra där 🙂
Nu säger jag inte att det är fel att använda fodral som skydd i bilen, men jag tycker att det är bara onödigt krångligt att använda det till det syftet.
Jag har alltid i alla mina bilar minst en flyttfilt, som är lätt och kan användas till mycket annat också.

Senast ändrad:
Skidfodral med hjul
Jag spänner fast mina skidor i boxen, jag har skidskenor i min box så det är enkelt att göra det också, så jag ser fodralet som extravikt och platstjuv.
Visa bilaga 26775

Ja jag brottas ständigt med detta existentiella val - fodral på eller av!? :-) Ibland blir fodralen kvar på endast pga lathet eftersom jag kånkar dem upp från svärmors källarförråd i fodralen och sedan bara lägger in dem i boxen. Och då ligger de ofta utan skrammel eller skav, åtminstone om där är många par. Tycker också att fodralen är mindre "platstjuvar" än de där skenorna. Men flyttfilt är också mycket bra.

Skidfodral med hjul
Nu behöver inte jag kånka mina skidor från svärmors källare, så fodralet (roller bag) mitt används bara i buss, tåg och flyg. Nja, en roller bag tar väldans mycket plats pga. hjulbas och blir något tungt att lyfta i takboxen även i skuffen om man smäller i den 2-3 par skidor som den tar plats i sin bredd. Jag håller med att skenor tar plats, men i mitt fall huvudsyftet är att frakta skidor där och vid behov kan man använda filten där också och lägga på ett lager skidor uppe på dem som ligger på skenorna och spänna fast allihopa. Sen finns det plats under skidorna både fram och bak i boxen, mitten facket blir väldigt full av bindningar.
Sen är ju faktum att man ska inte ha för mycket vikt så högt placerad på fordon oavsett vilket fordon.

Senast ändrad:
Skidfodral med hjul
Nu behöver inte jag kånka mina skidor från svärmors källare, så fodralet (roller bag) mitt används bara i buss, tåg och flyg. Nja, en roller bag tar väldans mycket plats pga. hjulbas och blir något tungt att lyfta i takboxen även i skuffen om man smäller i den 2-3 par skidor som den tar plats i sin bredd. Jag håller med att skenor tar plats, men i mitt fall huvudsyftet är att frakta skidor där och vid behov kan man använda filten där också och lägga på ett lager skidor uppe på dem som ligger på skenorna och spänna fast allihopa. Sen fins det plats under skidorna både fram och bak i boxen, mitten facket blir väldigt full av bindningar.
Sen är ju faktum att man ska inte ha för mycket vikt så högt placerad på fordon oavsett vilket fordon.
Skenor är grymt bra, brukar ha längdskidor på ena sidan och alpint på andra så man lätt kan komma åt båda genom att bara välja sida. Har ingen pjäxbag med hjul än men har två vanliga men den ena brukar få agera barruppsamlare när man köper julgran :)

Skidfodral med hjul
Läser tråden o konstaterar att ingen här bevisligen har tävlingslängdåkt. Då först kan vi tala om många par o skrammel (tror det skall rymmas 29 par klassiska skidor i vår box- dock inget jag prövat men hört av säker källa) Men svar på frågan. Aldrig haft fodralet i boxen. Å nu har vi ju en hel uppsjö av de tunna för diverse udda (längd-) behoven. Hjulfodralet då man skall nånstans utan bilen. Å hit hör inte föreningens bussutflykter till längdåknings tävlingar. Dock har vi rör för de klena längdåknings stavarna

Skidfodral med hjul
Kanske inte aktuellt för trådskaparen men rätt ok pris
Verkligen prisvärd och saknar den fula loggan som XXL har. Kanske lite liten. har fått hem DB Pro som är ca 205cm och 127L. Kompakt och bra ihoprullad men har inte orkat rullat upp den än. Får bli den.

Skidfodral med hjul
Är det någon med erfarenhet som kan bekräfta om det är fysiskt möjligt att pressa ner både skidor och pjäxor i XXL-väskan? :)

Skidfodral med hjul
Är det någon med erfarenhet som kan bekräfta om det är fysiskt möjligt att pressa ner både skidor och pjäxor i XXL-väskan? :)
Jag köpte
Är du säker på att konceptet är rätt för dig? Blir förbannat tungt att dra 2 par skidor, pjäxor, stavar mm i ett rullfodral. Jag sålde även DBs stora rullväska efter en tur till Åre. Efter det har jag kört lätta och enkla fodral med bara skidor och stavar och sen en stor rullväska där all övrig packning får plats. Funkat i stort sett perfekt hitintills. Enklare att få plats i taxi och smidigare på T-bana, tåg och flyg. Misstänker att det smidigaste för vissa resor som inkluderar tåg är en lite mindre rullväska (4-hjuls), pjäxbag med hjälm på rullväskan och sen skidfodral på pjäxbag. Smidigare när man ska av o på tåg...

Skidfodral med hjul
Hej,
Allt har att göra beroend på hur, när och vart du reser. Jag drog ner till St.Anton med tåg vecka 12 2025, och det var det bästa jag gjort med en DB snowroller, Även om det var 7 byten så var det rätt så lätt om man vill så går det. Hade jag gjort något liknande om min 6 åriga lilla syrra följt med kanske, men allt beror på hur mycket man vill åka skidor tror jag.

Skidfodral med hjul
Jag köpte

Är du säker på att konceptet är rätt för dig? Blir förbannat tungt att dra 2 par skidor, pjäxor, stavar mm i ett rullfodral. Jag sålde även DBs stora rullväska efter en tur till Åre. Efter det har jag kört lätta och enkla fodral med bara skidor och stavar och sen en stor rullväska där all övrig packning får plats. Funkat i stort sett perfekt hitintills. Enklare att få plats i taxi och smidigare på T-bana, tåg och flyg. Misstänker att det smidigaste för vissa resor som inkluderar tåg är en lite mindre rullväska (4-hjuls), pjäxbag med hjälm på rullväskan och sen skidfodral på pjäxbag. Smidigare när man ska av o på tåg...
Bär du 2par lagg i en enkel skidfodral? Allt beror väl på vad man behöver eller vill ha med sig. Jag maxar vikten i rollbagen ( hade förut en eller två flak bärs där i också när jag fortfarande festade med öl), sen har jag bara lavinryggan med kläder för dags behov i handbagaget om rollbagen skulle hamna fel flygplats. I tåget blir det knasigt även men enkla fodral. Tips på packning av rollbag är att ha mest vikt längst ned vid hjulen så slipper man lyfta så mycket vikt. Samma gäller skottkärra ställ all vikt över hjulet så flyttar man förvånansvärt tunga lass med den med.
Kan hålla med om man är kortväxt att rollbagen blir lite otymplig å lyfta i gamla tågvagnar, men oftast finns det lyfthjälp i närheten.
Ski hard.❄️❤️⛷️

Skidfodral med hjul
Hittade en bild och jag maxade. 2 par tunga skidor + i princip allt annat utom lavinrygga. Uppskattar till ca 40kg. Med 2m hävarm blev det rätt tungt och otympligt på och av tåg, genom spärrar och i rulltrappor mm. Min kompis tassade omkring med 100l rullväska och enkelt skidfodral. Betydligt smidigare för våra resvägar. Kopierade hans setup efter den resan.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-27 kl. 07.33.38.webp
    Skärmavbild 2025-12-27 kl. 07.33.38.webp
    248.6 KB · Besök: 84
Skidfodral med hjul
Hittade en bild och jag maxade. 2 par tunga skidor + i princip allt annat utom lavinrygga. Uppskattar till ca 40kg. Med 2m hävarm blev det rätt tungt och otympligt på och av tåg, genom spärrar och i rulltrappor mm. Min kompis tassade omkring med 100l rullväska och enkelt skidfodral. Betydligt smidigare för våra resvägar. Kopierade hans setup efter den resan.
Jag håller med dig om tåg men resten av punkterna ser jag inga problem med. Hur tar du med dig två par skidor numera?

Skidfodral med hjul
Jag håller med dig om tåg men resten av punkterna ser jag inga problem med. Hur tar du med dig två par skidor numera?
Hitintills har jag inte behövt ta med två skidor utan bil igen. Om det blir aktuellt testar jag samma princip med lätt fodral för 2 par och sen surrar jag fast fodralet i handtaget. Smidigt att kunna skjuta rullväskan framför sig med hjälp av skidorna. Funkar på kullersten men knappast i modd.

Tillbaka
Topp